بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (به انگلیسی: Content marketing) در واقع نوعی از بازاریابی است که به فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی،اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.

بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت می‌گیرد.

اهدافی که بازاریابی محتوا در پی دارد

  • افزایش آگاهی در مورد برند: هر کسب‌وکاری که شروع به کار می‌کند، باید به فکر اطلاع‌رسانی در مورد خود باشد و نام خود را به گوش مخاطبان هدفش برساند که اصطلاحا به آن برندینگ هم می‌گویند. محتوا و بازاریابی آن به کسب‌وکارها کمک می‌کند که در مورد خود، اطلاع‌رسانی کنند و افراد از حضور آنها آگاه شوند.
  • افزایش آگاهی در مورد محصولات: در کنار تمرکز روی افزایش شهرت نام تجاری خود، همیشه لازم است که محصولات خود را به نمایش بگذارید و در مورد آنها و ویژگی‌های آنها به اطلاع‌رسانی بپردازید. محصول شما زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که تماما، روی منحصر به فردترین ویژگی محصول خود تمرکز کنید. البته افرادی که در زمینه بازاریابی و برندینگ به فعالیت می‌پردازند، به این مورد Unique Value Proposition می‌گویند که اختصارا UVP نامیده می‌شود و به منظور گزاره ارزشی منحصر به فرد است.
  • افزایش تعداد موقعیت‌های فروش بالقوه (Lead Generation): به واسطه اجرای راهکارهای بازاریابی محتوا و انتشار آنها در کانال‌های مناسب و مرتبط با کسب‌وکار خود، می‌توانید موقعیت‌های بسیاری برای فروش محصولات و خدمات خود ایجاد کنید که به صورت بالقوه هستند. با یک صفحه فرود و قرار دادن یک محتوای مفید در آن، می‌توانید ایمیل مخاطب خود را گرفته و از این طریق به او اطلاع‌رسانی‌های مربوط به محصولات و خدمات خود را انجام دهید. همیشه به این مهم توجه داشته باشید که لازم است اعلام کنید که چرا ایمیل او را دریافت می‌کنید و به مخطاب خود این فرصت را دهید که در صورت عدم نیاز به محتوای ایمیلی شما، اشتراک خود را لغو کند.
  • ایجاد وفاداری: هر چه قدر که محتواهای شما برای مخاطب مفید و با ارزش‌تر باشند، وفاداری او به شما بیشتر افزایش پیدا می‌کند. همیشه به محتوایی که تولید می‌کنید توجه خاصی داشته باشید و همواره خود را جای مخاطبتان بگذارید تا بتوانید روابط موثری با آنها ایجاد کنید.زیرا این رویه به شما کمک می‌کند تا در مورد مفید بودن محتوای تولیدی، اطمینان حاصل کنید. آنالیز محتوایی به شما کمک می‌کند که میزان مفید بودن محتوای خود، برای مخاطبتان را متوجه شوید و دریابید که نیاز آنها و همچنین علاقمندی‌شان چیست.
  • افزایش فروش: مشخصا این همه برنامه برای بازاریابی محتوا باید نتیجه ثمربخشی داشته‌باشد. معمولا همه کسب‌وکارها سعی بر افزایش فروش دارند و به همین دلیل است که سراغ محتوا می‌روند تا به کمک آن مخاطبان خود را راضی کنند و ارزشی اضافی به آنها برسانند. بازاریابی محتوا به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی فروش تاثیر می‌گذارد و به این منظور، باید روی کیفیت محتوا و یک سری تاکتیک که بعدا روی آنها تمرکز می‌کنیم، تسلط داشته باشید.
  • مشترکین مشتاق: همیشه محتوای خوب، مشتری‌های خود را دارد؛ فقط کافیست که آنها را به دست مخاطب هدف خود برسانید و همواره در طول زمان مخاطب خود را بروز کنید تا ارزشمند شمرده شدن خودش را حس کند. با تداوم اینکار، افرادی که به مشترکین شما تبدیل شده‌اند، همواره مشتاق محتواهای شما و حتی محصولات برند شما خواهند بود.
  • چرخه بازاریابی محتوا

    کسب‌وکارها راهکارهای مختلفی برای بازاریابی محتوای خود اتخاذ می‌کنند، ولی مواردی است که به صورت تجربی استخراج شده است و هم‌اکنون به عنوان قوانین بازاریابی محتوا مطرح شده‌اند. جدا از استراتژی بازاریابی محتوا، برای تمرکز روی این مهم یک دوره بازاریابی محتوا تعریف شده است که در ادامه این مطلب به آن می‌پردازیم:

    content-marketing-strategy

نکات کلیدی برای موفقیت در بازاریابی محتوا محور

1# محتوای مفید باید محور اصلی تبلیغات شما باشد

تبلیغات سنتی به مرور در حال کاهش بازخورد است. با تغییر افکار صاحبان تجارت روش های بهتری برای تبلیغات روی کار آمده است. بازاریابی محتوا یک استراتژی در تبلیغات است که روی ایجاد محتوای با ارزش، مرتبط با موضوع  و مفید برای جلب نظر کاربران تمرکز دارد. همچنین هدف اصلی در این روش  تبدیل خوانندگان تبلیغات به مشتری است. در واقع شما با ایجاد یک محتوای مفید به مخاطبین خود کمک می کنید نیازشان را با محصولات و خدمات شما رفع کنند.

