منظور از محتوای کپی چیست؟

مطالب تکراری به محتوایی از صفحه وب اشاره میکند که در بیش از یک جا از محیط اینترنت وجود داشته باشد. بگذارید اینگونه بیان کنم، شما مقاله ای در خصوص حیوانات مینویسید و نام آن را راز بقا میگذارید. سپس شخص دیگری عین محتوای شما را در صفحه دیگری از وبسایتش کپی پیست میکند. در این صورت هردوی شما با چالشی به نام محتوایی تکراری و مشابه مواجه میشوید. همانطور که با ارسال ایمیل انبوه با چنین حالتی مواجه میشوید.

محتوای تکراری لزوما چیز بد یا غلطی نیست اما مثالی که در بالا آورده شد مصداق سرقت ادبی و نوشتاری است. گوگل محتوای تکراری را مورد مجازات قرار نمیدهد. اما تصمیم گیری میکند که کدام نسخه را در نتایج جستجو نشان دهد و کدام را خیر. متاسفانه یا خوشبختانه، امروزه در سئو سایت گوگل زیاد برایش مهم نیست که کدام محتوا زودتر ارائه شده است بلکه به قدرت و ارزش سایت (Authority) توجه میکند.

در اینجا بحثی فنی وجود دارد و آن این است که سایت های معتبر هیچگاه محتوای سایت های کوچک را کپی نمیکنند. از طرفی دیگر سایت های بزرگ همواره از دزدیده شدن محتوایشان توسط سایت های کوچک شکایت دارند. دیده شده که مقالات اختصاصی سایت نیوسئو بارها توسط سایت های با محتوای زرد مورد قلع و قمع واقع شده اند اما این اتفاق روی رتبه سایت ما تاثیری نگذاشته است چرا که این گونه سایت ها به دلیل کیفیت پایین محتوایشان توسط گوگل نادیده گرفته می شوند. با این حال راه های قابل قبولی برای برخورد با مطالب تکراری در سئو برای اهداف قانونی وجود دارد.

چگونه محتوای کپی را مدیریت کنیم؟

اولین و واضح ترین نکته برای شروع … محتوای سایت های دیگر را بدون کسب اجازه از صاحب اثر کپی نکنید. اینکار علاوه بر اینکه برای شما ضرر زیادی به همراه دارد برای سایت مرجع و خواننده محتوا نیز تبعات بدی دارد.

اگر بخشی از محتوای سایتی را استفاده میکنید، حتما به آن امتیاز دهید یا به سایت مرجع رفرنس و بک لینک دهید.

اگر در سایت خودتان محتوای تکراری دارید از تنظیمات ریدایرکت 301 استفاده کنید تا گوگل فقط صفحاتی که شما مشخص کرده اید را ایندکس کند.

مطمئن شوید که گوگل فقط دامنه مورد نظر شما را ایندکس کند یعنی با www یا بدون آن: http://www.newseo.ir یا http://newseo.ir. ممکن است گوگل با آدرس های با یا بدون www رفتار جداگانه ای داشته باشد و به عنوان صفحاتی متفاوت ایندکس کند که نتیجه آن آسیب رسیدن به بازدید سایت شما است. میتوانید اولویت خود را در کنسول جستجو تنظیم کنید.

ممکن است در صورت استفاده از نسخه موبایلی متفاوت با مشکل محتوای تکراری در سایتتان مواجه شوید. بنابراین از نسخه موبایلی واکنشگرایی استفاده کنید تا این مشکل حل شود.

قبل از تایید کردن محتوای تولید شده توسط نویسندگان مهمان، مطمئن شوید که این محتوا را جایی دیگر منتشر نکرده باشند. بلاگر ها معمولا بی توجه به مشکلاتی که از محتوای تکراری به وجود می آید آنها را ارائه میکنند.(میگن دیگی که واسه من نمیجوشه توش … ! ).

با اینحال اگر از نویسنده اصلی سایت مجوز دارید، راههای مطمئنی برای انتشار محتوای تکراری وجود دارد که به سود شما، صاحب سایت، نویسنده اصلی و گوگل باشد.

 

برای همه ی ما نحوه ی عملکرد گوگل در برخورد با محتوای تولیدی و محتوای کپی شده تا حدودی نامشخص است. گوگل مکانیزم الگوریتم های خود را افشا نمی کند تا رقابت میان تولید کنندگان محتوا عادلانه باشد و سیستم های تقلبی رواج پیدا نکند. این موضوع اهمیت دیگری نیز دارد. زمانی که شما سیاست های محاسباتی خود را بروز ندهید، نسبت به تغییراتی که عموم کاربران در برابر آنها آداپته شده اند،‌ مصون هستید و لازم نیست در برابر دیگران پاسخگو باشید.

