سئو چیست و چه فایده‌ای برای شما دارد؟

 

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است و به معنی بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. با یک سئوی خوب می‌توانید رتبۀ خود در موتورهای جستجو را افزایش دهید تا وب‌سایت شما در جستجوهای بیشتری نمایش داده شود. همانطور که می‌دانید ابزارهای جستجو در بین کاربران اینترنت بسیار پر طرفدار هستند و حجم عظیمی از ترافیک یک وب‌سایت از طریق آنها تامین می‌شود.

سئو در یک نگاه برای مبتدیان !

در جدول تصویری زیر مشاهده می کنید که بهینه سازی وب سایت از فاکتور های مختلفی تشکیل می شود . که در تصویر می توانید نگاه کلی به این مساله داشته باشید .

 

جدول seo 2015

جدول seo 2015

seo یک فرایند پیچیده و متشکل از راه کارها ، تکنیک ها و الگوریتم هایی که توسط برجسته ترین موتور جستجو گر ( گوگل ) انجام می شود . این الگوریتم ها هر روز ، هر ماه و هر ساله در حال بروزرسانی که توسط انجام و استفاده صحیح از این الگوریتم ها وب سایت هایی در نتایج و رتبه های بالا قرار گیرند که به بهترین نحو ممکن این الگوریتم ها به طور دقیق مورد هدف و بر روی وب سایت خود پیاده سازی کرده اند .

بیش از 15 سال همراهی با الگوریتم های گوگل

گوگل از سال 2000 با توجه به میزان افزایش صفحات وب سایت در موتور جستجو گر ، شروع به ارائه ی الگوریتم و تکنیک ها انحصاری خود برای نظم و چارچوب مناسب صفحات و رتبه های وب سایت ها کرده است . البته شروع این الگوریتم ها ساده بوده ، تا جایی که امروز و در سال 2017 با پیچیده ترین تکنیک های ارائه شده توسط این موتور جستجوگر را شاهد هستیم . حاصل 17 سال همراهی با الگوریتم های گوگل ، وجود بیش از 220 فاکتور مهم رتبه سنجی وب سایت و صفحات وب در این موتور جستجو قدرتمند هستیم .

اگر چه در گذشته ، شاهد طیف بسیار وسیعی از وب سایت های بی کیفیت و یا کم کیفیت بوده ایم . حتی در حال حاضر هم هستند تعداد زیادی از این وب سایت ها در سطح وب قابل مشاهده هستند . اما با وجود تکنیک ها و قوانین سئو طی چند سال گذشته ، مدیران وب سایت های اینترنتی برای کسب نتایج بهتر از رتبه های موتور جستجو سعی بر رفع ایرادات و اعمال قوانین و الگوریتم های گوگل روی صفحات اینترنتی خود هستند تا بتوانند در بین رقبا از رتبه بالاتری بهره مند شوند .

تلاش برای یک کلمه کلیدی ! در بهینه سازی وب سایت

سئو به شما می کند تا برای بدست آوردن یک رتبه برتر ، در بین رقبا برای یک کلمه کلیدی خاص داشته باشید . این کلمه کلیدی برای جذب بیشتر ورودی های شما در موتور جستجو کاملا موثر خواهد بود . بهینه سازی سایت برای یک یا چند کلمه کلیدی میتواند یک یا چند ماه ، با توجه به میزان رقابت پذیری کلمات و فاکتور های مختلف به طول بی انجامد . در این مدت عمل سئو می بایست روی سایت شما همواره در حال بروزسانی و بر طرف کردن فاکتورهای منفی و جایگزین کردن آن با فاکتورهای رسمی گوگل شود تا بتواند در مدت زمان نا معلومی به نتیجه قابل توجهی برسد .

