رقیب همیشه و همواره هست…رقبا تا سال های پیش سنتی بودند اما این روزها با رشد کسب و کارها در فضای مجازی، الکترونیکی شده اند…رقبای الکترونیکی…مفهوم جالبی است…این دقیقا راز سئو است…

راز سئو، پیشرفت بین رقبا و بیشتر دیده شدن است…

همه ی تلاش ها و هزینه ها هم، رشد در میان رقبا در فضای مجازی است تا در بازار هدف سئو، بیشتر دیده شویم…

بازار هدف؟!می بینید؟!

مبحث خیلی تخصصی می شود…بازار هدف را چگونه تشخیص دهیم؟!چگونه در بازار هدف جذاب دیده شویم…؟!

و کلی سئوال تخصصی دیگر پیش می آید و همین سئوالات اتفاقا سئو را یک امر تخصصی می کند…!

امری تخصصی که با خرید بک لینک که رمز و راز خیلی از شرکت های مدعی در زمینه ی سئو می باشد فاصله ی بسیار زیادی دارد…

سئو یا بهینه سازی، علمی جدید ، نوین و پیچیده است که دارای اصطلاحات و تعریف های فراوانی می باشد. تیم سئو و بهینه سازی شرکت طراحی سایت ثمینکام در نظر گرفته در این صفحه اطلاعاتی تکمیلی و مهم که هر وبمستر و مدیر سایت باید آنها را بشناسد تا بتواند در بهبود سئوی سایت کمک کند ، قرار دهد.

در زیر با برخی از اصلاحاتی که در زمینه سئو سایت به آنها نیاز داریم و باید بدانیم، بیان خواهیم کرد :

در این قسمت از پست قصد داریم ” صفر تا صد بهینه سازی و سئوی داخلی سایت “ که اصطلاح انگلیسی آن ON PAGE SEO می شود را مورد بررسیِ دقیق قرار دهیم و تکنیک های عالی برای سئوی موفق را خدمت شما عرض کنیم. این مقاله بی شک اولین مقاله در زمینه بهینه سازی عناصر داخلی سایت نیست اما جزء کامل ترین و بهترین مقاله ای است که تاکنون در این زمینه تولید شده است. پس با سایت سازی همراه باشید.

از جمله مواردی که به طور کامل در این پُست به آن ها اشاره می کنیم عبارت اند از :

  1. آشنایی اولیه با سئو و بهینه سازی داخلی سایت
  2. در بهینه سازی داخلی سایت از چه متاتگ هایی استفاده کنیم ؟
  3. هدینگ ها و نحوه به کارگیری صحیحِ آن ها ( H1 – H6 )
  4. چگونه محتوای غیرمتنی را بهینه سازی کنیم ؟! ( همه چیز درباره محتوای غیرمتنی )
  5. چگونگی بهینه سازی تگ عنوان !
  6. بهینه سازی متـن در بطن محتوا
  7. بهینه سازی مسیر و آدرسِ سایت
  8. بهینه سازی لینک های داخلی وبسایت
  9. دامین یا نام سایت ( Domain ) و تاثیر آن در سئو
  10. ساب دامین و تاثیر آن در سئو
  11. پارک دامین و تاثیر آن در سئو
  12. تناسب متن با کد
  13. بارگزاری سایت همگام با اسکرول ( Infinite Scrolling )
  14. ایندکس چیست و راهکارهایی برای بالا بردن سرعت آن
  15. بهینه سازی بیش از حد ( Over Optimization )
  16. آشنایی با HrefLang و Alternate
  17. آشنایی با Domain And Page AUTHORITY
  18. عمل ریدایرکت ( Redirect ) و انواع آن ؟
  19. robots.txt و توضیح کامل پیرامون آن
  20. تالار گفتگو یا همان ( انجمن ) را چگونه بهینه سازی می کنند ؟!

 

1 – بهینه سازی داخلی سایت :

به کلیه اقداماتی که بر روی صفحات داخلی سایت انجام می گیرد تا گوگل و سایر موتورهای جستجو بتوانند درک بهتری از این صفحات به دست آورد ، بهینه سازی داخلی سایت یا همان On Page Seo می گویند. بهینه سازی سایت به 2 صورت انجام می شود : بهینه سازی داخلی و خارجی. بهینه سازی داخلی بر روی صفحات داخلی و کدهای سایت انجام می گیرد درحالیکه بهینه سازی خارجی به کلیه اقداماتی که خارج از سایت انجام می شود اختصاص دارد مثالاً بهینه سازی برای شبکه های اجتماعی یک نوع بهینه سازی خارجی است و اقداماتی است که خارج از سایت انجام می گیرد را Of Page Seo می گویند در سوی دیگر بهینه سازی لینک ها ، تصاویر ، متون ، صداها و پُست ها یک نوع بهینه سازی داخلی می باشد.

 

2 – متا دیسکریپشن یا متای توضیـحات :

یکی از مهم ترین متاهایی که باید روی آن سرمایه گذاری کرد متای توضیحات یا Meta Description می باشد. این متا بازدهی و تاثیر بالایی دارد بطوریکه این توضیحات هم در گوگل به کاربران نمایش داده می شود و هم در شبکه های اجتماعی برای اعضای شبکه. متای توضیحات در واقع چکیده ای از یک مطلب یا توضیح مختصری درباره صفحه ای از سایت است که موتورهای جستجو آن را در معرض نمایش جستجوکننده های خود قرار می دهند. هرچقدر این توضیحات خوب و جذاب ارائه شوند کاربر بیشتر تمایل پیدا می کند که روی صفحه شما کلیک کند و همان بازدید کاربر نیز رتبه سایت شما را ارتقاء می دهد. پس تا می توانید بر روی متای توضیحات سرمایه گذاری کنید. از جمله مواردی که در متای توضیحات حتماً باید رعایت شود عبارت اند از :

متا دیسکریپشن یا متای توضیـحات

  •  نباید تعداد کاراکتر یا حروفِ توضیحات از 150 کاراکتر تجاوز کند در صورت گذشتن از این تعداد ، ادامه متن توضیحی شما به صورت سه نقطه در نتایج گوگل نمایش داده خواهد شد همچنین از لحاظ روانشناسی کاربران بر روی جمله های ناقص کلیک نمی کنند و سعی می کنند بر روی جمله های کامل کلیک کنند زیرا آن را یک نوع مزیتِ وبسایت تلقی می کنند. اما پیشنهاد سایت سازی به شما این است که حتی از 150 کاراکتر نیز استفاده نکنید بلکه متن خود را مختصر و مفیدتر بنویسید.
  • متنی که در این قسمت قرار می دهید باید با محتوای اصلی صفحه مرتبط باشد. برای مثال صفحه ی شما درباره نمونه کارهای طراحی سایت می باشد درحالیکه متا دیسکریپشن شما آموزش طراحی سایت را توضیح می دهد. این تناقض هم از نظر گوگل و هم از نظر کاربران سریعاً شناخته می شود و ارزش سایت شما پایین می آید.
  • باید بر روی نوشتن متای توضیحات جذاب و کلیک آور وقت گذاشته و تمرکز کنید. قبل از نوشتن متای توضیحات خود ، متای توضیحات سایت های رقیب یا مطالب شبیه به مطالب دیگر سایت ها را نیز بررسی کنید و مطالب خود را طوری بنویسید که جذاب تر از مطالب آن ها باشد.
  • حتماً از یک یا دو کلمه کلیدی مرتبط با صفحه ی سایت تان در متای توضیحات بهره ببرید. یکی از این کلمات کلیدی مرتبط با عنوان صفحه تان را حتماً در ابتدای توضیحات به کار بگیرید. در عکس زیر مثالی از متای توضیحات کامل و استاندارد قرار داده شده است.

