زمانی که با بعضی از مشتریان صحبت می کنم، احساس می کنم عموما مشتریان درک صحیحی از بهینه سازی وب سایت ندارند. خیلی از آنها بهینه سازی وب سایت را با تبلیغات کلیکی گوگل (Google Adwords) اشتباه می کنند.

مطلب زیر به شما کمک می کند درک صحیحی از بهینه سازی وب سایت داشته باشید و بدانید تاثیر بهینه سازی وب سایت (سئو) در فرآیند بازاریابی آنلاین کجاست.

بهینه سازی وبسایت چیست؟

بهینه سازی وب سایت چیست؟

سئو به مجموعه عملیاتی گفته می شود که طی آن رتبه وب سایت در موتورهای جستجو برای کلمه کلیدی مربوط به وب سایت ارتقاء پیدا می کند که وجود وب سایت برای کلمات کلیدی مرتبط به زمینه فعالیت وب سایت باعث جذب مخاطبان و کاربرانی خواهد گردید که در اینترنت در جستجوی مطالب، محصولات و خدمات وب سایت شما هستند. به عنوان مثال زمینه فعالیت دارکوب “طراحی وب” می باشد و دارکوب کار سئو و بهینه سازی را بر روی دو وب سایت خود به آدرس های http://sitedar.com و http://sitedesign.joomir.com انجام داده است و هم اکنون این دو وب سایت برای کلیه کلمات کلیدی مربوط به طراحی وب صفحه اول گوگل هستند و دارکوب از این طریق می توانید بازدید کننده و مشتریان جدیدی را جذب نماید. سئو امروزه یکی از مقرون به صرفه ترین روش های تبلیغاتی به شما می آید که در صورتی که تعرفه مربوط به سئو و بهینه سازی سایت را با سایر روش های تبلیغاتی مقایسه نمایید خواهید دید که تبلیغات و بازاریابی از طریق سئو بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از سایر روش های تبلیغاتی می باشد.

سئو برگردان کلمه انگلیسی SEO می باشد که این کلمه انگلیسی مخفف عبارت Search Engine Optimazation به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد. عملیات سئو و بهینه سازی حتما و حتما می بایست زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی وب سایت انجام گردد زیرا در صورت انجام اعمال نادرست ممکن است وب سایت شما دچار مشکلات جبران ناپذیری گردد.

بهینه سازی وب سایت و یا سئو (Search Engine Optimization) به مجموعه اقداماتی گفته می شود که طی آن وب سایت شما در نتایج حاصل از جستجوی یک کلمه یا عبارت در موتورهای جستجو، در جایگاه مناسبی (مثلا در صفحه اول) نمایش داده می شود.

مهمترین ویژگی بهینه سازی وب سایت عبارتست از:

شما برای اینکه در صفحه اول (یا اولین جایگاه) نمایش داده شوید، هزینه ای پرداخت نمی کنید، یعنی وب سایت شما به صورت طبیعی (organic) در آن جایگاه قرار می گیرد، در صورتی که شما در تبلیغات کلیکی گوگل یا MSN، شما با پرداخت پول در صفحه نخست قرار می گیرید.

زمانی که شما با بهینه سازی وب سایت، مثلا در صفحه اول نتایج جستجو قرار می گیرید، این نتیجه نسبتا پایدار است. به این معنی که شما برای مدتی این جایگاه را حفظ می کنید که حداقل چندین ماه است و این مدت زمان بستگی به میزان فعالیت شما در وب سایت و همچنین میزان فعالیت رقبای شما دارد.

زمانی که وب سایتی با استفاده از تکنیکهای بهینه سازی در یک موقعیت مناسب در موتور جستجو قرار می گیرد، از نظر روانی، احساس اطمینان بیشتری در مخاطب ایجاد می کند تا زمانی که با تبلیغات کلیکی نمایش داده می شود.

قرار گرفتن در جایگاه مناسب به این معنی است که شما در آن زمینه، تجربه و سوابق بهتری دارید، لذا اطمینان بیشتری در مخاطب خود ایجاد می کنید.

بهینه سازی چه نقشی در بازاریابی آنلاین دارد؟

بهینه سازی وب سایت با کمک به روند “دیده شدن در وب”، سرعت شما را در بازاریابی آنلاین بیشتر می کند.

همانطور که قبلا توضیح دادم، در بازاریابی آنلاین، گام نخست اینست که شما درفضای مجازی دیده شوید. بهینه سازی دقیقا همین کار را انجام می دهد. بخش عمده ای از ترافیک وب سایت، از طریق جستجوی کاربران وب در موتورهای جستجو ایجاد می شود. به زبان ساده، شما زمانی که در اینترنت به دنبال موضوع خاصی می گردید، دو حالت دارد: یا آدرس وب سایت مورد نظر را می دانید که در این صورت مستقیما به سراغ آن وب سایت می روید. و یا اینکه با استفاده از موتورهای جستجو، اطلاعاتی درباره آن موضوع خاص بدست می آورید.

اینجاست که بهینه سازی به کمک شما می آید و وب سایت شما را در جایگاه مناسبی نمایش می دهد.

گام نخست در بهینه سازی

نخستین گام در بهینه سازی وب سایت، اینست که درک صحیحی از کاربران اینترنت داشته باشید! باید با دقت توجه کنید که معمولا کاربران اینترنت، چه چیزی را در جستجو می کنند؟ به عبارت بهتر، خودتان را جای آنها قرار دهید و عبارتی که آنها جستجو می کنند را بدست آورید.

اجازه دهید با یک مثال، این موضوع را بهتر توضیح دهم: فرض کنید شما وب سایتی دارید که در آن خدماتی مرتبط با کنکور کارشناسی ارشد ارائه می دهید. این خدمات می تواند نمونه سوال، آزمونهای آزمایشی، دوره های آموزشی و … باشد.

