سئو (Search Engine Optimization) یا بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو، فرآیندی است که جدای از اهمیت آن در حضور مناسب در موتورهای جستجوی معتبر ، می تواند بازدهی وب سایت را افزایش داده و موجب جذب مخاطبان بیشتری جهت بازدید از سایت شما شود.
تمام استانداردهای لازم جهت بهینه سازی وب سایت برای بهبود عملکرد وب سایت ها تدوین شده است.

  • سئو (search-engine-optimization(SEO روشی برای ارتقاء یک وب سایت به منظور افزایش تعداد بازدیدکننده هایی است که از موتور های جستجو دریافت می کند.
  • سئو جنبه های متفاوتی دارد،از کلماتی که در وب سایت استفاده می کنید گرفته تا کیفیت لینک هایی که دیگر سایت ها به شما می دهند.
  • به عبارت دیگر سئو به این معناست : “اطمینان از این که ساختار وب سایت به سادگی و راحتی برای موتور جستجو قابل فهم است.
  • سئو تنها درباره ی “موتور” ها نیست بلکه در طرف مقابل به معنای ساخت وب سایت به طوری است که برای کاربران خوشایند باشد.

بهینه سازی سایت چیست ؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید به احتمال خیلی خیلی زیاد شما دارای یک سایت هستید و می خواهید بدانید این موضوع داغی که همه درباره آن صحبت می کنند از کجا شروع می شود ؟ برای انجام آن چه کارهایی باید انجام بدهید . آیا خودتان از عهده آن بر می آیید یا نه ؟ خوب بگذارید همینجا خیالیتان را راحت کنم و یک قول به شما بدهم با خواندن دقیق مطالبی که به شما گفته میشود و اجرای مو به موی آنها نتایج خیلی خوبی را کسب خواهید کرد.

راستش را بخواهید من هم مثل شما هستم می خواهم همه مطالبی که یاد میگیرم کاملا عملی باشد و حوصله تئوری را ندارم ، اما برای مطالب تخصصی هم ناچار به گفتن بعضی مطالب تئوری هستیم تا شما از ابتدا مطالب را خوب یاد بگیرید .

بگذارید شروع کنیم :

در عصر اطلاعات چیزی که از همه بیشتر ارزش دارد چیست ؟ اطلاعات درست حدس زدید . خوب این اطلاعات اکنون به وفور کجا قرار دارد و همه به آن راحت دسترسی دارند ؟ بله باز هم حق با شماست در دنیای آنلاین و مهمترین قسمت دنیای آنلاین خودش از واحدهایی ساخته شده است به نام سایت .

ببینید :

خوب حالا یک موضوع دیگر ، شما سایت ما را از کجا پیدا کردید که اکنون درحال خواندن این مقاله هستید ؟ بگذارید این بار خودم حدس بزنم ، گوگل . خوب گوگل چیست ؟ یک موتور جستجوی برای کمک به کاربران آنلاین همه سایت ها تا به راحتی و با کیفیت هرچه تمام تر به ناب ترین اطلاعات که همواره درحال تغیر هستند دسترسی داشته باشند .

البته باید این را بدانید گوگل اولین موتور جستجوی جهان نبود ولی اکنون بهترین است و بیش از ۹۰ درصد بازار موتورهای جستجو در دست گوگل است . میدانید چرا بهترین ؟ چون در سریع ترین زمان ممکن بهترین و بیشترین اطلاعات موجود در سایت ها را برسی کرده و درکسری از ثانیه دراختیار کاربران دنیای آنلاین قرار می دهد . خوب متوجه شدیم گوگل اکنون درواقع داور دنیای آنلاین و سایت ها شده است و این برای شما که سایت دارید به احتمال خیلی زیاد اهمیت دوچندانی پیدا میکند چون اگر سایت خوبی داشته باشید گوگل در موضوعی که سایت شما درباره آن است شما را به کاربران نشان خواهد داد و شما را درصفحه اول نتایج موضوعی که کاربران آن را جستجو می کنند می آورد و اگر خیلی خیلی خوب باشید باتوجه به رقابت شما را ممکن است درنتیجه اول یا همان رتبه یک نشان خواهد داد .

نکته مهم :

به موضوع این مقاله لطفا یک بار دیگر نگاه کنید. اکثر افراد به اشتباه فکر می کنند اگر در یک کلمه کلیدی رتبه خوبی داشته باشند ، سایت بهینه سازی شده ای برای موتورهای جستجو دارند . اما در این صورت در واقع یک کلمه کلیدی از مطالب سایت شما بهینه سازی شده است و این کلمه کلیدی می تواند در یک صفحه باشد و یا در قسمت مقالات باشد . سایت های معتبری برای کمک به شما در بهینه سازی وبسایت وجود دارد که کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما خواهد کرد . سایت های معتبری مثل https://moz.com  و همچنین https://ahrefs.com  که دارای خدمات رایگان و غیر رایگان هستند ولی شاید بدون دانستن اصول سئو و بهینه سازی سایت برای شما استفاده کردن از آنها سخت باشد چون در ابتدا اطلاعات شما در این زمینه اندک است .

