بازاریابی ایمیلی به چه معناست؟

این روزهای بحث بازاریابی اینترنتی بسیار داغ است.تکنیک های قدیمی و جدید در کنار هم همه و همه برای ما آماده شده اند تا فروش خود را افزایش دهیم.در این مقاله قصد معرفی یکی از این تکنیک ها یعنی بازاریابی ایمیلی(Email Marketing) را داریم.

اگر در گوگل متن بازاریابی ایمیلی چیست؟(What Is Email Marketing) را جستجو کنید با تعریف زیر روبه رو خواهید شد:

بازاریابی ایمیلی به نوعی از بازاریابی مستقیم گفته میشود که در آن از ایمیل به عنوان وسیله ای برای ارسال پیام هایی از قبیل فروش یا جمع آوری هزینه به مخاطبان استفاده میشود.

ایمیل مارکتینگ را همچنین میتوان وسیله ای برای ارتباط مستقیم با مخاطبان دانست.ایمیل مارکتیگ را میتوان هر نوع ایمیل ارسالی به مشتری یا کاربری که احتمال تبدیل به مشتری شدن را دارد دانست.

تصور کنید حرفی برای گفتن دارد.مخاطبان خاص خود را هم دارید همه چیز خوب است تا آن جا که باید انتخاب کنید چگونه پیام را به مخاطبان منتقل کنید.این تنها آغاز هزاران مشکل و سوالی که است که در زمان انتقال پیام ممکن است با آن روبه رو شوید.سوال هایی مانند این که

  • چگونه مطمئن شوم پیام من به هدف رسیده است؟
  • چگونه متوجه شوم بازخورد مخاطبان نسبت به پیام من چگونه است؟

همه و همه سوالاتی هستند که ذهن شما را مشغول خواهند کرد.

ایمیل مارکتینگ را به عنوان راهی در نظر بگیرید که میتوانید از طریق آن پیام خود را به کاربران منتقل کنید و در صورت داشتن دانش مناسب و کافی تمامی سوال هایی که در بالا مطرح کردیم را در سطح حرفه ای پاسخگو باشید.شما میتوانید با پیروی از اصولی مشخص پیام خود را مستقیما در اینباکس کاربران منتقل کنید و برآورد مناسبی از وضعیت کمپین داشته باشید,در حالی که انتقال پیام در روش های دیگر بازاریابی به شکلی که بتوانید محاسبه ای برای موفقیت و یا عدم موفقیت همانند ایمیل مارکتینگ داشته باشید هزینه های سنگینی به دنبال خواهد داشت.

بازاریابی ایمیلی اصولی یک قانون مهم و اولیه دارد:

اجازه ی کاربران مهم است

اگر کاربر فعال اینترنت در ایران باشید حتما هر روزه در اینباکس خود با تعداد زیادی ایمیل تبلیغاتی که بدون هیچ گونه هدفی برای شما که شاید مخاطب اینگونه محصولات نباشید برخورد خواهید کرد.به همین دلیل قانون اول و اصلی در ایمیل مارکتینگ اجازه ی خود کاربر میباشد این روزها سرویس های ایمیل مانند جی میل بسیار به رفتار(Interaction) کاربران نسبت به ایمیل های ارسالی حساس هستند,شاید ایمیل شما تمامی اصول مورد نظر را داشته باشد اما چون کاربران ایمیل خود را در اختیار شما قرار نداده اند باعث شکست کمپین تبلیغاتی شود.

ساده ترین روش به دست آوردن اجازه ی کاربران استفاده از فرم های عضویت در سایت یا خبرنامه سایت است.کاربران با عضویت در خبرنامه به شما این اجازه را میدهند که از ایمیلشان برای ارتباط با آنها استفاده کنید.توجه داشته باشید در بازاریابی اینترنتیاعتمادسازی بسیار مهم است اگر اقدام به فروش ایمیل های کاربران کنید و یا از آنها استفاده هایی کنید که کاربران به شما اجازه آن را نداده باشند میتواند نتایج منفی سنگینی به همراه داشته باشد.