نحوه نوشتن متا دیسکریپشن یا متای توضیـحات

 

3 – تگ های هدینگ ( H1 – H6 ) و نحوه به کارگیری صحیحِ آن ها :

با استفاده از این تگ ها می توانید عناوین و تیتر مطلب خود را بنویسید. در حقیقت این هدینگ ها نوعی از ارزش گذاری برای متن هستند و قراردادی بین موتورهای جستجو و زبان های برنامه نویسی می باشند. برای مثال تگ H1 هم بزرگتر از دیگر تگ هاست و هم ارزش بالاتری نسبت به بقیه دارد پس هر متنی که توسط تگ H1 برجسته شود اهمیتش نیز بیشتر از سایر متون خواهد بود البته این اندازه ها با کدهای CSS قابل تغییر می باشند و می توانید بسته به نیاز خود آنها را تغییر بدهید و قرار نیست که تگ H1 همیشه سایز بزرگتری داشته باشد. با این تکه کد می توانید سایز آن را تا هراندازه که بخواهید کاهش دهید. کافیست در صفحه استایل سایت تان از این کد استفاده کنید. برای مثال در کد زیر ما سایز تگ h1 را برای سایت مان به 20 پوینت تغییر داده ایم. {;H1{font-size:20pt

تگ های هدینگ باعث شناساندن بهتر سایت ما به موتورهای جستجو می شوند و در حقیقت مبنای جستجو به حساب می آیند. اما چگونگی استفاده از این تگ ها بسیار مهم هستند به طوریکه استفاده صحیح از آنها بر روی سئوی سایت تاثیر بالایی خواهد گذاشت.

تگ های هدینگ عبارت اند از : H1 – H2 – H3 – H4 – H5 – H6

روند ارزشی تگ ها نیز به این صورت می باشد : H1 > H2 > H3 > H4 > H5 > H6

اما نکاتی که بسیار مهم هستند :

  • در هر صفحه از سایت تان تنها از یک تگ H1 استفاده کنید.
  • برای تیتر و عنوان لیست مطالبی که در صفحه اصلی شما قرار دارند نیز حتماً باید از تگ H2 استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی تان را در تگ H1 بگنجانید.
  • هدینگ ها برای نشان دادن اهمیت مطلب هستند نه برای بزرگتر کردن متن.
  • هرگز از هدینگ ها برای برجسته و بزرگ کردن نوشته استفاده نکنید.
  • سعی نکنید هدینگ هایتان را مملوء از کلمات کلیدی کنید. اینکار بازتاب خوبی از نظر موتورهای جستجو نخواهد داشت.
  • بعد از کدنویسی سایت تان حتماً مطمئن شوید که بیش از یکبار در صفحه از تگ H1 استفاده نشده باشد.

 

4 – همه چیز درباره محتوای غیرمتنی

محتوای سایت ها به 2 صورت می باشد متنی و غیرمتنی. گوگل و سایر موتورهای جستجو به آسانی می توانند محتوای متنی را شناسایی و اطلاعاتی درباره آن کسب کنند اما قضیه محتوای غیرمتنی کمی فرق می کند. محتوای غیرمتنی مانند تصاویر ، ویدئو و صداها از جمله مواردی هستند که موتورهای جستجو نمی تواند آنها را به خوبی تشخیص دهند برای مثال گوگل متوجه نمی شود تصویری که شما در سایت قرار داده اید مربوط به یک منظره است و یا یک خودرو .! آهنگی که در سایت وجود دارد مربوط به چه خواننده ایست؟ ویدئویی که قرار داده اید در مورد چه موضوعی پخش می شود؟ همانطور که گفتیم روبات های گوگل به صورت متنی عمل می کنند و قابلیت شکافتن محتوای غیرمتنی را ندارند. پس ما باید با زدن برچسب به هریک از محتواهای غیرمتنی آنها را به موتورهای جستجو معرفی کرده و درک درستی را به آنها القاء کنیم. حالا سوال اصلی اینجاست چگونه باید اینکار را انجام دهیم.؟! اولین کار نوشتن عنوان برای محتوای غیرمتنی مان است برای مثال با نوشتن تگ Alt برای تصاویر می توانیم عنوانی برای آن عکس مان قید کنیم به این ترتیب با جستجوی کاربر تصویر ما نیز در بخش imges موتورهای جستجو قابل رویت خواهد بود. خیلی از سایت ها از این ظرفیت بازدید کاملاً بی بهره مانده اند و تنها بر روی محتوای متنی تمرکز کرده اند.

آموزش بهینه کردن محتوای متنی و غیرمتنی

دومین کار نوشتن توضیحاتی پیرامون محتوای غیرمتنی است مثالاً وقتی که محتوای غیرمتنی مان در وسطِ انبوهی از توضیحاتِ مرتبط به هم قرار می گیرد موتورهای جستجو تشخیص می دهند که احتمالاً آن عکس یا ویدئو مربوط به آن توضیحات می باشد و آن محتوای غیرمتنی را نیز هماهنگ با محتوای متنی ایندکس می کند.

سومین روش استفاده از فناوری اسکیما ( Schema ) برای شناساندن بهتر محتوای غیرمتنی به موتورهای جستجوست.

اسکیما مجموعه کدهای آماده و کوچکی هستند که اطلاعات مفیدی را درباره محتوای متنی به موتورهای جستجو ارائه می دهد. اسکیما با برچسب زدن به محتوای غیرمتنی ، کارِ موتورهای جستجو را برای تجزیه و تحلیل محتوای غیرمتنی بسیار ساده تر و موثرتر کرده است. به این ترتیب تصاویر ، ویدئو و یا صداهای شما به راحتی برای کاربران قابل جستجو خواهد بود. وظیفه اسکیما استاندارد سازی زبان نشانه گذاری بوده که در سال 2011 به عنوان همکارِ تجاری موتورهای جستجو فعالیت خود را آغاز کرده است و با موتورهای جستجو سازگاری کامل دارد.

ما توسط تگ های item prope – item type – item scope می توانیم کدهای سایت مان را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم. و برای بهینه کردن محتوای غیرمتنی نیز از این تگ ها استفاده خواهیم کرد. اجازه بدهید با یک مثال اسکیما را بهتر معرفی کنیم.

کد زیر یک نوع کد html بوده که درباره یک فیلم مشخصاتی را ارائه می دهد. این مشخصات برای ما به راحتی قابل فهم است

<div>

<h1>خدا می آید</h1>

<span>کارگردان : مجید مجیدی</span>

<span>احساسی – کوتاه – عاطفی</span>

</div>

حالا این کد را برای موتورهای جستجو بهینه می کنیم. چون محتوای غیرمتنی ما فیلم است پس کدهای فیلم را از سایت اسکیما انتخاب می کنیم. برای همین منظور لینک صفحه فیلم را در ابتدای کدها قرار داده و سایر کدهای لازم را اضافه می کنیم.

