و زبانه نیست بلکه با این کدها به گوگل و سایر موتورهای جستجو می فهمانیم که زبان سایت ما چیست و برای چه کاربرانی نوشته شده است. در سایت های فارسی ، خیلی از سایت ها به دلیل نا آشنایی با این سری دستورات ، نمی توانند زبان سایت شان را به گوگل معرفی کنند از این رو گوگل نیز آنها را در سری سایت های ناشناس یا انگلیسی قرار می دهد. مطمئناً این به نفع سایت های ایرانی نیست همانطور که می دانید اکثر کاربران ایرانی از زبان فارسی برای جستجوهای خود استفاده می کنند بنابراین پیشنهاد می کنیم از این دستورات برای معرفی زبانِ سایت خود بهره ببرید حتی اگر سایت شما دوزبانه هم نباشد.

چگونگی تعریف کردن HrefLang و Alternate

باید در بخش head سایت تان از این کدها بسته به نوع زبان تان استفاده کنید.

<link rel=”alternate” href=”http://sitesazy.com/fa”   hreflang=”fa-ir” />
<link rel=”alternate” href=”http://sitesazy.com/en” hreflang=”en-us” />

یک هفته بعد از اینکه از این دستورات در بخش هدینگ سایت تان استفاده کردید ،به سرچ کنسول سایت تان مراجعه کرده و به بخش International Taging بروید در ادامه لیست زبان های سایت تان را نمایش خواهد داد.

 

17 – آشنایی با Domain And Page Authority

Domain Authority و Page Authority در حقیقت معیاری برای سنجش میزان اعتبار دامنه و صفحه می باشد. قبلاً پیج رنگ وظیفه اعتباردهی و سنجش سایت ها را یدک می کشید و از آنجائیکه دیگر آپدیت نمی شود یا اگر هم آپدیت شود دیربه دیر آپدیت می شود همین وظیفه را شرکت موز انجام می دهد.Domain Authority و Page Authority به ترتیب به معنای اعتبار دامنه و اعتبار صفحه می باشند که به صورت غیررسمی بر روی سئوی سایت تاثیر  می گذارند. در حالت معمولی Domain Authority از Page Authority کمتر می باشند همچنین رسیدن از نمره 0 به 10 ، آسان تر از رسیدن از 20 به 30 می باشد و همینطور تا 100 ادامه خواهد داشت و ارتقای این شماره ها و در واقع اعتبار شما به صورت تصاعدی سخت تر خواهند شد.

ارزش و اعتبار دامنه را با این سایت بسنجید

معیارهایی که Domain And Page Authority از آن بهره می برند :

همانند Page Rank گوگل این معیارها با بالا رفتن تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت و صفحه افزایش می یابند. میزان عمر دامنه یا صفحه ، حجم سیگنال هایی که از شبکه های اجتماعی بدست آمده ، و تعدادی معیار دیگر که کسی از آنها باخبر نیست همگی بر روی اعتباردهی دامنه و صفحه تاثیر بالایی می گذارند.

مقدار 70 عدد فوق العاده بالایی بوده و سایت های کمی در کشورِ عزیزمان ایران دارای این مقدار می باشند.

مقدار 60 یک عدد ایده آل و عالی می باشد.

مقدار 50 عددی مختص سایت های قدرتمند است.

مقدار 40 عددی مختص سایت های معتبر است.

مقدار 30 یک عدد قابل قبول است اما نماینگر سایت معمولی می باشد.

مقدار 20 عددی نمایانگر سایت های تازه تاسیس بوده که در حال ترقی می باشد

مقدار 10 برای سایت های تازه تاسیس استفاده می شود.

مقدار 1 برای سایت های بدون بازدید یا مبتدی استفاده می شود.

نتیجه گیری در مورد Domain Authority و Page Authority : این دو معیار دلیل خوبی برای سنجش سئوی سایت نیستند در حقیقت نمی توان روی این گزینه ها حساب ویژه ای باز کرد و نمی توان گفت که فاکتورهای این چنینی به تنهایی می توانند بر روی سئو تاثیر بالایی داشته باشند در اصل تمام فاکتورهای سئو همگی باهم منجر به ترقی سایت می شوند نه به صورت تکی.

