بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو چیست؟

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو  یا SEO مخفف عبارت Search Engine optimizing است که به کارهایی گفته میشود که برای افزایش رنکینگ در موتورهای جستجو و همچنین افزایش ترافیک وب سایت انجام میشود. شاید فکر کنید بهینه سازی وب سایت یا سئو نیاز به هزینه زیادی دارد و من نمی توانم از عهده آن برآیم اما باید به شما بگویم که این حرف کاملا درست نیست چون بسیاری از این کار ها نیازی به هزینه ندارد و برخی را هم می توانید با کمترین هزینه و کمی تلاش انجام دهید. از جمله راه هایی که با استفاده از انها میتوان در رسیدن به اهداف خود موفق شد مورد اهمیت قرار دادن نکات مرتبط با بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و یا سئو می باشد. اگر شما وب سایت خوبی داشته باشید و  محتویات جذابی درون ان قرار دهید اما روی بهینه سازی آن در موتور های جستجو به اندازه کافی سرمایه گذاری نکنید مانند این است که روزنامه ای منتشر کنید و برای پخش آن در روزنامه فروشی ها فعالیت لازم را انجام ندهید و بگویید مطالب من آنقدر جذاب هستند که مردم خودشان بدنبال آن به دفتر روزنامه می آیند ولی خود می دانید که در عمل چنین اتفاقی نمی افتد. در این مقاله میخواهیم به معرفی نکاتی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بپردازیم با ما همراه باشید.

سئو چیست؟

.سئو (بهینه سازی موتور جست و جو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور های جستجو با روش های نادرست نیست. آن ها برای کمک کردن به بهتر شدن وضعیت و ارتباط وب سایت ها در نتایج جستجو با هدف رسیدن به بهترین نتیجه برای کاربر ایجاد شده اند

سئو مجموعه ای از روش ها در تغییر استراتژیک وب سایت ها است و وظیفه یک سئو کار سئو یایت یا بهینه سازی سایت است

هرکس به راحتی نمیتواند سئو را در سایت پیاده سازی کند چرا که نیاز مند دانش زیادی است.موتور های جست و جو را نمیتوان پیش بینی کرد زیرا غیر قابل پیش بینی اند پس یک مهندس سئو وظیفه دارد اطلاعات خود را در این زمینه همیشه به روز نگه دارد.گوگل دارای بیش از 200 نعیار برای رتبه بندی سایت ها دارد از این رو وظیفه بک مهندس سئو پیاده سازی مهم ترین این معیار ها روی سابت است.

اوایل شروع سئو

Infoseek,Alta Vista و  yahoo اولین موتور های جست و جو اوایل سال 1990 کار خود را شروع کردند. از محبوب ترین آن ها می توان به

.اولین صفحه قرار میگرفتندAAA اشاره کرد  آن زمان مردم این موتور هارا به چشم یک لیست حروف الف با نگاه میکردنند که در این لیست

 

با رشد مداوم اینترنت موتور های جستجو هم به روز شدند.و الگو ریتم آن ها نیز پیچیده تر شد. میار این الگو ریتم ها تراکم کلمات کلیدی بود یعنی تعداد دفعاتی که یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات. و از برچسب هایی ماننده key-words برای ک

لمات کلیدی استفاده میشد.با رشد بیشتر این معیار ها سئو کاران به کار های اخلاقی یا غیر اخلاقی رویی آوردند که سایتشان حداقل اشکال را در سئو داشته باشد.

یکی از کارهای غیر اخلاقی که این افراد انجام میدادند و سایتشان به راحتی در صفحه اول قرار میگرفت این بود که سئو کاران کلمات کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان است را بارگزاری میکنند و موتور های جست و جو این کلمات را شمارش کرده و رتبه سایت را افزایش میدادند.

بدست آوردن رتبه‌بندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده. قرار گرفتن سایت در آن زمان با روش های غیر اخلاقی تضمین شده بود.امروزه سخت است که مهندسین بهینه ساز با این روش ها سایتی را در اولویت اول قرار دهند زیرا موتور های جست و خو پیچیده تر شده اند.البته این بازی بین سئو کاران و موتور های جستجو همچنان ادامه دارد.

اهداف سئو چیست

هدف سئو این است که به وب سایت ها کمک کند تا در نتایج جستجو سایت در اولویت قرار بگیرد.بعد از این که سئو در بهبود رتبه بندی سایت ها کار خود را شروع کرد ، این کار نیارمند دانش و صبر برای رسیدن به هدف شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي در بهينه سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد تا سئو به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان میشود.که این براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليک‌ها را شامل مي‌شود، قرار گيرند.

يک مطالعه ديگر نشان مي‌دهد جستجو کنندگان خيلي دوست دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه مشخص مي‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک مي‌کنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکت‌ها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن زمان و هزينه صرف کنند.

:اهداف کلی سئو

.در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد←

.باعث ایجاد برند می شود ←

.باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد ←

.باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد ←

. باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد ←

.بهترین ابزار برای تبلیغات است ←

.بهترین ابزار برای تبلیغات است ←

؟(On Page SEO)سئو درون صفحه چیست

 

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد

سئو کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران نيست. اين روش همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا در دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده می شود.

 

سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين مهم است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد

نکات مهم برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو گر

یک نقشه سایت یا sitemap بسازید.