چگونه سرچ گوگل  کار می کند ؟

هنگامی که شما در کامپیوتر خود نشسته و جستجوی گوگل را انجام می دهید، تقریبا بلافاصله لیستی از نتایج را از سراسر وب ارائه می کنید. چگونه گوگل صفحات وب را مطابق با درخواست شما پیدا می کند و نظم نتایج جستجو را تعیین می کند؟

هنگامی که شما یک جستجوی گوگل  انجام می دهید، برنامه های گوگل، شاخص  را بررسی می کنند تا نتایج مربوط به جستجو را به شما نشان دهند .

سه فرآیند کلیدی در ارائه نتایج جستجو به شما عبارتند از:

خزیدن: آیا گوگل در مورد سایت شما می داند؟ آیا می تواند آن را پیدا کند؟

خزیدن :
خزیدن فرآیندی است که توسط ربات گوگل صفحات جدید و به روز شده را به فهرست گوگل اضافه می کند.

گوگل از یک مجموعه عظیم رایانه ها برای جمع آوری میلیونر صفحات وب استفاده می کند (یا “خزنده”). برنامه ای که این کار را انجام می دهد، گوگل بات نامیده می شود (همچنین به عنوان یک ربات، ربات یا عنکبوت شناخته می شود). ربات گوگل از یک فرآیند الگوریتمی استفاده می کند: برنامه های کامپیوتری تعیین می کند کدام سایت ها برای خزیدن، چه میزان و چه تعداد صفحاتی را از هر سایت دریافت کنند.

روند خزنده گوگل با لیستی از URL های صفحه وب تولید شده از فرایندهای خزیدن قبلی شروع می شود و داده های نقشه سایت توسط مدیران وب افزوده شده است. همانطور که ربات گوگل از هر یک از این وبسایت ها بازدید می کند، پیوندهای مربوط به هر صفحه را شناسایی می کند و آنها را به لیست صفحات خود برای خزیدن می افزاید. سایت های جدید، تغییرات در سایت های موجود و لینک های مرده ذکر شده و مورد استفاده برای به روز رسانی و ایندکس کردن شاخص گوگل است.

نمایه سازی: آیا گوگل می تواند سایت شما را فهرست نماید؟

نمایه سازی یا ایندکس کردن 

ربات گوگل هر صفحه  را که ایجاد می شود را پردازش می کند تا یک کامپایل عظیم از تمام کلمات و مکان صفحات انها را در ثبت کند . علاوه بر این،  اطلاعاتی را که در برچسب ها و ویژگی های محتوای کلیدی مانند برچسب های عنوان و ویژگی های آلت موجود است، پردازش می شود. ربات گوگل می تواند انواع بسیاری از محتوا را پردازش کند. به عنوان مثال، نمی تواند محتوای برخی از فایلهای رسانه غنی یا صفحات پویا را پردازش کند .

خدمت: آیا سایت محتوای مفید و مفیدی دارد که مربوط به جستجوی کاربر است؟

ارائه نتایج یا خدمت

هنگامی که یک کاربر وارد پرس و جو می شود، ماشین های جستجو شاخص را برای تطبیق صفحات جستجو می کنند و نتایج  را تاییدمی کنند که بیشتر مربوط به کاربر است. ارتباط توسط بیش از ۲۰۰ عامل تعیین می شود، یکی از آنها رتبه پیج رنک برای یک صفحه داده شده است. پیج رنک اندازه گیری اهمیت یک صفحه بر اساس لینک های دریافتی از صفحات دیگر است. به عبارت ساده، هر پیوند به یک صفحه در سایت شما از یک سایت دیگر به رتبه بندی سایت شما افزوده می شود. تمام پیوندها به هم مرتبط نیستند.گوگل به شدت تلاش می کند تا تجربه ی کاربر را با شناسایی لینک های اسپم و سایر شیوه هایی که تاثیر منفی بر نتایج جستجو تاثیر می گذارد، بهبود بخشد. بهترین نوع پیوندها آنهایی هستند که بر اساس کیفیت محتوای شما ارائه می شوند.

چرا باید از سئو یا بهینه سازی سایت استفاده کرد؟

اهمیت سئو یا بهینه سازی کردن سایت از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.و اهمیت بهینه سازی جایی به اوج خود میرسد که اکثر مردم فقط به صفحه‌ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه‌ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.