2# بازاریابی محتوا، ابزار موفقیت برندهای معروف

روز به روز اکثر برندهای پیشتاز در بازار از بازاریابی محتوا استفاده می کنند. شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت و سیسکو سیستمز نمونه هایی از این برندها هستند. البته برای تجارت های کوچک و تازه کار هم این نوشتار آمده است. بازاریابی محتوا برای مشتریانتان خوب است به طور مشخص سه دلیل برای اثبات مفید بودن بازاریابی محتوا وجود دارد:

  • میزان فروش را افزایش میدهد
  • باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود
  • موجب جذب مشتریان وفادار می شود

 

3# بازاریابی محتوا بازاریابی آینده است

یک بار دیگر  تعریف بازاریابی محتوا را بخوانید،  اما اینبار کلمات مرتبط با موضوع و با ارزش را حذف کنید. چیزی که باقی می‌ماند کلمه مفید برای کاربران است. درباره تفاوت میان تبلیغات سنتی و شرکتهایی که فقط اصرار به فروش محصولات خود دارند و تبلیغات محتوایی  همین موضوع است. شرکت های مختلفی هر روز برای ما پیام های تبلیغاتی ارسال می‌کنند کدام یک از آنها حاوی اطلاعات مفیدی است؟ ما چه مقدار به این تبلیغات توجه می‌کنیم؟ با وجود حجم بالای تبلیغات اگر می خواهید تبلیغات شما بازخورد خوبی داشته باشد باید به فکر بهبود محتوای آن و استفاده از بازاریابی محتوا باشید.

4# قبل از اینکه اقدام به تولید محتوای تبلیغات کنید مخاطبین که قرار است این مطلب را بخوانند شناسایی کنید تا بتوانید در مطالب خود به خوبی پاسخگوی نیاز آن‌ها باشید. این موضوع تا حد زیادی در روند افزایش مشتریان شما تاثیر می گذارد.

5# در وب سایت های معتبر درباره محصولات و خدمات خود مطلبی بنویسید و  لینکی  به وبسایت اصلی خود در آن قرار دهید. این کار نیز باعث بهبود رنک وبسایت شما میشود.

6# در نوشتن عنوان ها دقت کنید.  تیتر های شما باید به قدری جذاب باشند تا  مخاطب را تشنه خواندن ادامه مطلب کنند. سعی کنید عناوین شما کوتاه و در عین حال مفید باشند.

7# استفاده از ایمیل (بازاریابی ایمیلی) را در بازاریابی خود فراموش نکنید.  ۸۰ درصد از تجارت های موفق از محتوای مفید در قالب ایمیل استفاده می کنند. با توجه به اینکه تعداد کسانی که از ایمیل استفاده می کنند کم نیست  این روش می تواند تاثیر زیادی روی رونق کسب و کار شما و بهبود تبلیغاتتان بگذارد.

8# مطالب وب سایت خود را به صورت روزانه به روز کنید و از نوشتن مقالات در قالب ماهیانه بپرهیزید. وقتی کاربران شما شاهد بروز رسانی روزانه وب سایت باشند حس بهتری به  آنها منتقل می‌شود و فعال بودن تیم شما نیز بیشتر به چشم می‌خورد.

9# علاوه بر انتشار مطالب خود در فضاهای دیگر مثل شبکه های اجتماعی،در پایان مقالات خود دکمه هایی برای انتشار آن قرار دهید تا کاربران پس از مطالعه تبلیغات شما بتوانند به راحتی اقدام به نشر آن کنند.

10# حتی اگه تنوع زیادی در محصولات و خدمات شما باشد وقتی برای معرفی هر کدام مقاله ای بنویسید بالاخره مطالب شما تمام می شوند. شما باید با یک برنامه‌ریزی خاص در بازه‌های زمانی مختلف مطالب قبلی را در قالبی جدید و با افزودن نکات جدیدی به انتشار بگذارید. با این کار باعث استمرار در تبلیغ خود می شوید و هر چند وقت یکبار محصولات و خدماتتان برای مخاطبین شما یادآوری می شود.

11# همیشه در نوشتن محتوای خود استراتژی داشته باشید. بی نظمی و بی برنامگی نباید در تبلیغات شما به چشم بخورد. در نوشتن هر تبلیغ بدانید که هدف شما از تولید محتوای این تبلیغ چیست و در راستای آن هدف حرکت کنید.

12# برای انتشار مطالب خود نیز با برنامه جلو بروید. لیستی از شبکه های اجتماعی و یا  وب سایت هایی که می خواهید مطالب خود را انتشار دهید تهیه کنید تا بعد از  نوشتن هر مقاله  طبق برنامه اقدام به نشر آن کنید.

13# در نوشتن مقالات و تبلیغات خود دقت کنید که بیش از اندازه وقت مخاطبین خود را نگیرید. سعی کنید محتوا را به مفید ترین شکل ممکن بنویسید و از توضیحات اضافه اجتناب کنید.