 

18 – ریدایرکت و انواع آن ( Redirect )

به وسیله ی عمل ریدایرکت ، موتورهای جستجو و کاربران را به صفحه جدید از سایت مان منتقل می کنیم. در حقیقت به انتقال کاربر به مکان جدید ریدایرکت گفته می شود. وقتی صفحه ای از صفحات شما حذف می شود و دوست ندارید بازدیدکننده یا گوگل به آن صفحات سر بزنند و ناکام برگرند می توانید از عمل ریدایرکت به صفحات دیگر یا صفحه اصلی خود استفاده کنید و آدرس همان صفحه را با یک آدرس دیگر جایگزین کنید. یا خیلی از سایت ها وقتی فیلتر می شوند با عمل ریدایرکت آدرس سایت خودشان را به یک آدرس جدید منتقل می کنند. و یا گاهاً برخی از سایت ها دارای چندین دامنه می باشند که یک محتوا را توضیح می دهند برای اینکه گوگل سایت ما را با محتوای تکراری نشناسد آن آدرس ها را تنها به یک آدرس منتقل می کنیم.

 

انواع ریدایرکت :

ریدایرکت انواع مختلفی دارد که از بین آن ها به مهم ترین ریدایرکت ها می پردازیم . ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 از جمله مهم ترین می باشند. هردوی این ریدایرکت ها یک کار را انجام می دهند و در هر2 ریدایرکت هم کاربران و هم گوگل از صفحه قدیم به صفحه جدید منتقل می شوند اما جزئیات این 2 باهم فرق می کند. ریدایرکت 301 زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید یک صفحه را برای همیشه و به صورت دائمی به صفحه ای جدید منتقل کنید درحالیکه ریدایرکت 302 مواقعی استفاده می شود که بخواهید آدرس یک صفحه را به صورت موقت به یک آدرس جدید منتقل کنید و دوباره به آدرس قبلی بازگردید. پس ریدایرکت 301 به معنای انتقال دائم و ریدایرکت 302 به معنای انتقال موقت می باشد.

مثال برای 301 :  فرض می کنیم آدرس یکی از صفحات سایت تان که دارای بازدید زیادی است بنابه دلایلی تغییر می کند در این حالت با استفاده از ریدایرکت 301 آدرس قدیم را به یک آدرس جدید متصل می کنیم تا با اینکار بازدید شما از دست نرود و ارزش صفحه شما نیز حفظ شود. استفاده از ریدایرکت 301 به گوگل و سایر موتورها می فهماند که ارزش صفحه من را به طور کامل حفظ کن و صفحه جدید را در پایگاه داده ی خود جایگزین صفحه قبلی کن

مثال برای 302 : فرض می کنیم یکی از صفحات ارزشمند سایت شما در حال تعمیر است و یا مجبورید به طور موقت آن را از دسترس خارج کنید تا کاربران با خطای 404 مواجه نشوند ، برای اینکار تا راه اندازی مجدد آن صفحه نیاز است که از ریدایرکت 302 برای انتقال کابران و گوگل به صفحه جدید استفاده کنید. درصورتیکه از ریدایرکت 302 استفاده نکنید کاربرانی که به سایت شما وارد می شوند با خطای 404 مواجه می شوند و سایت را ترک می کنند و این به ضرر سئوی شما خواهد بود علاوه بر آن موتورهای جستجو نیز بعد از مدتی آن صفحه ارزشمند را از دیتابیس خود پاک می کنند در حالیکه با یک ریدایرکت به موقع می توانید علاوه بر بازدید ، ارزش صفحه خودتان را نیز حفظ کنید.

هشدار در مورد خطای 404 : احتمالاً بارها در سطح اینترنت با این خطا مواجه شده اید و عدد 404 برای شما آشنا می باشد. همانطور که می دانید این خطا در صورتی به کاربر یا گوگل نمایش داده می شود که صفحه موجود از سایت پاک شده باشد و در صورت نبودن صفحه خطای 404 به کاربر نمایش داده می شود. اما اشتباه رایجی که برخی از وبمستران به آن دچار می شوند این است که با انتقال دادن صفحات پاک شده ی خود یعنی خطای 404 به صفحه ایندکس سایت یا انتقال به صفحات مشابه قصد دارند بازدید خود را حفظ کنند باید بگوییم که این یک کار اشتباهی است و شدیداً در سئوی سایت تاثیر منفی می گذارد. امروزه موتورهای جستجو بسیار هوشمندانه عمل می کنند و ارزش صفحه پاک شده را به صفحه جدید منتقل نمی کنند. با اینکار ارزش صفحه حذف شده نیز از بین می رود.