اگر من (و احتمالا شما نیز!) به دنبال خدمات مرتبط با کنکور کارشناسی ارشد باشم، احتمالا عبارت “نمونه سوالات ارشد” و یا “دوره های آموزشی ارشد” و یا “آزمون آمادگی کنکور ارشد” را در گوگل جستجو می کنم. به احتمال زیاد هیچگاه عبارت “کنکور ارشد” را در اینترنت جستجو نخواهم کرد، زیرا این عبارت خیلی عام بوده و مرا به هدفم از جستجو هدایت نمی کند.
در نتیجه مدیر وبسایت فوق باید تاکید خود بر بهینه سازی را بر روی عبارتهای فوق قرار دهد تا عبارت “کنکور ارشد”.

این همان چیزی است که در بهینه سازی به استراتژی کلید واژه ای معروف است.

سئو و بهینه سازی وب سایت معمولا شامل موارد زیر می باشد:

بررسی وب سایت از نظر رعایت اصول سئو

اولین کاری که یک متخصص سئو قبل از شروع عملیات سئو و بهینه سازی انجام می دهد بررسی وب سایت از نظر رعایت اصول سئو و رفع مشکلات آن می باشد. برای آنکه یک وب سایت از نظر فنی وب سایت مناسب برای عملیات سئو باشد می بایست شرایط زیر را داشته باشد.

  • صفحه بندی وب سایت می بایست با استفاده از دایو انجام شده باشد
  • آدرس دهی صفحات می بایست برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد
  • ساختار و منوبندی وب سایت می بایست برای کاربران و موتورهای جستجو قابل فهم باشد
  • وب سایت می بایست سازگاری نمایش در مرورگرهای موبایل و تبلت داشته باشد و در اصطلاح ریسپانسیو طراحی شده باشد
  • سرعت بالا آمدن وب سایت می بایست قابل قبول باشد و وب سایت قطعی نداشته باشد
  • کد نویسی های HTML و CSS وب سایت می بایست حتی الامکان فشرده سازی گردند
  • وب سایت حتما می بایست ایمن سازی گردد تا وجود مشکلات امنیتی مشکلاتی را برای وب سایت ایجاد ننماید
  • استفاده از روش های فشرده سازی و کش باعث افزایش رتبه وب سایت در موتورهای جستجو خواهد گردید
  • ظاهر و قالب وب سایت می بایست با کیفیت و کاربر پسند باشد تا کاربران حس خوبی از حضور در وب سایت داشته باشند

تولید محتوا برای وب سایت

پس از آنکه وب سایت از نظر رعایت اصول سئو و بهینه سازی وب سایت بررسی گردید می توان سایت را راه اندازی نمود و کار تولید محتوای وب سایت را آغاز نمود. یک وب سایت معمولا یک سری اطلاعات پایه مانند درباره ما، تماس با ما، محصولات و پروژه ها دارد که وجود آنها در سایت الزاامی است. در کنار اطلاعات پایه می بایست به صورت منظم در سایت اطلاعات و مطالب مفیدی در زمینه فعالیت بارگذاری نمود. دوباره سایت دارکوب را برای شما مثال می زنم. در صورت که دو وب سایت http://sitedar.com و http://sitedesign.joomir.com را رویت نمایید خواهید دید در هر دو سایت بخشی با نام وبلاگ و یا مقالات وجود دارد که در این بخش دارکوب مقالات و مطالب مفید در زمینه فعالیت خود بارگذاری می نماید و از همین طریق بازدید کننده بیشتری کسب می نماید. هر چه بتوانید محتوای مفیدتر، کامل تر و به روز تری برای سایت خود تولید نمایید در عملیات سئو و بهینه سازی سایت خود موفق تر خواهید بود. مطالب وب سایت را می بایست خود تولید نمایید و از کپی مطالب سایت های دیگر پرهیز نمایید. هر چه بتوانید مقالات بیشتری در سایت خود داشته باشید بهتر است و البته کیفیت مهم تر از کمیت می باشد بنابراین تلاش نمایید هر چه می توانید مقالات و مطالب پر بارتری و کامل تری ایجاد نمایید. در ادامه می توانید مقاله تولید محتوا به صورت سئو را مطالعه نمایید.

بک لینک سازی برای وب سایت

بک لینک سازی به عملیات قرار دادن لینک وب سایت شما در سایت های دیگر گفته می شود که این کار حتما می بایست زیر نظر متخصص انجام گردد. زیرا نحوه قرار دادن لینک و وب سایت برای لینک گرفتن هر یک تاثیر مختلفی بر روی رتبه شما خواهد داشت. اینکه تشخیص داده شود که یک لینک به سایت شما مفید است یا مضر فقط توسط کارشناس سئو قابل تشخیص است. ممکن است لینک هایی که در سایت هایی دیگر قرار می دهید برای سایت شما مضر باشد بنابراین هرگز این کار را بدون داشتن دانش فنی انجام ندهید زیرا ممکن است به دلیل بک لینک سازی نادرست وب سایت شما دچار مجازات های موتورهای جستجو گردد که رفع مجازات هزینه های بسیاری را ممکن است به شما تحمیل نماید و خارج نمودن وب سایت از مجازات کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

تبلیغات در سایر سایت ها

انجام تبلیغات در سایر سایت ها نه تنها به افزایش تعداد بازدید کننده وب سایت و برند سازی شما کمک می نماید بلکه باعث افزایش رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو خواهد گردید. البته تبلیغات نیز مانند بک لینک سازی حتما می بایست زیر نظر متخصص سئو و بهینه سازی انجام گردد زیرا با انجام تبلیغات نادرست ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به سئو سایت خود وارد آورید.