<“div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie>

در ادامه مابقی کدها را جایگزین می کنیم

<“div itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie>

<“h1 itemprop=”name>خدا می آید</h1>

<span>کارگردان : <“span itemprop=”director> مجید مجیدی </span></span>

<“span itemprop=”genre”>احساسی – کوتاه – عاطفی</span>

</div>

در این حالت موتورهای جستجو شناخت بهتری از ویدئو و محتوای داخلی آن پیدا می کنند. اینکار باعث جلب نظر موتورهای جستجو شده و یکی از راه های پنهان برای کسب بازدید از موتورهای جستجوست. سایت های بزرگ از کدهای اسکیما برای معرفی بهتر محتواهای خود نهایت بهره را می برند.

  حتماً بخوانید : اسکیما چیست و چگونه از اسکیما برای افزایش بازدید سایتم استفاده کنم ؟!  

5 – چگونگی بهینه سازی تگ عنوان ( 10 راهکار طلایی و بسیار ضروری ! )

از جمله زیرشاخه های محتوای متنی ، تگِ عنوان یا همان title می باشد. در واقع تگ عنوان موضوع صفحه را به کاربر نمایش می دهد و نقش اساسی در سئوی سایت خواهد داشت همچنین برای اشتراک گذاری صفحات شما در شبکه های اجتماعی از این عنوان استفاده خواهد شد. حالا مواردی را با هم مرور می کنیم که بسیار مهم هستند.

1- سعی کنید تعداد کاراکترها ( حروفات + فضاهای خالی بین حروف ها ) از 60 کاراکتر تجاوز نکند. برای مثال در شکل زیر داریم :

قالب های آماده سایت ساز اگر این جمله یا عنوان را به نرم افزار word کپی کنید در پایین سمت چپ گزینه ای با عنوان words وجود دارد که با کلیک بر روی آن می توان فهمید تعداد کاراکترهای آن جمله چقدر می باشند. حتی می توانید هدینگ مطالب خودتان را نیز در این برنامه کپی کنید و تعداد آنها را بدانید. بهتر است هدینگ مطلب و عنوان صفحه یکی نباشند و تعداد کاراکترهای هدینگ مطلب می تواند بیشتر از عنوان صفحه یا همان تایتل باشد. حالا شاید بگویید هدینگ مطلب چیست؟ هدینگ مطلب همان عنوان مطلب بوده و می تواند شامل مطالب وبلاگ شما نیز شود اما تگ تایتل به همان عنوان صفحه ها گفته می شود. مثال در شماره 9 آورده شده است.

چگونگی بهینه سازی تگ عنوان

 

2- در تگ عنوانِ مربوط به صفحه اصلی ( صفحه مادر ) سایت تان حتماً از کلمات کلیدی مرتبط با سایت تان استفاده کنید. اما در تگ عنوانِ مربوط به سایر صفحات ( صفحات فرزندِ ) سایت تان تنها از کلمات کلیدی مرتبط با آن صفحه یا مقاله بهره مند شوید.

حالا یک مثال :

عنوان یا تایتل صفحه اصلی سایت ما : سایت سازی | سایت سازی با نرم افزار حرفه ای | موبایل : 09100037001

عنوان یا تایتل صفحه فرعی سایت ما مثلاً صفحه آموزش ها : وبلاگ سایت سازی

همانطور که حدس زدید کلمه کلیدی سایت تان را لازم نیست در همه صفحات خود تکرار کنید. بنابراین بهتر است از هر کلمه کلیدی در جای خود و متناسب با آن صفحه استفاده کنید. در مثال بالا کلمه کلیدی اصلی وبسایت ما ، سایت سازی می باشد که تنها در صفحه اصلی استفاده شده است و لزومی ندارد در همه صفحات بارها آنها را تکرار کنیم.

 

3- عنوان صفحه اصلی سایت تان را به 2 صورت می توانید قید کنید

اولی با فشرده سازی کلمات کلیدی پشت سرهم و با استفاده از کاراکتر های مقابل :  | و –

مثلاً : بهینه سازی | سایت سازی – طراحی سایت – آموزش طراحی

سعی کنید در صورت علاقه مند بودن به این روش ( پشت سرِ هم قرار دادن کلمات کلیدی در یک جمله ) تنها در صفحه اصلی از این روش استفاده کنید استفاده از این روش در دیگر صفحات پیشنهاد نمی شود. چون اینگونه جمله ها نسبت به جمله های توضیحی کاربر را به کلیک کردن روی عنوان شما ترغیب نخواهد کرد.

دومی استفاده از عنوان تشریحی و توضیحی می باشد

مثلاً : آموزش بهینه سازی سایت ها به صورت رایگان

پیشنهاد می کنیم برای تمام صفحات سایت تان سعی کنید از این روشِ توضیحی استفاده کنید. و کلمه کلیدی موضوع خود را در بین آن جمله بگنجانید.

 

4- از تکرار بیش از حد یک کلمه کلیدی در تگ تایتل اجتناب کنید.

 

5- اگر دوست دارید برند و مارک خودتان را نیز در بین کلمات کلیدی سایت تان بگنجانید ، پیشنهاد می کنیم آن را تنها در صفحه اصلی خود استفاده کنید. مثال : نام برند | فروشگاه خودروهای شاسی بلند | فروشگاه لوازم جانبی خودرو

 

6- کلمات کلیدی خودتان را در ابتدای جمله به کار بگیرید.

مثال : سایت سازی ، جامع ترین نرم افزار برای طراحی آسانِ وب سایت ها

در مثال بالا عبارت سایت سازی ، کلمه کلیدی اصلی ما می باشد که در ابتدای جمله گنجانده شده است. زبان فارسی این انعطاف را دارد که بتواند با جابجایی کلمات ، کلمه اصلی را به ابتدای جمله آورد و یا به بخش های دیگر انتقال دهد.

 

7- در تگ عنوان از اعداد و رنگ بندی مناسب استفاده کنید. استفاده از اعداد باعث بهبود و اهمیت متن شما از نظر گوگل خواهد بود همچنین استفاده از رنگ ها باعث سهولت در خواندن متن توسط کاربر می شود.

مثال : 40 عبارت رایج دنیای سئـو

 

8- در تگ عنوان خود سعی کنید از این حروفات استفاده نکنید : از – به – با – در – … به این سری عبارت ها stop word گفته می شود که گوگل آنها را از عنوانِ متن حذف کرده و به راحتی فاکتور می گیرد.

