منظور از بهینه سازی وب سایت چیست؟

سئو یا بهینه سازی وب سایت شیوه ارتقا رتبه سایت است که با هدف افزایش تعداد بازدیدکننده‏ ها انجام می‎شود. بهینه سازی وب سایت براساس قوانین و الگوریتم‏هایی صورت می‎گیرد که توسط موتورهای جستجو تعیین می‎شود. این امر می‎تواند شامل کلمات کلیدی، کیفیت لینک‏هایی و … باشد. در تعریف دقیقی از سئو گفته می‎شود: «اطمینان از اینکه ساختار وب سایت برای موتور جستجو، بسادگی قابل فهم باشد.»

در بهینه سازی وب سایت، تنها موتورهای جستجو نیستند که نقش تعیین کننده برای ارتقا رتبه سایت دارند، بلکه کاربران نیز اهمیت پیدا می‎کنند. در واقع نباید نیازهای کاربران و بازدیدکننده ‏ها فدای سئو و بهینه سازی شود. برای مثال یکی از الگوریتم‏های موتورهای جستجو برای سئو، استفاده از کلمات کلیدی است، اما نباید در این امر زیاده روی کرد بطوری که کاربران نسبت به صفحات وب بدبین شده و بلافاصله صفحه را ترک کنند.

اهمیت بهینه سازی وب سایت

اگر چه رسانه‏ های اجتماعی می‎توانند برای سایت‏ها بازدیدکننده فراهم کنند، اما موتورهای جستجو اصلی ترین روش برای این امر محسوب می شوند. در واقع بخش وسیعی از ترافیک وب سایت توسط موتورهای جستجوی اصلی از قبیل بینگ، گوگل  و یاهو کنترل می‎شود که در مورد تمامی وب سایت‏ها، شرایط به همین صورت است.

موتورهای جستجو در طرح «ترافیک هدفمند» همچون شاهراه عمل می‎کنند که اگر یک سایت برای موتورهای جستجو قابل یافت نباشد و یا محتواهای صفحات در پایگاه‏های داده آن‏ها ثبت نشود، شانس و موقعیت وب سایت برای افزایش بازدیدکننده‏ ها از دست می‎رود. کاربران و کلمات کلیدی آنها، برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر ترافیکی که از سوی موتورهای جستجو به سمت سایت روانه می‎شود، می‎تواند در رتبه سایت موثر واقع شود که این امر تنها با رعایت قوانین موتورهای جستجو امکان پذیر است. با رعایت این قوانین با رتبه ای که به سایت تعلق می‎گیرد، بازدیدکننده‏ های هدفمند می‎توانند در کسب درآمد و شهرت سایت تاثیرگذار باشند.

از آنجا که اینترنت به سمت رقابتی شدن سوق پیدا کرده است، بنابراین درک صحیح از سئو و روش‏های ارتقا آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر چه موتور‏های جستجو هوشمند طراحی می‎شوند، اما باز هم نیازمند کمک می‎باشند که در حال ارتقاء بوده و  تکنولوژی جهت انعکاس بهتر سایت ها برای کاربران روز به روز وضعیت مناسبتری پیدا می کد. در عین حال، همواره برای آنها محدودیت هایی نیز وجود دارد.

بهینه سازی می‎تواند برای وب سایت بازدیدکننده‏های زیادی را فراهم کند اما از سوی دیگر، ممکن است با یک حرکت اشتباه مدیران سایت، امکان مشاهده سایت کاهش یابد. به این معنا که در سئو و بهینه سازی، قوانین بسیار دقیق بوده و موتورهای جستجو با دقت زیادی سعی در گزینش و رتبه دهی آنها می کنند.

بطور کلی مواردی که به عنوان دلایل بهینه سازی وب سایت بیان می‎شود عبارتند از:

  • ۵.۳ بیلیون وب سایت با هم بر سر تجارت با یکدیگر رقابت دارند.
  • ۸۷ درصد تمام بازدیدکنندگان از یک صفحه، وضعیت یکسان دارند.
  • ۹۱ درصد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می‎کنند.
  •  ۷۳ درصد معاملات آنلاین توسط موتورهای جستجو صورت می‎گیرد.
  • کاربران اینترنتی و مبادلات آنلاین بطور گسترده ای افزایش یافته است.
  • سایت در نتایج جستجو رتبه بندی شده و در نتیجه تعداد بازدیدکنندگان افزایش پیدا می کند.