به هیچ وجه خطای 404 را که ناشی از صفحه ی پاک شده می باشد ، به یک صفحه جدید یا صفحه اصلی ریدایرکت نکنید..

 

19 – Robots.txt و توضیح کامل پیرامون آن

robot.txt یک فایل متنی می باشد که وظیفه آن محدود کردن دسترسی موتورهای جستجو به محتواهای شما می باشد. ربات های جستجوگر قبل از اینکه به بررسی قسمت های مختلف سایت بپردازند ابتدا به سراغ فایل متنی robot.txt می روند تا ببینید که اجازه ورود به کدام قسمت ها را برایشان مقرر شده است. تمام موتورهای جستجو و روبات های آنها به این قوانین احترام می گذارند و صفحات مشخص شده شما در فایل robot.txt را ایندکس و بازدید نخواهند کرد. دستورهایی که بیشترین کاربرد در فایل روبوت را دارند عبارت اند از : disallow و user-agent

  • disallow : آدرس هایی که روبات ها مجاز به وارد شدن و ایندکس آن نیستند را با کلمه disallow نمایش می دهند.
  • user-agent : نشان دهنده نوع روباتی است یا اسم روباتی است که نباید به صفحه مشخص شده دسترسی داشته باشد.

مثالی از فایل robot.txt را می توانید ببینید :

User-agent: *
Allow: /
Disallow: /errors
Disallow: /site/redirect
Disallow: /themes/help
Sitemap: http://www.sitesazy.com/site/sitemap

شرح مثال بالا :

ابتدای این کد با نوشتن User-agent خواستیم نوع روبات را مشخص کنیم که با قرار دادن علامت ستاره همه روبات ها را انتخاب کردیم

عبارت Allow به معنای مجاز بودن می باشد که تمام صفحات را مجاز کردیم

عبارت Disallow: /errors به معنای عدم دسترسی روبات ها به صفحه خطاها می باشد

عبارت Disallow: /site/redirect به معنای عدم دسترسی روبات ها به بخش صفحات انتقالی می باشد

عبارت Disallow: /errors به معنای عدم دسترسی روبات ها به بخش راهنمای قالب سایت می باشد

می توانید آدرس صفحاتی از قالب سایت تان را که نمی خواهید ایندکس شوند ، در اینجا وارد کنید.

عبارت Sitemap: همانطور که مشاهده می کنید عبارت Sitemap بدون به کار بردن Disallow استفاده شده یعنی روبات ها مجاز به بررسی این صفحه می باشند.

به هیچ عنوان از Disallow برای Sitemap استفاده نکنید چون نقشه سایت حتماً باید مورد بازدید روبات ها قرار بگیرد.در حالیکه با وارد کردن Disallow دسترسی روبات ها به نقشه سایت را محدود می کنیم.

 

20 – تالارهای گفتگو یا انجمن را چگونه بهینه سازی می کنند ؟

در تالارهای گفتگو هدف اکثر مدیران جذب عضو جدید می باشد. مطمئناً برای شما هم پیش آمده که مطلبی را جستجو کنید و در ادامه وارد انجمن شده باشید اما نتوانید به محتوا دسترسی پیدا کنید و با جمله ( برای مشاهده لینک یا تصاویر باید در سایت ثبت نام کنید ) مواجه شوید. دقیقاً همین موضوع باعث افت سئوی بسیاری از انجمن ها می شود چون در این حالت ممبر جدید به سئوی تالار ترجیح داده می شود. روباتها به عنوان یک میهمان وارد تالار می شوند نه به عنوان یک عضو ثبت نام کرده و همان محتوایی را مشاهده می کنند که کاربر مهمان مشاهده می کند بنابراین به هیچ یک از لینک ها ، تصاویر و محتوا دسترسی نداشته و تنها با صفحه ورود و ثبت نام مواجه می شوند. در این صورت خزنده از ایندکس کامل تصاویر و لینک ها باز می ماند و این نتیجه منفی ای در سئو و بهینه سازی محتوای آن انجمن خواهد داشت. بهینه بودن انجمن بسیار مهم تر از گرفتن عضویت اجباری می باشد. سیاست کاری یک انجمن باید طوری باشد که کاربر به اختیار در سایت عضو شود نه به صورت شرطی و محدودیت.