 

9- در هدینگ مطلب تان می توانید از کاراکتر بیشتری نسبت به عنوان تایتل استفاده کنید. مثال :

وبلاگ سایت سازی ( عنوان یا تایتل صفحه – 10 کاراکتر )

روشی برای کاهش خروج کاربران از وب سایت  ( هدینگ مطلب – 38 کاراکتر )

 

10- سعی کنید هدینگ مطلب تان با عنوان تایتل یکی نباشد. شاید اینکار از نظر برخی ها باعث بیشتر دیده شدن مطلب شود اما گوگل از تکرار کلمات کلیدی زیاد خوشش نمی آید. پس سعی کنید عناوین خود را : جامع – کامل – مرتبط و جذاب ارائه دهید تا تکراری – خشک – پیچیده و غیرمرتبط

 

6 – بهینه سازی متن در بطن محتوا

فرض می کنیم که کاربران به روشی وارد سایت شما شده است ، خب اگر سایت شما جذاب نباشد و محتوای آن به درد کاربر نخورد طبیعی است که کاربر سایت را ترک خواهد کرد پس محتوای شما باید برای کاربران جذاب باشد و برای موتورهای جستجو به صورت اصولی نوشته شود. موتورهای جستجو زمان ماندگاری یک کاربر در سایت ها را می سنجند و هرچقدر کاربر از سایتی رضایت داشته باشد بیشتر در آن سایت پَرسه می زند. این گشت و گذارِ کاربر از صفحه ای به صفحه ای دیگر به نفع سایت شما خواهد بود. ازجمله مواردی که در بهینه سازی محتوای سایت باید به آنها دقت کنید عبارت اند از :

  • باید عنوان شما با محتوایتان مرتبط باشد در غیراینصورت کاربر سایت را ترک می کند.کاربرانی که به این شکل از سایت خارج می شوند دیگر هرگز به این سایت برنمی گردند. زیرا کاربران اینکار را نوعی فریب تلقی می کنند.
  • بسیار معتقد هستند که مطالب خودتان را برای کاربر بنویسید نه برای موتورهای جستجو. این جمله کاملاً صحیح است اما در اضافه ما نیز پیشنهاد می کنیم مطالب خودتان را به صورت صمیمی وار با تلفیقی از انگیزه و عشق بنویسید. به طوریکه مخاطب از این انگیزه تان به وَجد آمده و ذوق کند. فرقی نمی کند مطلب شما در چه زمینه ای است مهم این است که آن را به نحو احسن اداء کنید.
  • برای نوشتن محتوای سایت تان وقت بگذارید.
  • سعی کنید پست های خودتان را با بیش از 2000 کلمه در سایت منتشر کنید. اینکار باعث ایندکس شدن سریع آن پُست در موتورهای جستجو خواهد بود.
  • از تکرار کلمات کلیدی در محتوا و مطالب خود خودداری کنید. اینکار سالهاست که نتیجه بخش نیست چه بسا نمره ی منفی ای هم برای شما به حساب می آید.
  • مطالب را به صورت کوتاه و پاراگراف بندی شده بنویسید و از نوشتن پشت سرِهم متن ها خودداری کنید. اینکار از لحاظ روانشانسی باعث ابهام و پیچیده شدن مطلب می شود.
  • سعی کنید از یک متن با هدینگ h2 برای عناوین پاراگراف هایتان بهره ببرید. اینکار باعث تمایز و روشنی مطالب می شود.
  • از رنگ بندی مناسب در طول توضیحات تان استفاده کنید.
  • کلماتی که به نظرتان مهم تر هستند را برجسته کنید.
  • اگر مطالب تان را به صورت عادی برای کاربران تان بنویسید همین امر باعث می شود که کلمات کلیدی به صورت طبیعی در طول محتوا پخش شود. دیگر نیازی نیست که شما نگران تراکم کلمات کلیدی یا همان Keyword Density باشید.
  • کلمات کلیدی را در ابتدای مطالب یا جمله ها بیاورید. همیشه کلمات کلیدی را در اولویت متن خود قرار دهید.

 

7 – بهینه سازی مسیر و آدرس های سایت

آدرس در سایت ها به مسیری گفته می شود که در ادامه ی دامنه می آید.(دامنه همان نام سایت می باشد) برای مثال : نام دامنه اگر www.yoursite.com باشد آدرس بخش آموزش آن می تواند به این شکل قید شود : www.yoursite.com/tutorials درباره بهینه سازی URL یا آدرس های سایت به نکات زیر توجه فرمایید.

  • هر صفحه از صفحات سایت ما باید آدرسی جداگانه داشته باشد.
  • سعی کنید کوتاه ترین آدرس را برای مطالب تان انتخاب کنید.
  • می توانید کلمات کلیدی و یا چکیده ی محتوایتان را در آدرس صفحه بیاورید.
  • استفاده از حروفات بزرگ یا کوچک در آدرس دهی صفحه مهم می باشد و باهم فرق دارند. بنابراین دو صفحه با آدرس یکسان یکی با کلمات بزرگ و دیگری با کلمات کوچک با هم متفاوت می باشند. برای مثال : yoursite.com/BLOG با yoursite.com/blog با هم متفاوت بوده و به 2 صفحه متفاوت هدایت خواهند شد.
  • در سلسله مراتب آدرس دهی شما می توانید هم مستقیم عمل کنید و هم به صورت پله ای. مثال : یک دسته بندی دارید با عنوان : آموزش CSS ویک پست برای آن دسته بندی با نام انیمیشن دهی در CSS ارسال کرده اید. آدرس این صفحه به صورت پله ای می تواند به این شکل باشد:  yoursite.com/blog/CSS/Animate-in-css و آدرس به صورت مستقیم می تواند به این شکل قرار داده شود  yoursite.com/Animate-in-css
  • در مسیردهی اکثر کاراکترهای متنی پشتیبانی می شوند و می توانید بسته به دلخواه خود از آنها استفاده کنید. اما عالی ترین گزینه این است که کلمات کلیدی خودتان را با استفاده از – از هم جدا کنید و صفحات خودتان نیز به صورت خودکار با / جدا می شوند.
  • استفاده کردن از تاریخ و شماره پوشه ها نه تنها هیچ مزیتی ندارد بلکه باعث طولانی تر شدن آدرس شما نیز می شود.
  • در آدرس دهی می توانید از آدرس فارسی و یا انگلیسی استفاده کنید. این 2 با هم فرقی ندارند و استفاده از اینها به خودتان بستگی دارد و سلیقه ایست. اما وقتی از آدرس دهی انگلیسی استفاده می کنید حتماً کلماتی که می خواهید در آدرس به کار بگیرید را به صورت ترجمه شده قرار دهید نه به صورت فینگلیش. مثال :

آدرس دهی اشتباه : site.com/Amoozesh-css/harakat-dar-css3

آدرس دهی صحیح :  site.com/CSS-Tutorial/Animate-in-css

 

8 – بهینه سازی لینک های داخلی سایت

لینک های داخلی لینک هایی هستند که از صفحه ای داخل یک دامنه به صفحه ای دیگر از همان دامنه اشاره می کند. این لینک ها به کاربران این امکان را فراهم می کند که در بین صفحات مختلف سایت به گشت و گذار بپردازند و بازدید انجام دهند. این جابجایی ها باعث می شود که رنکینگ در بین صفحات مختلف سایت پخش شده و به حالت تعادل برسد. میلیون ها سایت در دنیا وجود دارند که از ظرفیت های موجود در این لینک ها بی بهره مانده اند دلیل آنها نیز می تواند اینها باشند : خیلی از سایت ها مسیرهای دستیابی به لینک هایشان را به طور غیرمستقیم بسته اند و یا آن را طوری مخفی می کنند که موتورهای جستجو نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند و گمان می کنند که چون این صفحه در سایت شان وجود دارد پس ایندکس هم خواهد شد. پیشنهاد می کنیم حتماً در ادامه مطالب تان از این صفحات بهره ببرید. مطالب پربازدید – مطالب جدید – مطالب تصادفی – برای دیگر کاربران این مطالب در حال نمایش است – مطالب پیشنهادی و …. همچنین پیشنهاد می کنیم در مطالب خودتان یک کلمه کلیدی را انتخاب کنید و لینکی به آن صفحه بدهید. محتوای صفحه و عنوان کلمه کلیدی باید باهم مرتبط باشند.