برای همین بسیاری از شیوه هایی که شما در طول زمان می شنوید و یا در سایت های مرتبط با بهبود سئو مطالعه می کنید، روش هایی بر مبنای آزمون و خطا هستند. البته تاثیر و کارکرد این روش ها تا حدود زیادی ثابت شده است، اما کماکان نمی توان به آنها به عنوان یک شیوه ی دقیق متکی بود.

مسئله ی دیگر در خصوص آنچه در ادامه مطلب خواهم گفت این است که گوگل هیچگاه نسبت به این روش ها اظهار نظر نمی کند و ممکن است در سکوت خبری محض و بدون اطلاع قبلی برخی از الگوریتم های مهم خود را تغییر دهد. الگوریتم هایی که بر SEO سایت شما اثر مستقیم دارد. از همین رو ممکن است چیزی که شما می خوانید،‌ در زمان نگارش این مطلب یک تکنیک موثر بوده باشد، اما در زمان دسترسی شما به این مطلب از کار افتاده و تا حدی مضر به نظر برسد.

اما آیا محتوای کپی شده می تواند به بهبود وضعیت SEO کمک کند؟‌ یا کپی کاری مضرات غیرقابل جبرانی مثل جریمه شدن را در پی خواهد داشت؟ پاسخ ساده است: کپی کردن محتوا امری اجتناب ناپذیر است، پس گوگل هیچگاه برای کپی کاری محتوا جریمه قائل نخواهد شد. اما آیا منظور من و شما در خصوص کپی کردن محتوا با هم برابر است؟ شاید بهتر است کمی منظور خود را واضح تر برای شما بنویسم: گوگل محتوای کپی شده را هیچگاه مشمول پنالتی و جریمه نمی کند مگر آنکه محتوای کپی شده را دزدی تشخیص دهد، یعنی محتوایی که شما به عنوان محتوای خود منتشر می کنید، پیش از شما توسط یک منبع معتبر تر به گوگل معرفی شده باشد.

اما چطور می توان به گوگل گفت که متن فقط یک کپی ساده است، نه یک محتوای دزدی. شما می بایست لینک محتوا را به عنوان منبع در قالب محتوای خود قرار دهید و چشمه را معرفی کنید. این موضوع علاوه بر اینکه به ماهیت محتوا کیفیت می بخشد، باعث می شود تا گوگل شما را به عنوان یک منتشر کننده محتوای غیر اورجینال در نظر بگیرد.

مهمترین مثال برای کسانی که از محتوای کپی شده در وب سایت های خود استفاده می کنند، پایگاه های مستقل نشر اخبار است. پایگاه هایی که برای حفظ کسب و کار خود مجبورند تا از محتوای رایگان خبری استفاده کنند و با نقل منبع به اعتبار خبر غنا ببخشند. به سادگی می توان به صحت گفته پی برد که نام این پایگاه ها در صفحات نتیجه گوگل، همیشه در رتبه بالاتری نسبت به منابع اصلی خبر قرار دارد.

اما چطور می توانیم از محتوای کپی شده استفاده کنیم، بدون اینکه مشمول پنالتی شویم؟

اولین نکته حفظ حقوق مولف است. با ذکر نام منبع و قرار دادن لینک مستقیم صفحه اصالت منبع را حفظ کنید. اگر حاضر نیستید که تبعات کپی کردن محتوا از صفحات ناشناخته و منابع غیررسمی را بپذیرید، بهتر است بخشی از محتوا را خودتان بنویسید. یک بار مطلب را بصورت کامل بخوانید، نکات کلیدی را در جایی یادداشت کنید و به آن اندازه ای که می توانید بخش هایی از مطلب را تغییر بدهید. صحبت از تغییرات جزئی نیست. می بایست زبان خود را در متن اضافه کنید و آن را به شکلی در آورید که با متن اولیه تفاوت های آشکاری داشته باشد. البته می توانید بصورت مستقیم از بخش هایی از متن اصلی استفاده کنید، اما این کار را توصیه نمی کنم. در نهایت محتوا را بدون ذکر منبع و به عنوان یم محتوای مستقل و یونیک منتشر نمایید.

فراموش نکنید که اگر از سایت های غیر معتبر برای کپی کردن محتوا استفاده می کنید و به منبع آنها اصالت می بخشید، تنها محتوای خود را در معرض خطر قرار داده یاد، چون اگر منبع مادر از رده خارج شود و لینک شما به یک صفحه ی بسته ارجاع شود، بسیاری از زحمات شما به هدر خواهد رفت.