در بازایابی اندازه گیری و بررسی(Measurement) بسیار مهم است.استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی برای فروش نیاز دانش کافی و مناسب دارد.اگر تصور میکنید که دانش کافی را ندارید و نمیتوانید به درستی آمار دریافتی را تحلیل کنید به شما توصیه میکنیم ابتدا مطالعه کرده و سعی کنید تا حدی دانش را به دست آورید.توجه داشته باشید به دست آوردن دانشی که افرادی برای آن سال های زحمت میکشند بدون هزینه نیست.پس اگر نتوانستید به حدی برسید که آمار و داده ها را به طور کامل بررسی و تحلیل کنید حتما از یک متخصص کمک بگیرید تا شما را در این امر یاری کند.بررسی درست یا اشتباه آمار مرزی است بین پیروزی یا شکست در کمپین تبلیغاتی. پیشنهاد میکنم بازار یابی و برند سازی از نگاهی دیگر را نیز مطالعه نمایید.

دسته بنذی های زیادی برای ایمیل های ارسالی وجود دارد اما میتوان آنها را در ۶ دسته بندی کرد:

۱.خبرنامه:بسیاری از شرکت ها و گروه های تجاری و غیر تجاری از خبرنامه به عنوان ابزاری استفاده میکنند تا بهتر و بیشتر با مخاطبان خود در ارتباط باشند و آنها را از آخرین مطالب و اخبار سایت خود مطلع کنند.

۲.DIGEST:به درستی نمیتوان برای این گروه از ایمیل ها معنای درستی به فارسی پیدا کرد.اما به ایمیل هایی گفته میشود که در آنها خلاصه ای فعالیت های انجام شده و پیشنهادات برای هفته ها و یا ماه های پیش رو در بردارد.

۳.ایمیل های اختصاصی:این نوع ایمیل ها که به ایمیل های تک مخوری(Stand Alone) نیز شهرت دارند.به ایمیل هایی گفته میشوند که در آنها تنها در مورد یک موضوع خاص اطلاعاتی در اختیار مخاطبان قرار میدهند.به طور مثال از این نوع ایمیل ها شرکت ها استفاده میکنند تا در مورد محصولی که به تازگی منتشر کرده اند اطلاع رسانی کنند و کاربران را دعوت به استفاده از آنها کنند.این ایمیل ها مشابه صفحات هدف هستند.

۴.ایمیل های تبلیغاتی:تمامی ایمیل هایی که تا اینجا در مورد آنها توضیح دادیم فرض بر این بود که دیتابیسی از ایمیل مخاطبان در اختیار شماست و از طریق آن با کاربران ارتباط برقرار میکنید.اما حالت هایی هم هست که شما هزینه ای را به فرد یا گروهی پرداخت میکنید تا برای شما ایمیل های تبلیغاتی ارسال کنند.یا حتی به گروهی هزینه ای را پرداخت میکنید تا در خبرنامه خود برای شما تبلیغات قرار دهند این نوع ایمیل ها در دسته ی ایمیل های تبلیغاتی قرار میگیرند.

۵.ایمیل های تبادلی:ایمیل های تبادلی(Transnational Email) به ایمیل هایی گفته میشود که در پایان عملیاتی که کاربر انجام داده است برای وی ارسال میشود.از نمونه های رایج میتوان به ایمیلی که برای تاییدیه و خوش آمد به خبرنامه ارسال میشود اشاره کرد.

در مقاله های بعدی به طور دقیق تر به روش های ارسال ایمیل اصولی و قوانین مهم اشاره خواهیم کرد.

 ۱۰ گام ساده

 

 

بازاریابی ایمیلی دسترسی سریع به اطلاعات تماس و مدیریت آنها به منظور انتقال پیغام های مهم، به روز رسانی ها، نکات و ترفیعات فروش به مخاطبان شما می باشد. متأسفانه اسپم کننده های زیادی وجود دارند که از بازاریابی ایمیلی سوء استفاده می کنند و این رساندن پیام به مخاطبان و برانگیختن آنها را با مشکل مواجه کرده است. مخاطبان ایمیل ها امروزه آگاهی بیشتری پیدا کرده اند، و به راحتی اسپم ها را تشخیص می دهند، این موضوع بازاریابان را وادار کرده است که رویکرد خلاقانه تری نسبت به پیغام های خود داشته باشند.
به دلیل تجارب تلخی که مردم از ایمیل های اسپم داشته اند، بازاریابی ایمیلی جایگاه مناسبی در استراتژی های بازاریابی آنلاین ندارد. مطالبی که راجع به بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و لینک سازی وجود دارد، بسیار بیشتر از استراتژی های بازاریابی ایمیلی می باشد. اگرچه استراتژی های SEO برای حضور اینترنتی شما و ورود مشتریان به وبسایت شما بسیار اهمیت دارد، اما به اندازه هدف قرار دادن مستقیم مشتریان موجود شما (که ایمیل هایشان را دارید) مؤثر نیستند.