  1. لینک های داخلی سایت تان را نوفالو نکنید.
  2. لینک های داخلی سایت تان را در صورتی که واقعاً نیاز است ایجاد کنید نه برای بالا بردن امکان بازدید سایت و یا مانور روی تمام کلمات کلیدی.
  3. پیشنهاد می کنیم بیش از یکبار ، کلمه کلیدی داخل متن تان را لینک نکنید. لینک دادن زیاد به صفحات مختلف ، پیشنهاد نمی شود.
  4. مطالب خودتان را پر از کلمات کلیدی نکنید.
  5. انکرتکست باید مرتبط با صفحه ای باشد که به آن لینک می دهید.
  6. در بین صفحات خود حتماً لینک هایی به دیگر صفحات سایت تان ارجاع دهید. سعی کنید این لینک ها رنگ و لعاب خوبی داشته باشند. اینکار باعث افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد. این لینک های ناخواسته ، می تواند باعث بالا رفتن اعتبار سایت شما نزد کاربر و بازدید احتمالی آن ها شود. لزومی ندارد صفحه ی لینک شده ی شما مرتبط با موضوع توضیحی تان باشد. حتی می تواند بی ربط باشد. می توانید اینکار را به این صورت انجام دهید.  حتما بخوانید :   آیا به روز رسانی مطالب قدیمی سایت کارِ درستی است ؟

 

9 – دامین یا نام سایت و تاثیر آن در سئـو

خیلی ها بر این اعتقاد هستند که اگر کلمه کلیدی آنها در عنوان دامنه اشان استفاده شود تاثیر خوبی در سئو خواهد داشت اگر بخواهیم مختصر بگوییم نام دامنه فاکتور مهمی نیست. زیرا فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارد که نام دامنه در کنار آنها ارزشی ندارد. چه بسا سایت هایی وجود دارد که یک کلمه کلیدی در آنها به کار نرفته است اما به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به دیگر سایت های رقیب دارند.

10 – ساب دامين يا ساب فولدر و تاثير آن در سئـو

ابتدا تفاوت اين 2 را با هم قيد مي کنيم.

مثالي براي ساب دامين : preview.sitesazy.com

مثالي براي ساب فولدر : sitesazy.com/packages

اگر مي خواهيد سايتي جديد اما با موضوع متفاوت نسبت به سايت فعلي تان ايجاد کنيد بايد از ساب دامين استفاده کنيد. برای مثال اگر در زمینه سایت سازی کار می کنید و دوست دارید سایتی جدید را راه اندازی کنید که در زمینه اخبار می باشد مطمئناً این 2 تا به هم ربطی ندارند پس باید از ساب دامین استفاده کنید چنانچه قصد داريد بخشي ايجاد کنيد که محتواي آن مرتبط با سايت تان مي باشد ، براي اين منظور بايد از ساب فولدر استفاده کنيد. ساب دامين اينجا به درد ميخورد که از طريق يک هاست بتوانيد 2 سايت را مديريت کنيد با 2 مديريت محتوا و 2 دامنه ي جدا از هم. اما براي ساب فولدر نيازي به تعريف دامنه جديد نيست. اگر هريک از ساب فولدر ها و ساب دامين در جاي خود استفاده شوند تاثير مثبتی در سئو خواهند داشت.

 

11 – پارک دامین و تاثیر آن در سئو

بسیاری از سایت ها بر این اعتقاد هستند که اگر تعداد دامنه های پارک شده روی سایت بیشتر باشد به شناخته شدن سایت کمک کرده اند اما این یک تفکر اشتباهی است. نه تنها تاثیر مثبتی بر روی سایت شما نخواهد داشت بلکه امکان دارد موتورهای جستجو آن سایت را به عنوان سایتی اسپم تلقی کنند. برخی از مدیران سایت ها یک دامنه هم نام با پسوند های متفاوت ثبت می کنند تا حاشیه امنیتی برای سایت خود درست کنند که دیگران در آینده نتوانند با هم نام دامنه شان در صدر موتورهای جستجو ظاهر شوند شاید تا اینجای کار موردی نداشته باشد اما برخی ها به خاطر بلااستفاده ماندن دامنه ها به فکر پارک کردن آن روی سایت می افتند که اینجا کار را کمی برای وبسایت خود سخت تر می کنند. پارک کردن دامنه تاثیر مثبتی روی سایت شما نخواهد داشت. سعی کنید یک دامنه ی خوب برای وبسایت خود ثبت کنید و آن را پرورش دهید و به نتیجه برسانید.

 

12 – تناسب متن با کد و تاثیر آن در سئو

همه سایت ها دارای مقدار مشخصی کد در زیرساخت های خود و مقدار مشخصی محتوای متنی در ظاهر سایتشان دارند. نسبت متن کد ، همان مقدار متن استفاده شده در صفحه نسبت به کدهای HTML مجود در همان صفحه است.  هرچقدر کدهای استفاده شده در سایت کمتر و محتوای متنی بیشتر باشد تاثیر بهتری در سئوی وب سایت شما خواهد داشت. در لیست نتایج موتورهای جستجو معمولاً سایت هایی که دارای محتوای متنی زیادتری هستند در نتایج بالاتر قرار دارند. از نظر موتورهای جستجو نسبت متن به کد تاثیر مستقیمی بر روی سئوی سایت ندارند اما تاثیرهای غیرمستقیم فراوانی دارند.

از جمله تاثیرات غیرمستقیم نسبت متن به کد :

بالا رفتن سرعت بارگزاری سایت : هرچقدر کدهای HTML کمتری در سایت شما استفاده شده باشد طبیعتاً سرعت بارگزاری سایت شما نیز بیشتر خواهد شد. اگر دوست دارید سئوی سایت تان را تقویت کنید حتما سرعت بارگزاری سایت یکی از فاکتورهای مهم برای اینکار خواهد بود. در حالت عادی کاربران بین 1 تا 6 ثانیه منتظر لود شدن سایت می مانند و درغیراینصورت دکمه ضربدر را فشار داده و از سایت خارج می شوند. روش هایی برای بارگزاری سریع سایت را در اینجا مشاهده بفرمایید.

ایندکس شدن سریع مطالب : هرچقدر مقدار کدهای شما بهینه شده و نسبت متن به کد سایت تان بیشتر باشد ، سرعت ایندکس مطالب سایت تان نیز افزایش می یابد.

تجربه کاربری بهتر : هرچقدر که نسبت محتوای متنی شما به کدهای سایت تان بیشتر باشد ، می توانید مطالب بیشتری در اختیار کاربران خود قرار دهید و بیشتر نظر آنها را جلب کنید ؛ اینکار باعث بالا رفتن ماندگاری کاربران در سایت شما خواهد شد و در نتیجه باونس ریت ( Bounce Rate ) سایت تان کمتر خواهد شد و رتبه شما در لیست نتایج جستجو بهبود می یابد. اگر کاربران به محض ورود به سایت ، آن را ترک کنند Bounce Rate سایت تان افزایش می یابد که در نتیجه ارزش سایت شما نزد موتورهای جستجو به شدت کاهش می یابد. چرا که خیلی از سایت ها با روش های مختلف کاربر را به بازدید از سایت شان ترغیب می کنند و وقتی که کاربران محتوای دلخواه را در آن سایت نمی یابد سریع سایت را ترک می کند گوگل به راحتی از این طریق می تواند میزان رضایت کاربر از سایت شما را سنجیده و به آن امتیاز دهد.

