مراحل بهینه سازی سایت

برای سئوی سایت باید بیش از 200 اقدام صورت گیرد. بعضی از این اقدامات باید همزمان با هم انجام شود و بعضی دیگر باید به ترتیب و بعد از تمام شدن اقدام قبلی روی سایت انجام گیرد. ولی به طور کلی می توان فرآیند بهینه سازی سایت را به 3 قسمت تقسیم کرد:

بهینه سازی کدها و ساختار سایت

بهینه سازی کد و ساختار سایت

آن چیزی که کاربر نهایی از سایت می بیند در واقع کدهای HTML و CSS و Javascript و به اصطلاح کد سمت کلاینت (Client Side) است. این کد از بخش هایی به اسم تگ ایجاد شده . تگ ها در واقع آجرهای ساختمانی هستند که کنار هم گذاشتن آنها باعث تولید ساختمان سایت می شود! یک سایت برای اینکه در رتبه های بالای جستجو قرار بگیرد باید دارای ساختار کد نویسی استاندارد و مورد تائید موتورهای جستجو باشد. یعنی همه کدهای نوشته شده سمت کلاینت به شکل استاندارد و صحیح نوشته شوند و از تگهای مهم سئو مثل Title , H1, H2 در هر صفحه به دقت استفاده نمود. بعضی تگ ها هم هستند که کاربر آنها را مستقیم روی صفحه نمی بیند و به اصطلاح متاتگ (Meta Tag) نام دارند که بعضی متاتگ ها بسیار مورد توجه موتورهای جستجو قرار دارند و باید به نحو صحیح در صفحات از آنها استفاده نمود.

ممکن است یک سایت ظاهری جذاب و مورد پسند کاربر داشته باشد ولی استانداردهای یک سایت بهینه از نظر گوگل را نداشته باشد. همچنین باید برای سئوی سایت سرعت بارگزاری یا لود صفحات را افزایش داد و سایت را سبک طراحی کرد و از تکنیک های کشینگ برای بارگزاری تصاویر و فایل های استایل خارجی استفاده نمود.

بهینه سازی محتوای سایت

بهینه سازی محتوای سایت

هیچ سایتی سئو نمی شود مگر اینکه از نظر کمی و کیفی دارای محتوای مناسب باشد. محتوا طلاست! این جمله معروفی است که همه طراحان وب و افراد درگیر در بهینه سازی و سئو به آن اذعان دارند. محتوا چیست؟؟ منظور از محتوا متن، تصویر، فایلهای مدیا (صوتی و ویدئو) می باشد. باید در تهیه محتوا روی کلمات کلیدی تمرکز کرد و در هر زمینه ای ابتدا همه کیوردهای مربوط به آن زمینه را از طریق موتورهای جستجو پیدا کرد و بعد با توجه به آنها به دنبال تولید محتوا رفت.

همچنین باید محتوای تولید شده را به شکل مناسب و منظم همراه با دسته بندی در صفحات مختلف سایت قرار داد. تمام صفحات باید دارای متن مناسب و تصویر باشد. همچنین در بارگزاری تصویر باید خصوصیات مهم مثل متن جایگزین ALT را وارد کرد و دقت نمود که تصاویر حالت ریسپانسیو سایت را بهم نزند.

باید در صفحات از متاتگ های مهم مثل دیکریپشن و کیورد و متاتگ های شبکه های اجتماعی مثل پلاس و توئیتر استفاده کرد.

بهینه سازی شبکه های اجتماعی Social Media Optimization

بهینه سازی شبکه های اجتماعی

منظور از شبکه های اجتماعی سایت های فیسبوک، گوگل پلاس، توئیتر، لینکداین و … است. امروزه در فرآیند بهینه سازی سایت فعالیت در شبکه های اجتماعی حائز اهمیت است. هر سایتی باید در شبکه های اجتماعی مهم دارای صفحه اختصاصی باشد. اطلاعات سایت از قبیل لینک سایت و موضوع فعالیت و اطلاعات تماس باید در صفحه اختصاصی قید شود و تلاش شود تا تعداد بیشتری فالوور و لایک و کانکشن برای صفحه ایجاد کرد. باید در صفحه شبکه های اجتماعی محتوای سایت شامل متن، تصویر، فیلم، موشن گرافیک، اینفوگراف و … را به شکل مناسب اشتراک گذاری کرد. فعالیت در شبکه های اجتماعی باید منظم، مستمر و طولانی مدت باشد.