seo-image

طریق انجام بهینه سازی وب سایت

بهینه سازی وب سایت از دو طریق انجام می‎شود:

  1. فنی: به این معنا که تمامی امور مربوط به پشتیبانی سایت از قبیل کد نویسی، طراحی وردپرس و … در زمان راه اندازی سایت مد نظر قرار می‎گیرد و در زمان مدیریت سایت، باید در فاصله زمانی معینی، بررسی شوند.
  2. محتوا: تمامی موارد و نکاتی که باید در زمان تولید محتوا به آنها توجه شود از جمله کلمات کلیدی، پیوند لینک و …
چه سایت‏هایی به بهینه سازی نیاز دارند؟

تمامی وب سایت‏های که در تلاشند تا در دنیای تجارت و مبادلات بازرگانی فعالیت داشته باشند، باید صفحات خود را بهینه سازی نمایند که هدف نهایی آنها، جلب کاربران اینترنتی می‎باشد. مطالعات نشان داده است که بخش زیادی از کاربران اینترنتی وب سایت‏ها را در موتورهای جستجوی پیدا کرده اند. در صورتی که یک شرکت سعی دارد تا وب سایت راه اندازی کند و یا سایت قدیمی خود را بروزرسانی نماید، باید درصدد کسب رتبه بالا در مورتورهای جستجو باشد. بدین منظور تلاش برای بهینه سازی وب سایت ضرورت پیدا می‎کند.

سئو (SEO) کلمه ایست که اگر وبمستر باشید و یا به مباحث دیجیتال مارکتینگ علاقه داشته باشید حتما آن را شنیده اید. ما در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چرا باید در مورد سئو (SEO) اطلاعات داشته باشیم، سایت مان را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم و تلاش میکنیم تا به اکثر سوالات شما پاسخ دهیم.

اگر سوالی در مورد سئو از قلم افتاد در بخش نظرات بپرسید تا پاسخگوی شما باشیم.

سئو چیست بهینه سازی موتور جستجو

سوال اولی که بسیاری از کاربران تازه وارد به دنیای مدیریت وب با آن روبرو می شوند این است که سئو چیست؟ پس اگر شما هم جز، این افاد هستید، اجازه بدهید در چند خط این مساله را برای شما باز کنیم.

سئو چیست؟

سئو (SEO) به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو و مخفف Search Engine Optimization است. اما این ترجمه، معنای تحت الفظی سئو (SEO) است و اصولا نباید انتظار داشت کاربران از این عبارت مفهوم خاصی را متوجه شوند همانطور که ما در برخورد اول همین حس را داشتیم.

سئو seo چیست بهینه سازی موتور جستجو

آنچه ما از آن به عنوان سئو (SEO) یاد می کنیم، تلاش برای دستیابی به جایگاه بهتر در نتایج موتورهای جستجو بالاخص گوگل است. یعنی ارتباط معنای تحت الفظی با معنایی که در محاوره ما استفاده می شود، این است که ما وبسایت مورد نظر را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنیم.

فکر میکنم با همین توضیح کوتاه، معنا و مفهوم سئو (SEO)  مشخص شد. اما حالا یک سوال دیگر، اصولی که ما از آن استفاده می کنیم چیست؟

اصول سئو و بهینه سازی سایت چیست؟

خب این سوال، بر خلاف سوال قبل توضیحات خیلی مفصلی را طلب می کند.

اگر شما یک سئوکار باشید می دانید که سئو (SEO)  حد و مرز ندارد. هرکاری که برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو لازم باشد را باید انجام دهیم. و نکته مهم اینکه این کارها تعداد مشخصی ندارد.

سئو (SEO) اصول بهینه سازی موتوریهای جستجو

ساده تر و بدون هیچ واهمه حرفه ای گری اگر بخواهم توضیح دهم، باید بگویم که اصول سئو کاملا محصور و قابل شمارش نیست. اعدادی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مورد در برخی مقالات نقل شده که به نظر صحیح نمی رسد.

مساله اینجاست که هیچوقت گوگل نمی آید بگوید که مثلا وبسمتران گرامی اگر شما این کار را انجام دهید سایت شما رتبه اول را خواهد گرفت.