۱٫ انتخاب یک ارائه دهنده خدمات بازاریابی ایمیلی
مهم ترین کاری که باید انجام دهید، بررسی ارائه دهندگان خدمات بازاریابی ایمیلی و انتخاب یکی از آنهاست. قطعاً ما وقت و پول کافی برای اجرای دقیق و کامل بازاریابی ایمیلی نداریم. بنابراین برای اینکه کارتان راحت تر شود می توانید از یکی از ارائه دهندگان خدمات بازاریابی ایمیلی نظیرAWeber، MailChimp و Constant Contact استفاده کنید.
۲٫ پایگاه داده موجود خود را مرتب کنید.
اگر تاکنون وبسایتی داشته اید، احتمالاً حجم عظیمی از اطلاعات تماس دارید که توسط وبسایت یا نیروهای فروش شما جمع آوری شده است. این داده ها را مرتب، اطلاعات منقضی را حذف و اطلاعات آنها را تکمیل کنید. از مفید ترین ابزارهای به روز رسانی اطلاعات تماس و رسیدگی به آدرس ایمیل ها می توان به Jigsaw، D&B و StrikeIron اشاره کرد.
۳٫ مخاطبان را وارد لیست Opt-In کنید.
هرچه ایمیل های بیشتری به افرادی بزنید که در لیست Opt-In قرار ندارند، برای قبول لیست شما توسط ارائه دهنده خدمات ایمیلی با مشکل بیشتری مواجه می شوید. بهترین مخاطبانی که می توانید به آنها ایمیل بزنید، مخاطبان Opt-In شما می باشند. در اینجا به خلاقانه ترین راه ها برای جذب مردم به وارد کردن ایمیل خود در لیست ایمیل های شما (Opt-In) اشاره می کنیم:
• در صفحات مرتبط وبسایتتان مکانی برای عضویت در خبرنامه تخصیص دهید.
• لینکی بر روی امضای ایمیلتان قرار دهید، تا به مخاطبان یاد آوری شود که می توانند در لیست Opt-In قرار بگیرند.
• فیلد Opt-In را به فرم های درخواست خود اضافه کنید.
• یک لینک Opt-In بر روی تأییدیه های سفارشات و تحقیقات مشتریان که ارسال می کنید، قرار دهید.
۴٫ اطلاعات تماس خود را سازماندهی کنید.
یکی از متداول ترین مواردی که معمولاً در بازاریابی ایمیلی نادیده گرفته می شود، بخش بندی لیست ها است. اگر نتوانید به درستی اطلاعات تماس خود را بخش بندی کنید، در نتیجه بعد از فرستادن ایمیل ها با نرخ کلیک و نرخ پاسخ پایین تری مواجه خواهید شد. برخی فیلدهای متداول برای بخش بندی لیست ها شامل موارد مکان، صنعت و راه آشنایی (رسانه های مختلف) می شود.
۵٫ هدف فعالیت بازاریابی خود را تعیین کنید.
اغلب شرکت ها مخلوطی از اخبار شرکت، به روز رسانی ها، نکات و ترفیعات فروش را در یک پیغام نامنظم ارسال می کنند. به جای این کار، با تیم بازاریابی و فروش خود به دقت هدف هر پیام را بررسی کنید تا بتوانید ظاهر آنرا به درستی طراحی کنید و آنرا به بخش مناسبی از لیست خود ارسال نمایید. شما می توانید اهداف فعالیت های بازاریابی تان را به صورت خلاقانه ای اطلاع رسانی کنید:
• محتوایی فراتر از اطلاعاتی که تا کنون داشته اید، ایجاد کنید.
• یک محصول یا خدمت خاص را برای بازگشت مشتریان موجود تبلیغ کنید.
• ترافیک را به صفحات و مقالات جدید وبسایتتان بیاورید.
۶٫ در طراحی ها زیاده روی نکنید.
یک قانون کلی در بازاریابی وجود دارد: هر چیزی ساده تر باشد، اثر گذاری آن بیشتر است. این قانون در مورد طراحی نیز صادق است. بهتر است طرح ایمیل ساده باشد. در زیر به بعضی نکات برای تأثیر گذاری بیشتر ایمیل ها اشاره می کنیم:
• به جای عکس بیشتر از متن استفاده کنید.۸۰ % متن، ۲۰ % عکس، نسبت معقولی است.
• یک درخواست انجام فعالیت (call to action) هم به شکل لینک متنی و هم به شکل گرافیکی داشته باشید.
• از عناصر طراحی به گونه ای استفاده کنید که توجه را بیشتر به مهمترین بخش های پیام شما جلب کند.
• عنوان صفحه، محتوای پیام و درخواست انجام فعالیت (CTA) نسبت به عناصر زیبا کننده نظیر عکس ها اهمیت بیشتری دارند.
۷٫ در محتوای خوب سرمایه گذاری کنید.
اگر قرار باشد فقط در یک چیز سرمایه گذاری مالی و زمانی کنید، آن چیز محتوای پیام ایمیل شما می باشد. اگر نویسنده خوبی نیستید، شخصی که در نوشتن محتوای مؤثر، تخصص دارد را استخدام کنید. اگر ترجیح می دهید که خودتان این کار را انجام دهید، عضو بعضی از خبرنامه های حرفه ای نظیر Chris Borgan، Copyblogger و SEOMoz شوید تا از کسانی که این کار را به خوبی انجام می دهند، الگو برداری کنید.
۸٫ بر روی عنوان مطلب تمرکز کنید.
شبیه محتوای خوب، یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی ایمیلی موفق، عنوان مطلب است. اگر عنوان مطلب شما ضعیف باشد، در نتیجه ایمیل شما هرگز باز نخواهد شد و حتی ممکن است به عنوان ایمیل اسپم تلقی شود. در زیر به برخی نکات برای انتخاب عنوانی که شانس بیشتری برای باز شدن دارند، اشاره می کنیم:
• از واژه های اسپمی نظیر «تضمین»، «مجانی»، «همین الان تماس بگیرید»، «فوری» و «حالا سفارش دهید» کمتر استفاده کنید.
• کمتر از ۵۰ حرف باشد (با خط فاصله ها)
• نام شرکت/برند شما در آن باشد
• به یاد ماندنی، جالب، جذاب و قابل پیگیری قانونی باشد
۹٫ از یک نرم افزار پیگیری استفاده کنید. قبل از اینکه هر پیامی را بفرستید، یک برنامه مناسب برای پیگری نصب کنید تا بتوانید اثربخشی هر ارسال را ارزیابی کنید. این کار به حداکثر سازی بازگشت سرمایه، کمک می کند. بعضی از معیارهایی که شما باید در داشبورد ارائه دهندگان خدمات ایمیلی یا تجزیه تحلیل وبسایت نظیر Google Analytics بررسی کنید شامل موارد زیر می شود:
• Deliverability: نرخ کانتکت هایی که واقعاً پیام شما را دریافت کرده اند.
• Open rate: نرخ کانتکت هایی که ایمیل شما را باز کرده و پیام شما را دیده اند
• Click through rate: نرخ کانتکت هایی که درخواست انجام فعالیت و لینک هایی که در پیام گذاشته اید را کلیک کرده اند.
• Conversation rate: نرخ کانتکت هایی که اقدام به درخواست یا خرید کرده اند یا بعد از دیدن پیام وارد وبسایت شده اند.
۱۰٫ آزمون و اصلاح کنید.
هر قدر ما به شما توصیه کنیم، باز هم بهترین نتایج به اقتضای شرایط کاری شما بدست می آید. بهترین راه برای رسیدن یک ترکیب بهینه از طراحی، محتوا و . . . پیگیری و آزمون ترکیب های مختلف می باشد. برخی از عناصر اصلی که همیشه باید آنها را پیگیری، آزمون و اصلاح کنید شامل موارد زیر می شود:
• عنوان مطلب
• سبک، لحن و متنی که استفاده می کنید
• سایز، رنگ و فرمت فونت ها
• درخواست انجام فعالیت (CTA)

منبع سایت

دانلود متن کامل این مقاله 

 

  • 1
دسته بندی : سئو