توجه به کاربران : همیشه صفحاتی که نسبت محتوای متنی آن ها ، به کدهای سایت بیشتر باشد ، برای کاربران مفیدتر و بهتر است. گوگل متوجه خواهد شد که این محیط برای راحتی کاربران سایت آماده شده است و پوئن مثبتی برای سایت شما در نظر خواهد گرفت.

 

13 – بارگزاری سایت همگام با اسکرول کردن ( Infinite Scrolling )

Infinte Scrolling تکنیکی است که وقتی کاربر در صفحه اسکرول می کند و پایین می آید ، بخش های جدید و اطلاعات به صورت خودکار بارگزاری شده و برای کاربر نمایش داده می شوند. بنابراین وقتی که کاربر واردِ سایت می شود دیگر لزومی ندارد کل اطلاعات در عرض چندثانیه برای او بارگزاری شود ، حال احتمال دارد که کاربر اصلاً سراغ مطالب پایین تر نرود در حالیکه اطلاعات در صفحات پایین تر بارگزاری شده و حجم زیادی از پهنای باند سایت را نیز مصرف کرده اند. Infinite Scrolling یا صفحات بی پایان یک فرصت بسیار خوب برای بهینه سازی مصرف پهنای باند سایت و بالا رفتن سرعت بارگزاری سایت می باشد. Infinite Scrolling به صورت غیرمستقیم سئوی سایت را بهبود می بخشد. سایت هایی که در آنها تصاویر و اطلاعات زیادی به کار رفته است مثال خوبی برای به کارگیری این تکنیک می باشند.

بهینه سازی داخلی سایت و توضیحات کامل

معایب صفحاتِ بی پایان :

  • در بسیاری از سایت ها فوتر نقش اساسی برای کاربران را دارد و اطلاعات زیادی را می توان از این طریق به کاربران انتقال داد. برای مثال : لیست آخرین مطالب ، شماره های تماس ، صفحات مهم سایت ، حق کپی رایت و … عدم دسترسی کاربران به فوتر سایت یکی از معایت سایت های پرمحتوا و دراز می باشد. همانطور که می دانید تکنیک صفحات بی پایان باعث طولانی تر شدن صفحه و پایین رفتن فوتر خواهد شد و به این صورت در سایت های بزرگ این امکان از کاربر سلب می شود که به فوتر یا بخش تحتانی سایت نیز دسترسی داشته باشند. البته افرادی که محتوای سایت شان طول کمتری دارد نباید نگران این موضوع باشند. در صفحات بی پایان از فوترهای ثابت و چسبیده به پایین صفحه که با اسکرول حرکت می کنند ، برای حل کردن مشکل فوتر استفاده می شود. وبسایت فیلیموی آپارات نیز از این تکنیک به خوبی بهره برده. موتور جستجوی گوگل در بخش IMAGE خود از این تکنیک استفاده کرده است اما برای بخش مربوط به صفحات وب از روش صفحه بندی را ترجیح داده ، و این به خاطر این است که بالای 90 درصد از کاربران به صفحه دوم گوگل مراجعه نمی کنند پس لزومی به استفاده از این تکنیک در صفحه اصلی جستجوی گوگل نیست.
  • استفاده از این تکنیک باعث می شود که کاربر قدرت تشخیص مقدار حجم صفحه را نداشته باشد اگر به جای استفاده از Infinite Scrolling از صفحه بندی استفاده کنید کاربر به راحتی تشخیص می دهد که با چه حجمی از مطالب روبرو است. حتماً پیشنهاد می شود سایت های عکس و ویدئو از این تکنیک نهایت بهره را ببرند. برای سایت های آموزشی و یا سایت های جم و جور به جای استفاده از تکنیک صفحات بی پایان ، استفاده از روش صفحه بندی پیشنهاد می شود.
  • یک اصل تجارت این است که انتخاب های خود را محدود کنید و گاهاً فراوانی محصول ، باعث سردرگمی کاربر می شود. با ارائه حجم انبوهی از مطالب ، قدرت تصمیم گیری و تمرکز کاربر از دست می رود برای اینکه گزینه های زیادی برای انتخاب دارد.
  • همچنین امکان ذخیره سازی کامل صفحه برای وب سایت هایی که از تکنیک Infinite Scrolling استفاده کرده اند با مشکل مواجه می شود.

محاسن صفحاتِ بی پایان :

  • هدر نشدن پهای باند سایت و فضای اینترنت کاربر.
  • بالا رفتن سرعت بارگزاری سایت به خاطر لود نشدن همه قسمت های دیده نشده.
  • راحتی کاربر در بازدید صفحات طولانی.
  • ارتقاء سئوی سایت به دلیل سبک بودن و بارگزاری سریع ترِ سایت.
  • استفاده از این روش باعث جلب توجه کاربران شده و تجربه کاربری بهتری را به آنها القا می کند.
  • استفاده از این روش باعث تشویق کاربران به اسکرول های مجدد شده و بازدید بیشتری را منجر می شود.

پیشنهاد می کنیم در صورتی که از مدیریت محتوای وردپرس برای سایت تان استفاده می کنید از پلاگین مخصوص infinite-scroll برای این مدیریت محتوا استفاده کنید. در طراحی سایت تان می توانید از طراح سایت بخواهید کدنویسی های مربوط به Infinite Scrolling را برایتان اعمال کند. همچنین در صورتیکه علاقمند هستید تا این تکنیک را کاملاً فرا بگیرید این سایت را ببینید.

 

14 – ایندکس چیست و راهکارهای برای بالا بردن سرعت آن

ایندکس به معنای فهرست شدن و فراخوانی می باشد و اگر می گوییم یک مطلبی در گوگل ایندکس شده است ، یعنی اینکه آن مطلب در گوگل پیدا می شود. در اصطلاح وب به اطلاعاتی که در دیتابیس موتورهای جستجو ذخیره می شوند و قابلیت نمایش به کاربران اینترنتی را دارد ، عمل ایندکس گفته می شود. هرچقدر سرعت ایندکس سایت بیشتر باشد ، مطالب سایت سریعاً در دسترس جستجوها قرار می گیرد و این باعث می شود از دیگر رقبا پیشی بگیرید.

راهکارهای افزایش سرعت ایندکس

  1. بهینه سازی سرعت بارگزاری ( لود ) سایت از طریق پایین آوردن حجم سایت.
  2. به روزرسانی منظم مطالب سایت به صورت روزانه و در یک بازه زمانی مشخص مثلا هر روز ساعت 9 شب.
  3. بهینه سازی لینک های داخلی سایت.
  4. ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز یا همان سرچ کنسول.
  5. از بین بردن مطالب تکراری در سایت.
  6. اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی مانند گوگل پلاس ، فیس بوک ، توئیتر و…
  7. تولید محتواهای باکیفیت و بالای 2000 کلمه.

برای انتشار سریع مطالب سایت پیشنهاد می کنیم از بخش Fetch As Google موجود در سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.