موتور های جستجو نقشه سایت را دوست دارند. این کار مستقیماً رانکینگ وب سایت شما در موتور های جستجو را بالا نمی برد اما برای پیدا کردن لینک ها در وب سایت شما کمک می کند. راستش را بخواهید اینکه نقشه سایت یا sitemap شما به فرمت XML , HTML , TEXT باشد یا مخصوص گوگل باشد خیلی فرق نمی کند مهم این است که به موتور های جستجو کمک کند تا محتویات مورد نظر شما را ببیند. البته مهم است که بدانید کدام موتور جستجو بیشترین ترافیک را برای شما می فرستد و سعی کنید نقشه سایتی مناسب با آن برای وب سایت خود بسازید. از گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجو و Google sitemap غافل نشوید. شما حتی می توانید چندین نقشه سایت به فرمت های مختلف داشته باشید.(برای مطالعه بیشتر به مقاله آموزش ساخت نقشه سایت مراجعه نمایید.)

۳۰۱ redirect یا ارجاع دائمی

زمانی پیش می آید که صفحه ای از وب سایت خود را به سایت یا صفحه دیگر ارجاع می دهید طوری که وقتی کاربر آن صفحه را باز می کند بلافاصله به صفحه مورد نظر شما هدایت می شود به این کار redirect می گویند اما وقتی این عمل را انجام می دهید باید متوجه باشید که اسپمر ها هم از این روش استفاده می کنند و به این ترتیب کاربران را گول می زنند و آنها را به صفحه ای غیر مرتبط هدایت می کنند به همین دلیل این کار از نظر موتور های جستجو خیلی خوشایند نیست اما یعضی مواقع این کار لازم است مثلا وقتی که آدرس ها در وب سایت شما تغییر کرده اند یا یک قسمت از وب سایت خود را با دامنه ای جدید از وب سایت قدیمی جدا می کنید مجبورید از این روش استفاده کنید اما در این شرایط بهتر است به موتور جستجو بفهمانید که این جابجایی دائمی است و هدف شما گول زدن کاربر و سوء استفاده از او نیست. به همین دلیل بهتر است از ارجاع دائمی یا ۳۰۱ http server redirect  استفاده کنید. این کار به موتور های جستجو می گوید که این یک ارجاع دائمی است و آنها باید در بانک اطلاعاتی خود بازنگری کنند و آدرس صفحه جدید شما را با آدرس یا لینک قبلی جایگزین کنند. و چون اسپمر ها از redirect 302 یا موقت استفاده می کنند فکر خوبی نیست که شما هم از آن استفاده کنید.

فقط برای لینک های خیلی طولانی یا سخت از redirect 302 یا ارجاع موقت استفاده کنید.

وقتی که از ارجاع موقت یا ۳۰۲ استفاده می کنید به موتور های جستجو می گویید که نباید آن صفحه قبلی حذف شود و بلکه از صفحه جدید بخاطر لینک ساده و کوتاه یا کاربر پسند آن استفاده می کنید. اما در استفاده از این نوع ارجاع بسیار محتاط باشید و فقط در صورت لزوم از آن استفاده کنید چون این روش اسپمر هاست.

تا می توانید لینک های خارجی بگیرید.

لینک های خارجی از وب سایت ها و وبلاگ های دیگر به سایت شما داده شده است. این لینک ها بسیار ارزشمند هستند. و اگر لینک های زیادی از سایت ها و وبلاگ های دیگر به سایت شما داده شود کمک بزرگی برای افزایش رانکینگ وب سایت شما خواهد بود. بخاطر داشته باشید اگر یک یا دو لینک از یک وب سایت با رانکینگ بالا بگیرید بهتر از این است که از ۱۰ لینک از وب سایت هایی با رانکینگ پایین داشته باشید.

کلمات کلیدی خود را در پاراگراف اول قرار دهید.

تکرار شدن کلمات کلیدی در مقاله مهم است. اما مهمتر از آن وجود این کلمات کلیدی در چند سطر اول مقاله است. بنابراین باید سعی کنید مقدار بیشتری از متن و کلمات کلیدی خود را به پاراگراف اول منتقل نمایید.

بهینه سازی سایت با گنجاندن کلمات کلیدی

عکس ها جای مناسبی برای قرار دادن کلمات کلیدی هستند در کد HTML مربوط به عکس می توانید توضیحات و کلمات کلیدی مرتبط با آن قرار دهید به این ترتیب کلمات کلیدی را بدون اینکه در معرض دید کاربران به صورتی غیر طبیعی تکرار شود و آنها را اذیت کند به موتور های جستجو نمایش داده اید. اما مراقب باشبد در این کار زیاده روی نکنید به این کار Keyword Stuffing می گویند و به معنای جاسازی کلمات کلیدی است یعنی شما با جاسازی کلمات کلیدی سعی در گول زدن موتور های جستجو داشته اید و طبیعتا از طرف موتور های جستجو مجازات خواهید شد و در رتبه وب سایت شما و ترافیک آن تاثیر منفی خواهد داشت. همیشه به یاد داشته باشید بهینه سازی سایت با زیاده روی سازگار نیست!(برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله چگونگی استفاده از کلمات کلیدی جهت بهینه سازی سایت مراجعه نمایید.)

فونت کلمات کلیدی خود را بزرگتر کنید.

موتور های جستجو طوری برنامه ریزی شده اند که وقتی متن را می خوانند به اندازه فونت هر کلمه اهمیت می دهند و وقتی که یک کلمه فونت بزرگتری نسبت به بقیه متن داشته باشد آنرا مهمتر تشخیص می دهند. برای این منظور از CSS یا تگ های فونت استفاده کنید. برای تیتر های مقاله یا متن خود از فونت بزرگتر استفاده کنید.

برای کلمات کلیدی خود از فرمت متفاوت استفاده کنید.

برای اینکه کلمات کلیدی خود را متفاوت از بقیه نمایش دهید از تگ های <strong> و <em> استفاده کنید موتور های جستجو می توانند این تک ها را بخوانند و بفهمند که کلماتی که با این تگ ها مشخص شده اند مهمتر از بقیه متن هستند.