لینک سازی خارجی چیست؟

یک لینک خارجی لینکی است که به یک دامنه خارجی (غیر از دامنه ای که لینک بر روی آن قرار دارد) اشاره دارد.

  • متخصصان سئو بر این باورند که لینک های خارجی، منبعی عالی برای به دست آوردن رتبه بندی بالا در مورتوهای جستجوگر هستند.
  • لینک های خارجی به صورت متفاوت تری نسبت به لینک های داخلی Link Juice (عصاره لینک) تولید می کنند. (لینک جویس همان عامل مهم در رتبه بندی وب سایت از طریق لینک است.) زیرا موتورهای جستجوگر لینک های خارجی را به عنوان یک رای از طرف شخصی ثالث حساب می کنند و به آن اهمیت ویژه ای می دهند.
  • متخصصان سئو معتقدند که لینک “عنوان” در رتبه بندی وب سایت تاثیر گذاری چندانی ندارد.

بگذارید اینگونه بگویم، یک لینک خارجی در واقع رای اعتمادی است که شما به سایتی میدهید که به آن لینک داده اید و بخشی از رنکینگ سایت خود را به اشتراک میگذارید. با اینحال تلاش کنید از anchor text “اینجا کلیک کنید” استفاده نکنید چون هم برای سایت شما و هم برای سایتی که به آن لینک میدهید مضر است.

هنگام انتخاب anchor text استفاده از عنوان وبسایت مفید است خصوصا اگر به عنوان مثال از عبارت “طبق تحقیقاتی که نیوسئو انجام داده است” استفاده کنید (عنوان وبسایت در عبارتی که لینکدار میشود آمده است). به این ترتیب تاثیرگذاری و شفافیت عبارت لینکدار افزایش می یابد چرا که بازدیدکنندگان متوجه میشوند که دقیقا چه چیزی در انتظار کلیک آنهاست.

زمانیکه به سایتی دیگر لینک می دهید سعی کنید از مواردی که توضیح میدهد آنها چه میکنند دوری کنید. خصوصا اگر مواردی است که آنها میخواهند در آن رنک بیابند. به عنوان مثال، به سازمانی که در خصوص سئو فعالیت میکند با عبارت “کارشناسان برجسته سئو” لینک ندهید. اینکار ممکن است مصنوعی بنظر برسد یعنی گوگل فکر کند این لینک ساخته خود آنهاست تا رنک پیدا کنند لذا هر دو سایت را جریمه میکند.

لینک دادن به سایت های مرجع: سایت ریبوت تحقیقی در زمینه اثبات اینکه آیا لینکدهی خارجی تاثیری در رنکینگ دارد یا نه انجام داده است. خبر خوب این است که پاسخ این تحقیق مثبت است.

ریبوت 10 وبسایت جدید ایجاد کرد که همه انها کلمه کلیدی با هدف یکسانی داشتند، فقط نیمی از آنها به سایت های معتبر و مرجع لینک شدند. بعد از 5 ماه نتیجه این شد که: سایت هایی که به مراجع لینک شده بودند رنکشان تغییر مثبتی داشت.

این موارد را در لینک های خارجی حتما رعایت کنید:

  • افزودن target=_blank به تمام لینک های خارجی
  • افزودن rel=nofollow به لینک های خارجی در نظرات
  • افزودن rel=nofollow به لینک های خارجی در تبلیغات
  • افزودن rel=nofollow به لینک های خارجی درجه دو
  • عدم دادن لینک خارجی به صفحاتی با Page Rank پایین تر از ما
  • قراردادن لینک های خارجی در پایین صفحه

لینک های خارجی ارزش سایت شما را پایین نمی آورد و این نشان میدهد که نویسندگان بزرگ بلاگ های کوچک الزاما اعتبار زیادی ندارند.

