کلمه کلیدی LSI چیست؟

LSI کوتاه شده عبارت «Latent Semantic Indexing» است. LSI مفهومی است که موتورهای جستجو نظیر گوگل از آن استفاده می‌کنند تا ارتباط بین کلمات و عبارت‌ها را درک کرده و مفاهیم مشترک بین آن‌ها را شناسایی نمایند. برای درک این مفهوم باید بدانید که موتورهای جستجو با بهره‌جویی از الگوریتم‌های مختلف به اندازه‌ای هوشمند شده‌اند که می‌توانند مفهوم محتوا و مترادف یک عبارات یا کلمه را درک و شناسایی کنند.

عدم استفاده از کلمات و عبارات متشابه سبب خواهد شد زمان زیادی یک موتور جستجو صرف کند تا عبارات مترادف کلیدی یک سایت را شناسایی کند. با توضیحی که بیان کردیم می‌توان گفت که گوگل وب سایت های را که از کلمات کلیدی مشابه نیز علاوه بر کلمات کلیدی خود در سایت به کار می‌برند در رتبه‌های بالاتری قرار خواهد داد.

با استفاده از کلمات مترادف با کلمات کلیدی در محتوای سایت، محتوای سایت به صورت عامیانه‌تر بیان خواهد شد. استفاده از یک کلمه کلیدی خاص در محتوای یک صفحه از سایت و تکرار آن به شکل غیرمنطقی ارزش آن را پایین خواهد آورد. و متن نوشته‌شده را نیز برای مخاطب غیرقابل خواندن می‌کند. با به‌کارگیری مترادفات کلمه کلیدی به صورت رندم به جای کلمه کلیدی اصلی در متن این مشکل را رفع خواهید کرد.

اصلا چرا LSI؟

با خود می‌گویید استفاده از کلمات کلیدی LSI اصلا چه لزومی دارد؟ فرض کنید شما همزمان کلمه بهینه‌سازی را در مطلب خود به کار برده‌اید. اگر گوگل نتواند تشابه معنایی این واژه را با کلمه سئو تشخیص دهد فقط در صورتی کاربر را به سمت سایت شما هدایت می‌کند که از واژه بهینه سازی استفاده کرده باشد و کلمات مشابه و معادل مثل سئو بی تاثیر هستند.

آشنایی با کلمات کلیدی LSI در گوگل
یکی دیگر از کاربرد‌های این سیستم گوگل ردیابی کلمات مشابهی است که می‌تواند به دنبال تایپ یک کلمه هدف جستجو کاربر قرار گیرد. مثلا وقتی که بازدیدکننده به دنبال ماشین‌های لوکس کلاسیک می‌گردد مسلما کلماتی مثل آستین، بنتلی، مزایده ماشین و… می‌توانند برای او جالب توجه باشند.

اما LSI چگونه می تواند تشخیص دهد؟

اساس کار LSI در سئو، بر اساس محتوای صفحه و ارتباط آن با عنوان صفحه است.سیستم LSI بخشی از هوش مصنوعی گوگل و موتور های جستجوست که به کمک نیروی انسانی، هر روز، پیشرفته تر و هوشمند تر می شوند.این سیستم، کل محتوای صفحه و عناوین را بررسی می کند و با استفاده از بانک اطلاعات خود، موضوع صفحه را تشخیص می دهد.هر چقدر بانک اطلاعات یک سیستم LSI قوی تر و جامع تر باشد، تشخیص سیستم LSI قوی تر می شود.برای مثال وقتی عبارت “بهینه سازی”  جستجو شود، سیستم LSI متوجه می شود که این عبارت خیلی کلی است و به موضوعات خیلی زیادی مثل “بهینه سازی سایت” ، “بهینه سازی مصرف انرژی”، “بهینه سازی مصرف سوخت” ، “بهینه سازی روش های مدیریت” و … ارتباط دارد. در نتیجه، نتایج حاصل از این عبارت، خیلی کلی است و انواع سایت ها را پوشش می دهد.(یعنی کلمات کلیدی کلی که در پست روش صحیح انتخاب کلمات کلیدی شرح دادم). لذا سیستم LSI زود قضاوت نمی کند، و نتایج همه موضوعات را نشان می دهد.در عوض وقتی، عبارت “بهینه سازی سایت” جستجو می شود، سیستم LSI کلمه “بهینه سازی” را با “سایت” در بانک اطلاعات خود تطبیق می دهد و متوجه می شود، منظور از بهینه سازی، همان SEO یا “بهینه سازی برای موتور های جستجو است” و منظور از سایت هم Website است.زیرا بانک اطلاعات سیستم LSI نشان می دهد که در سایت هایی که کلمه “سایت” و “بهینه سازی” به کار رفته، همیشه منظور از بهینه سازی، همان “بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو” است. در نتیجه، موتور جستجو تشخیص می دهد، که عبارت “بهینه سازی سایت” همان ارتباط معنایی را با “بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو” دارد.