بک لینک (Backlink) چیست؟

بک ‌لینک در واقع لینک ورودی به یک سایت است و هنگامی که یک وب سایت به وب سایت دیگر پیوند می‌خورد، ایجاد می‌شود. این پیوند می‌تواند در گوشه‌ای از یک سایت در جعبه‌ی لینک‌ها یا استفاده از لینک یک سایت در محتوای وب سایت دیگر باشد. بک‌ لینک‌ها به دلیل اینکه بهبود رتبه سایت در گوگل، موجب اعتبار یک وب سایت می‌شوند در سئو اهمیت دارند. در واقع اگر تعداد زیادی از سایت‌ها به یک سایت به خصوص لینک دهند یا اصطلاحاً به آن سایت بک ‌لینک دهند، موتورهای جستجو نتیجه می‌گیرند که آن سایت مفید واقع شده است. بنابراین هر چه یک سایت بتواند تعداد بک ‌لینک‌های بیشتری به دست آورد، در رتبه‌بندی سایت‌ها از جایگاه بهتری برخوردار خواهد بود. موتور جستجوی گوگل همواره سعی دارد به کاربران خود بهترین نتایج جستجو را ارائه دهد، از این رو به رتبه‌بندی سایت‌ها می‌پردازد.

در زبان ساده بک لینک به پیوندهای گفته میشود که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. زمانی که از سایت خود به سایت دیگر پیوند می دهید، سایت مقابل از سایت شما بک لینک دریافت کرده است.

بک لینک در سئو چقدر مهم است؟

ارزش بک لینک در سئو می توان گفت تقریبا مهم است، تجارب نشان داده است سایت هایی که بک لینک های طبیعی، زیاد دارند و در کنار آن محتوای منظم و جدید تولید می کنند، رتبه خوبی دارند.

برای روشن شدن اهمیت Backlink در سئو و بهینه سازی سایت به این مثال دقت کنید:

فرض کنید شما در جلسه ای موضوعی را بیان کردید، و ۱۰ نفر موضوعی را که بیان کردید تایید کردند و به آن رأی دادند؛ سپس فرد دیگری موضوعی را بیان کرد و ۴ نفر به او رأی دادند و او را تأیید کردند. حال حرف شما ارزش بیشتر دارد یا شخص مقابل؟ جواب آشکارست که شما! زیرا افرادی که حرف شما را تایید می کنند بیشتر از شخص مقابل است. بک لینک هم به این صورت است؛ تقریبا مانند رأی می ماند، هر چه بک لینک های شما بیشتر به سایت شما و مطالب شما باشد یعنی اشخاص بیشتری به آن رأی می دهند، آن را دوست دارند و مورد تاییدشان است، پس رتبه بهتری را خواهید داشت. بک لینک از فاکتورهایی است که رتبه سایت را مشخص می کند.

بک لینک باید خریداری شود؟

اگر به این فکر هستید که با خرید بک لینک در سایت های با پیج رنک بالا می توانید قدرت دامین و سایت خود را افزایش داده و رتبه بهتری را بگیرید، سخت در اشتباهید! زیرا گوگل و سایر موتورهای جستجو قدرتمند به راحتی سایت هایی که جهت کسب رتبه بهتر در جستجو اقدام به خرید لینک می کنند را شناسایی نموده و از رتبه آنها می کاهد. البته شایان ذکر است اگر مایلید در یک سایت تبلیغات متنی بدهید، با Nofollow سازی لینک می توانید دیگران نگران بوجود آمدن مشکلی برای سایت خود نباشید. شاید سوال کنید که اگر بک لینک را خریداری نکنیم پس چگونه می توانیم به سایت خود بک لینک دریافت کنیم و به این طریق قدرت سایت خود را افزایش داده و رتبه بالاتری را کسب کنیم؟ جواب این است که شما باید بک لینک ها را به صورت طبیعی دریافت کنید؛ یعنی مطالب جدید و کاربردی تولید کنید تا کاربران در سایت ها و وبلاگ های خود لینک های شما را قرار دهند. همچنان از شبکه های اجتماعی می توانید برای یک لینک بیلدینگ سالم استفاده کنید.