هر گونه طرح ساختار لینک به عنوان سئوی منفی درنظر گرفته میشود و ممکن است منجر به جریمه شود. بنابراین اگر بطور منظم به سایت مشخصی لینک میدهید که حوزه فعالیت مشابهی با شما دارد یا در کار خرید و فروش لینک هستند، ممکن است شما را به دردسر بیندازد و بلایی به سر سایت شما بیاورد که …

لینک های خارجی میتوانند نشانه ای از سیگنال اعتماد باشند. اگر به سایتی با داده ها یا تحقیقی که قبلا انجام شده است لینک بدهید، بدیهی است که دارید کار درستی انجام میدهید. شما به تحقیق علمی اعتماد میکنید، مردم به شما اعتماد میکنند و در نتیجه موتورهای جستجو به شما اعتماد میکنند.

مهمترین نکات سئو در لینک های خارجی

بررسی پارامترهای موثر در موتورهای جستجو نشان می دهد که گرفتن لینک های خارجی یکی از مهمترین اهداف در کسب رتبه بهتر برای وب سایت هاست. این ایده از آنجا نشات می گیرد که گرفتن لینک های خارجی از کارهای نسبتا دشوار در شبیه سازی اعتبار سایت هاست و بنابراین یکی از راه هاییست که موتورهای جستجو می توانند با استفاده از آن به تعیین اعتبار یک سایت پی ببرند. این ایده اولین بار توسط موتور جستجوی آلتا ویستا استفاده شد و سپس توسط گوگل ادامه دار گردید.

گوگل ابتدا با معرفی پیج رنک به تبیین این مسئله پرداخت. در الگوریتم محاسبه پیج رنک، بک لینک ها نقش اساسی در تعیین آن داشتند. صفحه ای که دارای بیشترین و معتبرترین لینک ها بود، به عنوان محبوب ترین صفحه انتخاب می شد. در هنگام جستجو نیز از این قاعده در نمایش نتایج صفحه اول استفاده می شد. البته این الگوریتم امروزه پیچیده تر شده و اعمال آن به همین سادگی نیست و عوامل دیگری در آن وارد شده اند که اثر لینک های خارجی را کاهش می دهند.

امروزه موتورهای جستجو از متغیرهای زیادی برای تعیین ارزش لینک های خارجی استفاده می کنند که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • میزان اعتبار سایت لینک دهنده
  • محبوبیت سایت لینک دهنده
  • ارتباط بین محتوای صفحه منبع و صفحه لینک شده
  • انکر تکست استفاده شده در لینک
  • تعداد لینک های داده شده به یک صفحه از سایت در صفحه منبع
  • تعداد لینک های داده شده به دامین یک سایت در صفحه منبع
  • میزان تغییرات اعمال شده بر روی متن لینک های خارجی در یک صفحه
  • رابطه مالکیت بین منبع و صفحه هدف

مرتبط بودن

لینک هایی که سرنخ های مرتبط بودن را فراهم می کنند بسیار با ارزش تر خواهند بود. انکر تکستی که در لینک ها قرار گرفته می شود معمولاً توسط انسان ها نوشته می شود و معمولاً برای نمایش محتوای درون سایت بسیار موثر هستند. بیشتر اوقات، این متن می تواند یک عبارت کوتاه همچون آموزش لینک سازی برای افراد مبتدی یا آدرس صفحه سایت باشد.

صفحه وب سایت، صفحه ای که لینک در آن قرار گرفته است و نیز دامنه ای که به سایت مورد نظر اشاره دارد، می تواند برای موتورهای جستجوگر یک معیار مرتبط بودن را فراهم آورد. لینک ها باید به محتوای مرتبط اشاره کنند. این کار به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا محتوایی خوب و مفید در اختیار کاربران قرار دهد.

لینک های ناقص چه داخلی و چه خارجی نشانه ای از ضعف سایت در نگهداری و مراقبت به شمار میرود. بنابراین مطمئن شوید که لینک هایتان سالم هستند. چه لینک های خودتان و چه لینک های خارجی.

لینک های وابسته خوب هستند ولی مطمئن شوید از متا تگ nofollow استفاده میکنید تا بهترین عملکرد را برای گوگل داشته باشند.

شما همچنین بایستی از متا تگ nofollow زمانیکه به اسپانسر سایت، تبلیغات پایه (مثلا طراح سایت) لینک میدهید استفاده کنید.