 

15 – بهینه سازی بیش از حد ( Over Optimization ) یا دوپینگِ سئـو

به بهینه سازی بیش از حدِ سایت ، over optimization گفته می شود و می تواند در هر قسمتی از فرآیند سئو دیده شود. از جمله سئو دوپینگ و زیاده روی هایی که در بهینه سازی سایت انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. استفاده بیش از حد از لینک های داخلی سایت
  2. تکرار کلمات کلیدی در جاهای مختلف
  3. به کارگیری وسواس در رعایت چگالی کلمات کلیدی
  4. بهینه سازی زیاد حجم تصاویر که منجر به افت کیفیت شان می شود
  5. تمرکز ویژه بر روی برخی صفحات یا کلمات خاص
  6. تغییر عنوان بک لینک ها
  7. حذف یا کاهش برخی کدنویسی های لازم

مثال : کودهای شیمیایی که در محصولات گیاهی استفاده می شوند شاید رشد آنها را تسریع بخشند اما مطمئناً از طعم آن ها می کاهند. بهتر است به جای زیاده روی در بهینه سازی سایت از روند طبیعی بهینه سازی بهره مند شویم. سعی کنیم سایت مان را با فرآیند بهینه سازی اصولی و نرمال بالا بکشیم و از تقویت های بیش از حد و دوپینگی خودداری کنیم.

 

16 – آشنایی با HrefLang و Alternate همراه با کاربرد آنها

از این سری دستورها در سایت های چند زبانه و در جهت راهنمایی موتورهای جستجو استفاده می شود. استفاده کردن از این دستورات به ارتقاء صفحات سایت شما در موتورهای جستجوگر کمک شایانی می کند چراکه موتور جستجوی گوگل در الگوریتم های خود ، مکانیزم ترجمه ماشینی را گنجانده اند. البته استفاده کردن از این دستورات تنها برای سایت های دو زبانه نیست بلکه با این کدها به گوگل و سایر موتورهای جستجو می فهمانیم که زبان سایت ما چیست و برای چه کاربرانی نوشته شده است. در سایت های فارسی ، خیلی از سایت ها به دلیل نا آشنایی با این سری دستورات ، نمی توانند زبان سایت شان را به گوگل معرفی کنند از این رو گوگل نیز آنها را در سری سایت های ناشناس یا انگلیسی قرار می دهد. مطمئناً این به نفع سایت های ایرانی نیست همانطور که می دانید اکثر کاربران ایرانی از زبان فارسی برای جستجوهای خود استفاده می کنند بنابراین پیشنهاد می کنیم از این دستورات برای معرفی زبانِ سایت خود بهره ببرید حتی اگر سایت شما دوزبانه هم نباشد.

چگونگی تعریف کردن HrefLang و Alternate

باید در بخش head سایت تان از این کدها بسته به نوع زبان تان استفاده کنید.

<link rel=”alternate” href=”http://sitesazy.com/fa”   hreflang=”fa-ir” />
<link rel=”alternate” href=”http://sitesazy.com/en” hreflang=”en-us” />

یک هفته بعد از اینکه از این دستورات در بخش هدینگ سایت تان استفاده کردید ،به سرچ کنسول سایت تان مراجعه کرده و به بخش International Taging بروید در ادامه لیست زبان های سایت تان را نمایش خواهد داد.

 

17 – آشنایی با Domain And Page Authority

Domain Authority و Page Authority در حقیقت معیاری برای سنجش میزان اعتبار دامنه و صفحه می باشد. قبلاً پیج رنگ وظیفه اعتباردهی و سنجش سایت ها را یدک می کشید و از آنجائیکه دیگر آپدیت نمی شود یا اگر هم آپدیت شود دیربه دیر آپدیت می شود همین وظیفه را شرکت موز انجام می دهد.Domain Authority و Page Authority به ترتیب به معنای اعتبار دامنه و اعتبار صفحه می باشند که به صورت غیررسمی بر روی سئوی سایت تاثیر  می گذارند. در حالت معمولی Domain Authority از Page Authority کمتر می باشند همچنین رسیدن از نمره 0 به 10 ، آسان تر از رسیدن از 20 به 30 می باشد و همینطور تا 100 ادامه خواهد داشت و ارتقای این شماره ها و در واقع اعتبار شما به صورت تصاعدی سخت تر خواهند شد.

ارزش و اعتبار دامنه را با این سایت بسنجید

معیارهایی که Domain And Page Authority از آن بهره می برند :

همانند Page Rank گوگل این معیارها با بالا رفتن تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت و صفحه افزایش می یابند. میزان عمر دامنه یا صفحه ، حجم سیگنال هایی که از شبکه های اجتماعی بدست آمده ، و تعدادی معیار دیگر که کسی از آنها باخبر نیست همگی بر روی اعتباردهی دامنه و صفحه تاثیر بالایی می گذارند.

مقدار 70 عدد فوق العاده بالایی بوده و سایت های کمی در کشورِ عزیزمان ایران دارای این مقدار می باشند.

مقدار 60 یک عدد ایده آل و عالی می باشد.

مقدار 50 عددی مختص سایت های قدرتمند است.

مقدار 40 عددی مختص سایت های معتبر است.

مقدار 30 یک عدد قابل قبول است اما نماینگر سایت معمولی می باشد.

مقدار 20 عددی نمایانگر سایت های تازه تاسیس بوده که در حال ترقی می باشد

مقدار 10 برای سایت های تازه تاسیس استفاده می شود.

مقدار 1 برای سایت های بدون بازدید یا مبتدی استفاده می شود.

نتیجه گیری در مورد Domain Authority و Page Authority : این دو معیار دلیل خوبی برای سنجش سئوی سایت نیستند در حقیقت نمی توان روی این گزینه ها حساب ویژه ای باز کرد و نمی توان گفت که فاکتورهای این چنینی به تنهایی می توانند بر روی سئو تاثیر بالایی داشته باشند در اصل تمام فاکتورهای سئو همگی باهم منجر به ترقی سایت می شوند نه به صورت تکی.

 

18 – ریدایرکت و انواع آن ( Redirect )

به وسیله ی عمل ریدایرکت ، موتورهای جستجو و کاربران را به صفحه جدید از سایت مان منتقل می کنیم. در حقیقت به انتقال کاربر به مکان جدید ریدایرکت گفته می شود. وقتی صفحه ای از صفحات شما حذف می شود و دوست ندارید بازدیدکننده یا گوگل به آن صفحات سر بزنند و ناکام برگرند می توانید از عمل ریدایرکت به صفحات دیگر یا صفحه اصلی خود استفاده کنید و آدرس همان صفحه را با یک آدرس دیگر جایگزین کنید. یا خیلی از سایت ها وقتی فیلتر می شوند با عمل ریدایرکت آدرس سایت خودشان را به یک آدرس جدید منتقل می کنند. و یا گاهاً برخی از سایت ها دارای چندین دامنه می باشند که یک محتوا را توضیح می دهند برای اینکه گوگل سایت ما را با محتوای تکراری نشناسد آن آدرس ها را تنها به یک آدرس منتقل می کنیم.