این اتفاق نمی افتدچون اصلا برخلاف باور عامه که به دنبال اول شدن سایتشان در گوگل هستند این اتفاق ممکن نیست. توجه کنید، اتفاقی که می افتد اینست که سایت در یک عبارت کلیدی که کاربران سرچ می کنند اول می شود، و اصلا سایت اول و دوم به طول کلی وجود ندارد.

پس اگر کسی به شما گفت در ازای فلان مبلغ، سایت شما را در گوگل اول می کنم، به وی اعتماد نکنید. این حرف به شدت دروغ است. کاری که ما با رعایت اصول سئو انجام می دهیم، بهتر کردن رتبه سایت شما، در یک یا چندین عبارت کلیدی است، که آن هم با روش های خاص خودش انتخاب می شود.

سئو (SEO) و اصول بهینه سازی موتوترهای جستجو

اما برگردیم به مبحث فعلی، اصول سئو. اجازه بدهید در یک جمله، یک سرنخ کلیدی به شما بدهم، که اگر آن را رعایت کنید، مطمئنا وضع شما در گوگل مناسبتر خواهد شد. (دقت کنید تضمینی درباره رتبه اول و دوم نمی دهم، چون اصلا نمی دانم حوزه کاری هر یک از شما چیست)

آن سرنخ هم این است. هراتفاقی که کاربر شما را راضی تر کند، گوگل را هم راضی تر می کند. هر رفتاری که کاربر شما را در راستای حرفه ای بودن وبسایت شما، مطمئن تر کند، گوگل را هم مطمئن تر می کند.

با چند مثال بیشتر، این بحث را بیشتر توضیح می دهم:

سئو بهینه سازی موتورهای جستجو

حتما شنیده اید که گوگل به مقالات کپی شده امتیاز منفی می دهد. این مساله کاملا صحیح است و بهتر است بدانید که گوگل هر روز بیشتر تلاش می کنید تا با سایت های کپی کار برخورد شدیدتری بکند. حال این مساله به چه دلیل برای گوگل مهم شد. به دلیل اینکه کاربران از اینکه فضای وب پر از مطالب کپی شده بود خسته شدند. پس گوگل تصمیم گرفت این سایت ها را با یک امتیاز منفی تنبیه کند.

مثال دیگر در مورد سایت های فروشگاهی است. حتما ملاحظه کرده اید که کاربران به سایت هایی که امکان پاسخگویی آنلاین به مشتریان دارند بیشتر اطمینان می کنند. و با چند سوال و جواب بای خرید یا عدم خریدشان تصمیم می گیرند. و در هر صورت احساس نمی کنند که این سایت سر آنها را کلاه گذاشته. گوگل در همین راستا به وبسایت های فروشگاهی ای که امکان مکالمه آنلاین را برای کاربران مهیا کرده اند، یک امتیاز مثبت می دهد.

مثال ها در این رابطه بسیار زیاد است. در مورد هر شاخصه همین رابطه صادق است.

خب پس این سرنخ مهم هدیه ما به شما، به خواسته کاربرانتان احترام بگذارید تا گوگل هم به شما احترام بگذارد.

سوال بعدی: چرا انقدر بر بهینه سازی سایت برای گوگل تاکید داریم؟

سئو گوگل و بهینه سازی موتور جستجو

پاسخ مشخص است. بالغ بر ۹۷ درصد سرچ های دنیا در گوگل صورت می گیرد. و جالب است بدانید دومین موتور جستجوی دنیا یوتیوب است که بازهم متعلق به کمپانی گوگل است.

نکته مهم بعدی هم اینکه بسیاری از موتورهای جستجوی کوچک و بزرگ در دنیا به تقلید از گوگل، سعی در پیاده سازی همان الگوریتم های گوگل را دارند.

حالا یک سوال دیگر پیش می آيد:

موتور جستجوی گوگل چگونه کار می کند:

سئو (SEO) و اصول بهینه سازی وبسایت موتور جستجو

گوگل بزرگترین موتور جستجو و دومین برند ارزشمند جهان است. نحوه کار این موتور جستجو با خزنده هایی شکل می گیرد که به آنها عنکبوت های گوگل یا کراولرهای گوگل می گوییم.

این خزنده ها در کسری از ثانیه با توجه به سرچ های انجام شده در تمام فضای وب (یا بهتر بگوییم، ‌فضایی که گوگل به آن دسترسی دارد) حرکت می کنند.

با توجه به الگوریتم هایی که از پیش برای گوگل تعین شده است و او با هوش مصنوعی خود آن را پیش برده، نتایج مورد نظر را پیدا و رتبه بندی می کند و  به کاربر نمایش می دهد.