این تلاش بی دلیل نیست ! . کسب رتبه برتر در بین رقبا از طریق عمل سئو و بهینه سازی وب سایت با انتخاب کلمه کلیدی دقیق و هوشمندانه می تواند فروش هر محصول یا خدماتی را به چشمگیری افزایش دهد . این موضوع با توجه به میزان استفاده کاربران اینترنتی از موتورجستجوگری همچون گوگل برای رسیدن اهداف و خواسته هایشان باعث شده است تا مدیران وب سایت های اینترنتی تمرکز ویژه روی جستجوگر ها داشته باشند

در سئو مجموعه راهکارهای موثر و مشخصی که همواره در حال تغییر و تکامل هستند برای بهبود رتبه سایت بکار گرفته می شوند. معمولا مواقعی که نیاز به جستجو در وب داریم به سراغ گوگل می رویم. در هنگام جستجو در گوگل یکسری نتایج در صفحات متععدد ظاهر می شود. از دید گوگل سایت هایی در نتایج جستجو مخصوصا در کلمات کلیدی سخت در رتبه های بالاتری قرار دارند سئوی آنها بصورت بهتری انجام شده است. این رده بندی توسط یکسری الگوریتم ها و نتایج حاصل از آنالیز آنها انجام می شود. در ادامه مطلب با موضوع سئو چیست و چه مفهومی دارد همراه ما باشید.

سئو چیست

 

سئو کلاه سفید

به اقدامات و شرایط انجام سئو سایت بر اساس راهکارهای اصولی و مورد تایید موتورهای جستجوگر مخصوصا گوگل سئو کلاه سفید گفته می شود. در این روش سئو و بهینه سازی سایت با کمک کاربران آن سایت انجام می شود. به این معنی که سایت با ساختار و محتوای عالی کاربران را به بازنشر محتوای آن سایت ترغیب می کند. این روش در صورت عملی شدن بسیار مناسب بوده و کمترین ریسک را دارد. البته لازم به ذکر است روش سئو کلاه سفید جزو سخت ترین روشها در سئو است.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه خطرناکترین روش سئو است. گوگل در طی سالهای اخیر بصورت قابل توجهی روشهای سئو کلاه سیاه را شناسایی و با سایت های متخلف برخورد کرده است. اما متاسفانه همچنان با گسترش سیستم های کنترل ، روشهای دور زدن این سیستم ها و یا روشهای پیچیده که الگوریتم های گوگل هنوز قادر به شناسایی آنها نیستند نیز وجود دارد. پیشنهاد ما این است هرگز سراغ روشهای کلاه سیاه نروید. اگر بصورت صحیحی کار خود را انجام دهید مطمئنا به پیشرفت های قابل توجهی در سئو کلاه سفید دست خواهید یافت.

سئو کلاه خاکستری

به روش ترکیبی سئو کلاه سفید و کلاه سیاه ، سئوی کلاه خاکستری گفته می شود.

سئو داخلی

به تمامی اقداماتی که در ارتباط با سئو سایت در داخل آن انجام می شود سئو داخلی سایت گفته می شود. مانند:

  • تولید محتوا با رعایت مواردی مانند طراوت ، کاربرپسند و منحصربفرد بودن
  • رعایت موارد مربوط به عنوان ، H1 ، H2 ، توضیحات متا و …
  • رفع مشکل محتوای تکراری
  • بالا بردن سرعت لود سایت
  • و ده ها موارد دیگر

سئو خارجی

به تمامی اقداماتی که در ارتباط با سئو سایت در خارج از آن انجام می شود سئو خارجی سایت گفته می شود. مانند:

  • انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی
  • لینک بیلدینگ ( لینک سازی )
  • جلوگیری از اثرگذاری لینک های اسپم بر روی سایت
  • ارتقا رتبه سایت
  • و ده ها موارد دیگر

هدف از سئو

معمولا هدف از سئو بهبود رتبه سایت و جذب بازدیدکننده واقعی است. در واقع معمولا ورودی های حاصل از موتورهای جستجوگر بازدیدکننده واقعی بوده و از روشهای اجباری مانند تبلیغات برای هدایت آنها به سایت استفاده نشده است. این موضوع جزو یکی از مهمترین سرفصل های بازاریابی دیجیتال و توسعه کسب و کار آنلاین است.

یادگیری سئو

برای یادگیری سئو توصیه می کنیم حتما مجموعه مطالب زیر را مطالعه نمایید:

  • ثبت سایت در گوگل
  • تاثیر عمر دامنه در سئو
  • توضیحات متا
  • تاثیر محتوای تکراری در سئو
  • ریدایرکت
  • تاثیر هاست بر سئو
  • آموزش سئو وردپرس
  • بهبود رتبه سایت