 

انواع ریدایرکت :

ریدایرکت انواع مختلفی دارد که از بین آن ها به مهم ترین ریدایرکت ها می پردازیم . ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 از جمله مهم ترین می باشند. هردوی این ریدایرکت ها یک کار را انجام می دهند و در هر2 ریدایرکت هم کاربران و هم گوگل از صفحه قدیم به صفحه جدید منتقل می شوند اما جزئیات این 2 باهم فرق می کند. ریدایرکت 301 زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید یک صفحه را برای همیشه و به صورت دائمی به صفحه ای جدید منتقل کنید درحالیکه ریدایرکت 302 مواقعی استفاده می شود که بخواهید آدرس یک صفحه را به صورت موقت به یک آدرس جدید منتقل کنید و دوباره به آدرس قبلی بازگردید. پس ریدایرکت 301 به معنای انتقال دائم و ریدایرکت 302 به معنای انتقال موقت می باشد.

مثال برای 301 :  فرض می کنیم آدرس یکی از صفحات سایت تان که دارای بازدید زیادی است بنابه دلایلی تغییر می کند در این حالت با استفاده از ریدایرکت 301 آدرس قدیم را به یک آدرس جدید متصل می کنیم تا با اینکار بازدید شما از دست نرود و ارزش صفحه شما نیز حفظ شود. استفاده از ریدایرکت 301 به گوگل و سایر موتورها می فهماند که ارزش صفحه من را به طور کامل حفظ کن و صفحه جدید را در پایگاه داده ی خود جایگزین صفحه قبلی کن

مثال برای 302 : فرض می کنیم یکی از صفحات ارزشمند سایت شما در حال تعمیر است و یا مجبورید به طور موقت آن را از دسترس خارج کنید تا کاربران با خطای 404 مواجه نشوند ، برای اینکار تا راه اندازی مجدد آن صفحه نیاز است که از ریدایرکت 302 برای انتقال کابران و گوگل به صفحه جدید استفاده کنید. درصورتیکه از ریدایرکت 302 استفاده نکنید کاربرانی که به سایت شما وارد می شوند با خطای 404 مواجه می شوند و سایت را ترک می کنند و این به ضرر سئوی شما خواهد بود علاوه بر آن موتورهای جستجو نیز بعد از مدتی آن صفحه ارزشمند را از دیتابیس خود پاک می کنند در حالیکه با یک ریدایرکت به موقع می توانید علاوه بر بازدید ، ارزش صفحه خودتان را نیز حفظ کنید.

هشدار در مورد خطای 404 : احتمالاً بارها در سطح اینترنت با این خطا مواجه شده اید و عدد 404 برای شما آشنا می باشد. همانطور که می دانید این خطا در صورتی به کاربر یا گوگل نمایش داده می شود که صفحه موجود از سایت پاک شده باشد و در صورت نبودن صفحه خطای 404 به کاربر نمایش داده می شود. اما اشتباه رایجی که برخی از وبمستران به آن دچار می شوند این است که با انتقال دادن صفحات پاک شده ی خود یعنی خطای 404 به صفحه ایندکس سایت یا انتقال به صفحات مشابه قصد دارند بازدید خود را حفظ کنند باید بگوییم که این یک کار اشتباهی است و شدیداً در سئوی سایت تاثیر منفی می گذارد. امروزه موتورهای جستجو بسیار هوشمندانه عمل می کنند و ارزش صفحه پاک شده را به صفحه جدید منتقل نمی کنند. با اینکار ارزش صفحه حذف شده نیز از بین می رود.

به هیچ وجه خطای 404 را که ناشی از صفحه ی پاک شده می باشد ، به یک صفحه جدید یا صفحه اصلی ریدایرکت نکنید..

 

19 – Robots.txt و توضیح کامل پیرامون آن

robot.txt یک فایل متنی می باشد که وظیفه آن محدود کردن دسترسی موتورهای جستجو به محتواهای شما می باشد. ربات های جستجوگر قبل از اینکه به بررسی قسمت های مختلف سایت بپردازند ابتدا به سراغ فایل متنی robot.txt می روند تا ببینید که اجازه ورود به کدام قسمت ها را برایشان مقرر شده است. تمام موتورهای جستجو و روبات های آنها به این قوانین احترام می گذارند و صفحات مشخص شده شما در فایل robot.txt را ایندکس و بازدید نخواهند کرد. دستورهایی که بیشترین کاربرد در فایل روبوت را دارند عبارت اند از : disallow و user-agent

  • disallow : آدرس هایی که روبات ها مجاز به وارد شدن و ایندکس آن نیستند را با کلمه disallow نمایش می دهند.
  • user-agent : نشان دهنده نوع روباتی است یا اسم روباتی است که نباید به صفحه مشخص شده دسترسی داشته باشد.

مثالی از فایل robot.txt را می توانید ببینید :

User-agent: *
Allow: /
Disallow: /errors
Disallow: /site/redirect
Disallow: /themes/help
Sitemap: http://www.sitesazy.com/site/sitemap

شرح مثال بالا :

ابتدای این کد با نوشتن User-agent خواستیم نوع روبات را مشخص کنیم که با قرار دادن علامت ستاره همه روبات ها را انتخاب کردیم

عبارت Allow به معنای مجاز بودن می باشد که تمام صفحات را مجاز کردیم

عبارت Disallow: /errors به معنای عدم دسترسی روبات ها به صفحه خطاها می باشد

عبارت Disallow: /site/redirect به معنای عدم دسترسی روبات ها به بخش صفحات انتقالی می باشد

عبارت Disallow: /errors به معنای عدم دسترسی روبات ها به بخش راهنمای قالب سایت می باشد

می توانید آدرس صفحاتی از قالب سایت تان را که نمی خواهید ایندکس شوند ، در اینجا وارد کنید.

عبارت Sitemap: همانطور که مشاهده می کنید عبارت Sitemap بدون به کار بردن Disallow استفاده شده یعنی روبات ها مجاز به بررسی این صفحه می باشند.

به هیچ عنوان از Disallow برای Sitemap استفاده نکنید چون نقشه سایت حتماً باید مورد بازدید روبات ها قرار بگیرد.در حالیکه با وارد کردن Disallow دسترسی روبات ها به نقشه سایت را محدود می کنیم.

 

20 – تالارهای گفتگو یا انجمن را چگونه بهینه سازی می کنند ؟

در تالارهای گفتگو هدف اکثر مدیران جذب عضو جدید می باشد. مطمئناً برای شما هم پیش آمده که مطلبی را جستجو کنید و در ادامه وارد انجمن شده باشید اما نتوانید به محتوا دسترسی پیدا کنید و با جمله ( برای مشاهده لینک یا تصاویر باید در سایت ثبت نام کنید ) مواجه شوید. دقیقاً همین موضوع باعث افت سئوی بسیاری از انجمن ها می شود چون در این حالت ممبر جدید به سئوی تالار ترجیح داده می شود. روباتها به عنوان یک میهمان وارد تالار می شوند نه به عنوان یک عضو ثبت نام کرده و همان محتوایی را مشاهده می کنند که کاربر مهمان مشاهده می کند بنابراین به هیچ یک از لینک ها ، تصاویر و محتوا دسترسی نداشته و تنها با صفحه ورود و ثبت نام مواجه می شوند. در این صورت خزنده از ایندکس کامل تصاویر و لینک ها باز می ماند و این نتیجه منفی ای در سئو و بهینه سازی محتوای آن انجمن خواهد داشت. بهینه بودن انجمن بسیار مهم تر از گرفتن عضویت اجباری می باشد. سیاست کاری یک انجمن باید طوری باشد که کاربر به اختیار در سایت عضو شود نه به صورت شرطی و محدودیت.