مشخصه های بک لینک خوب و بد چیست؟

در یک کلام می توان گفت لینکی که شما درخواست گذاشتن آن را کرده باشید لینک خراب و لینکی که کاربران به میل خود می گذارند لینک خوب گفته می شود. چرا؟ زیرا زمانی که شما جهت گذاشتن لینک خود پول پرداخت می کنید توقع دارید که لینک شما در تمام صفحات نمایش داده شود، کلمه کلیدی مهم سایت شما لینک شود، Dofollow باشد و … پس از مشخصه های لینک بد می توان به:

– لینک شدن کلمه مهم کلیدی سایت: مثلا اگر سایت در مورد سئو هست، در همه جا به کلمه سئو لینک می شود، این لینک غیره طبیعی و بد اطلاق میگردد، زیرا کاربران معمولا چنین کاری نمی کنند مگر اینکه پولی دریافت کرده باشند.

– لینک شدن سایت در تمام صفحات سایت: این هم یکی از مواردیست که باعث می شود بک لینک به بک لینک بد تبدیل شود، چون کمتر مدیر سایتی حاضر می شود لینک کسی را در تمام صفحات سایت خود قرار دهد مگر اینکه پولی دریافت کرده باشد.

– لینک شدن صفحه اصلی سایت: اگر همه به صفحه اصلی شما لینک بدهند و به مطالب سایت شما لینک ندهند جای نگرانیست، زیرا این مورد هم باعث می شود بک لینک به بک لینک بد تبدیل شود.

– لینک شدن سایت شما در سایت غیرمرتبط به موضوع سایت: معمولا کاربران در سایت خود لینک هایی را قرار می دهند که با موضوع وبلاگ شان مرتبط باشد، اگر موضوع سایت شما در مورد بهینه سازی سایت باشد و در آن سایت اسب فروشی را لینک کنید، طبیعیست که بک لینک بد است.

– لینک شدن سایت در سایت های کپی بردار و بی کیفیت: همانطور که سایت هایی بی کیفیت خودشان کیفیت چندانی ندارند، لینک هایی که از آنها به سایت شما ارسال می شود بد است و اگر آن سایت ها اسپم باشند حتی باعث  می شود در شرایطی به رتبه سایت شما آسیب برساند.

– لینک شدن سایت به صورت مخفی: لینک ها را قرار می دهند تا کاربران ببینند و از آن استفاده کنند، ولی زمانی که لینک  مخفی باشد و قابل نمایش نباشد، Backlink غیره طبیعی است.

شایان ذکر است اگر در موارد فوق لینک شما Nofollow باشد، هیچ آسیبی رتبه سایت شما نخواهد دید.

بک لینک Nofollow و Dofollow چیست؟

لینکهای Nofollow لینک هایی است که در rel آن مقدار Nofollow باشد، مانند:

کد

زمانی که شما لینک سایتی را به این حالت قرار دهید، روبات گوگل از شکستن پیج رنک شما بر روی این لینک خروجی جلوگیری می کند و به راحتی می توانید تبلیغات متنی به صورت نوفالو در سایت خود قرار دهید. و اما لینک های Dofollow یا Follow… این مورد برعکس نوفالو است؛ اگر لینکی مقدار rel آن Nofollow نبود، Dofollow یا Follow است و نیاز نیست مقدار Dofollow و Follow را در rel قرار دهید.

بک لینک

چه چیزهایی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟

Anchor text: انکر تکست٬ همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک می‌شود. حالا چگونه تاثیر می‌گذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحه‌ای که می‌خواهید به آن لینک بدهید٬ انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده‌اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل می‌تواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.

Domain Authority: این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینک‌های ورودی٬ کیفیت لینک‌ها٬ فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز می‌تواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.

Page Authority: اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود که در مورد لینک‌های ورودی٬ کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می‌شود.

دریافت لینک از سایت‌های کشورتان: اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینک‌هایی که می‌گیرید از سایت‌هایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش می‌دهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست‌وجوی بین‌المللی نشوند.

تعداد لینک‌های داخل صفحه: این که گوگل بداند لینک‌های خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص می‌شود. اما در کل٬ تعداد لینک‌های خروجی از صفحه‌ای که از آن لینک می‌گیرید٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.

پیج رنک آن صفحه: البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیج‌رنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمی‌گذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم می‌تواند موثر باشد.

Relations: یکی از مواردی که خیلی‌ها در آن دچار اشتباه می‌شوند٬ بحث رابطه‌های بین لینک‌هاست. لینک‌ها مشخصه‌ای به نام Rel دارند که می‌توانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن داده‌اید افزایش دهند٬ اما از پیج‌رنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند.

یادمان باشد که لیست فاکتورهای یک لینک خوب به همین‌جا ختم نمی‌شود و شاید گوگل ده‌ها فاکتور دیگر نیز داشته باشد.