عین همین مثال را به کلمات چند معنایی بسط دهید.وقتی در سایتی، کلمه شیر در تگ عنوان استفاده شده، و در بقیه کاراکتر های تگ عنوان و داخل محتوا، درباره “آشپزخانه” ، “آلات” ، “سرویس بهداشتی” ، “سینک ظرفشویی” استفاده شده، سیستم LSI تشخیص می دهد، که در اینجا، منظور از کلمه “شیر” ، شیر سرویس های بهداشتی است.لذا وقتی عبارت “شیر آشپزخانه” جستجو می شود، بعد از نمایش نتایجی که عینا عبارت “شیر آشپزخانه” در عنوان و محتوای آنها به کار رفته (Exact Match)، به سراغ صفحاتی می رود که ارتباط معنایی با عبارت “شیر آشپزخانه” دارند.مثل “شیر ظرفشویی” ، “شیر سینک ظرفشویی” و … . یک نکته بسیار ظریف در همین پاراگراف آخر وجود دارد.درک درست یک سیستم LSI ، در نمایش نتایجی که عینا عبارت “شیر آشپزخانه” در آنها به کار رفته است موثر است. فرض کنید، یک سایت تفریحی، درباره وسواس به صدای چکه شیر آشپزخانه نوشته است.لذا در عنوان و محتوای آن چندین بار کلمه “شیر آشپزخانه” به کار رفته است.فکر می کنید، درست است که این مطلب، با عبارت “شیر آشپزخانه” در صدر نتایج یک موتور جستجو باشد؟!! اینجاست که LSI ، نقش ایفا می کند و لزوما، هر صفحه ای که محوریت آن عین عبارت جستجو شده است (Exact Match) ، در اولیت قرار نمی دهد.

گوگل دارای قوی ترین سیستم LSI است و تفاوت ضعف LSI بینگ و یاهو و سایر موتور های جستجو نسبت به گوگل، به شدت محسوس است.

کلمات کلیدی LSI چگونه در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شوند؟

اگر به صفحه نتایج جستجوی گوگل نگاه کنید، کلماتی را خواهید دید که به اصطلاح بولد شده‌اند و از دیگر کلمات متمایز گشته‌اند این عبارات و کلمات بولد شده همان کلمات کلیدی LSI هستند که الگوریتم‌های گوگل‌‌ها را مرتبط با موارد جستجو شده تشخیص داده است. به تصویر زیر را مشاهده کنید.

نمایش lsi در گوگلدر اینجا است که داشتن یک توضیحات متا فوق‌العاده اهمیت خود را پیدا می‌کند (به متا دیسکریپشن سایت دیجی استایل توجه کنید). نه تنها باید از کلمات کلیدی در توضیحات متا خود استفاده کنید، بلکه باید از آخرین و به‌روزترین کلمات کلیدی LSI نیز در این بخش به کار ببرید.

 

ما چه کار کنیم که سایت ما با توجه به LSI برای گوگل و موتور های جستجو، در حالت ایده آل باشد؟

نیازی نیست هیچ کاری انجام دهید.فقط طبیعی بنویسید و به خاطر سئو، مطلب خود را مصنوعی نکنید و به keyword stuffing دچار نشوید.گاهی اوقات، دانش بیشتر در سئو، منجر به بهینه سازی بیش از حد می شود.سعی نکنید، خود را جای موتور جستجو بگذارید و درباره LSI آن نسبت به سایت خود قضاوت کنید.طبیعی بنویسید.کپی و ویرایش نکنید.از نرم افزار برای تولید محتوا استفاده نکنید.کلی ننویسید.مزرعه محتوا نباشید.ترجمه گوگلی و سیستم های ترجمه را در سایت خود قرار ندهید.برای کاربر بنویسید نه برای گوگل و موتور های جستجو..کلمات کلیدی اصلی خود را در عنوان و H1 و محتوا بگنجانید و هیچ کار خاص دیگری لازم نیست بکنید.زیرا طبیعی نوشتن، منجر به بهینه شدن کلمات کلیدی LSI می شوند..خلاصه این چند خط این می شود: طبیعی و مفید و با رعایت اصول On Page SEO بنویسید.

ابزار LSI Keyword Generator

LSI Keyword Generatorاین ابزار نیز یکی ابزارهای ساده اما بسیار خوب در زمینه شناسایی کلمات کلیدی و عبارات متشابه است. اما فعلاً از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و برای کاربران فارسی‌زبان کاربردی ندارد ولی در زمینه زبان انگلیسی بسیار قدرتمند عمل می‌نماید. می‌توانید از این آدرس به این سایت دسترسی داشته باشید lsigraph.com

سایت های دیگری از این قبیل وجود دارند که می‌توان به دو سایت keywordgen.com و kwfinder.com اشاره نمود که برای زبان فارسی مناسب هستند.

موتور جستجوی گوگل

یکی از راحت‌ترین کارها برای آگاهی از کلمات کلیدی متشابه استفاده از گوگل است. با جستجوی یک عبارت کلیدی مانند “لباس مجلسی” در انتهای صفحه جستجو عبارات متشابهی که به این کلمه مرتبط هستند برایتان نمایش داده می‌شوند.