اگر دوست دارید بهتر با نحوه کار گوگل آشنا شوید، حتما ویدیوی زیر که توضیحات مت کاتز، مدیر بخش اسپمینگ (هرزه نگاری) گوگل را در رابطه با نحوه کار گوگل ببینید. ما این ویدیو را در تمامی کلاس های آموزش سئو نیز برای دانشجویان به نمایش می گذاریم.

 

خب یک سوال مهم: چرا ما باید سایت خود را بهینه سازی یا اصطلاحا سئو (SEO) کنیم؟

نکته مهم بحث همین جاست. بسیاری از وبسایت های دنیا امروز به دنبال جذب رضایت گوکل هستند. شاهد این ماجرا تعداد وبسایت انگلیسی زبانیست که برای سئو (SEO) و بهینه سازی سایت توضیحاتی ارائه می دهند. و البته هر روز در حال گسترش هستند.

در ایران متاسفانه هنوز اهمیت گوگل آنچنان که باید و شاید به جامعه اثبات نشده است.

دلیل آن هم تقریبا مشخص است. در ایران کاربران اینترنت اصولا مبتدی کار می کنند، با تلگرام کار می کنند و گمان می کنند با یک کانال تلگرام دنیا را فتح می کنند، آنها نمی دانند وقتی می توانند با یک کانال تلگرام کسب درآمد کنند،‌ با یک وبسایت فروشگاهی چه درآمدی به دست خواهند آورد.

سئو بهینه سازی موتورهای جستجو

مساله اینجاست که اگر شما بتوانید با یک طرز سیاست صحیح کلمه های کلیدی خودتان را انتخاب کنید و در این کلمات از گوگل رتبه بگیرید، بدون شک یک کسب و کار اینترنتی فوق العاده پردرآمد را خواهید داشت.

نکته مهم دیگر سئو (SEO) کم هزینه بودن آن است. البته سئو (SEO)  اصلا کار آسانی نیست، و به هیچ وجه رایگان هم نخواهد بود. کمترین هزینه برای سئو (SEO) در صورتی که تمام موارد آن را نیز بدانید (که ادعای بسیار بزرگی است) زمانی است که باید برای آن صرف کنید.

اما نتیجه سئو (SEO) از تبلیغات اینترنتی به مراتب بهتر خواهد بود. بازدیدکننده ای که خودش شما را سرچ کرده و به سایتتان آمده بسیار بیشتر به شما اعتماد می کند تا بازدیدکننده ای که از بنرهای احتمالا چشمک زن به وبسایتتان وارد شده است.

دوام سئو بسیار بیشتر از تبلیغات دیگر است. زمانی که بتوانید در یک کلمه کلیدی مهم در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرید، حفظ آن بسیار مهم است، اما امری است که با توجه به تجربه شما، دیگر سختی ابتدای کار را ندارد.

اما اگر بخواهید یک تبلیغ اینترنتی را شروع کنید، برای هر سری و هر تبلیغ باید مبلغی را بپردازید. و این هزینه هرسری تکرار می شود و با توجه به شرایط تبلیغ روزی به پایان می رسد. اما گوگل به راحتی می تواند همیشگی باشد.

سئو بهینه سازی موتورهای جستجو بازگشت سرمایه

اعتباری که در رتبه نخست بودن گوگل به شما می بخشد بسیار بالاتر از اعتبار تبلیغات است ( اگر تبلیغات اعتباری داشته باشد) برند شما بسیار ارزش بالایی خواهد داشت زمانی که بگویید اگر فلان کلمه را سرچ کنید ما نتیجه اول گوگل هستیم.

دلایل برای سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بسیار زیاد است. و مطمئنا از حوصله بحث خارج است.

فکر میکنم مباحث مفیدی در مورد سئو (SEO) مطرح شد، امیدوارم در صورتی که قصد قدم برداشتن در این راه صحیح را دارید، افتخار همراهی شما را داشته باشیم.

اگر تمایل داشتید بیشتر در مورد سئو کردن بدانید حتما مطالب سایت ما را دنبال کنید، و یا در خبرنامه ما عضو شوید و صد البته که به شما توصیه می کنم، محصولات مرتبط به سئو را در سایت ببینید و از مطالب منحص بفرد آن ها استفاده کنید.

  • 1