  • اکثر کاربران اینترنتی صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، بینگ و یاهو پیدا میکنند، از اینرو بهینه سازی (سئو) مناسب کلید شما برای رسیدن به بازدید بیشتر است.
  • علاوه براین موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند به همین دلیل در مقایسه با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر ارزش سئو را دوچندان خواهد کرد.
  • کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند، تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده زیاد از طریق گوگل میتواند موفقیت هر شرکتی را تضمین کند، بازدید بدست آمده از روش سئو بر هر نوع تبلیغ برتری داشته و هزینه کمتری را نیز به شما تحمیل خواهد کرد.
  • هر وب سایتی که به سوی تجارت و بازرگانی حرکت میکند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند. هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی میباشد، و مطالعات نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وب سایت ها را در موتورهای جستجو پیدا کرده اند.

سئو را از کجا شروع کنیم؟

اگر در حال خواند این مقاله هستید به احتمال زیاد به اهمیت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا seo  و  یا همان سئو  خودمان پی برده اید . در همین ابتدا خیالتان را راحت کنم از اصول تئوری در این مقاله خبری نیست . سعی ما این است که تا جای ممکن از پرداختن به اصول تئوری در سایت سپند وب بپرهیزیم .

فقط این نکته را بیان کنم سئو علاوه براین که قلب بازاریابی اینترنتی است درواقع به نظر من یک هنر نیز حساب میشود . چرا هنر؟ یک دلیلش این است که شما به خلاقیت زیادی نیاز خواهید داشت .

قدم اول : یک شرکت هاستینگ مناسب انتخاب کنید

چرا ؟ چون شرکت گوگل سایت شما را با استفاده از ربات های خود همیشه برسی می کند و همه تغیرات را و سیستم های شما را چک می کند ، آ ن هم بصورت منظم و مداوم . وقتی شما از یک شرکت هاست مناسب و غیر استاندارد هاست تهیه می کنید اولین خطری که شما را تهیه می کند این است که ممکن است شرکت از اطلاعات شما بکاپ تهیه نکند و همه زحمات شما از بین برود . نکته مهمتر این است که گوگل بعد از برسی سایت شما ممکن است به این نتیجه برسد که سایت شما همواره در دسترس نیست و کم کم اعتبار شما کاسته خواهد شد .در ابزار سرچ کنسول (Google Search Console) که قبلا  وبمستر  تولز(Google Webmaster Tools )نامیده می شد این اطلاعات که سایت شما برای ربات های موتور جستجو گر گوگل در دسترس نبوده است بصورت ارور نشان داده شده است . اگر می خواهید سایت خود را بصورت پایدار در نتایج اول ببینید حتما این مورد را جدی بگیرید . در اینجا چند شرکت هاست معتبر را به شما معرفی می کنم البته پیشنهاد می کنم خودتان همیشه بصورت منظم از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید . حتی معتبرترین و بزرگترین شرکت ها هم ممکن است دچار مشکل شوند . نکته دیگر مسئولیت استفاده از این شرکت ها به عهده خود شماست و این چند مورد فقط برای معرفی بیان شده است . راستی اگر از شرکت هاستی که اکنون دارید راضی نیستید بهتر است شرکت خود را عوض کنید .

چند شرکت هاستینگ معتبر

پارس پک 

نت آرام 

راد کام 

قدم دوم : طراحی سایت بر اساس ساختار حرفه ای

بگذارید یک نکته خیلی مهم را همین جا بیان کنم . می دانید موتورهای جستجو عاشق چه چیزی هستند ؟ سرعت ، دسترسی آسان . چرا ؟ چون دوست دارند در کمترین زمان ممکن بهترین و بروزترین  اطلاعات ممکن را به کاربران نمایش دهند . نکته ای که در قدم اول فراموش شود بیان شد این است که شما با تهیه هاست معتبر برای سایت خود همیشه دارای سرعت خوبی برای سایت خود هستید و این مورد کاربران شما را خوشحال و راضی میکند و کاربران دوباره به سایت شما برمی گردنند.

خوب ساختار چه ربطی به سئو سایت دارد ؟

اولین مورد آن دسترسی آسان کاربران به اطلاعات سایت شما است که این باعث میشود زمان خیلی بیشتری را در وبسایت شما باقی بمانند و این باقی ماندن بیشتر یعنی ux  بهتر یا تجربه کاربری بهتر کاربران از سایت شما و  گوگل که کارش دادن بهترین و کاربردی ترین اطلاعات برای کاربران بود خشنودی کاربران را برای شما یک امتیاز حساب خواهد کرد . این نکته را همیشه به یاد داشته باشید هرچه روی تجربه کاربری بهتر کابران کار کنید درحال بهبود رتبه خود هستید .

موضوع مهم دیگر درباره ساختار سایت و تاثیر آن در بهبود رتبه شما در نتایج این است که قدرت سایت شما بهینه خواهد شد و شما از قدرت دامنه و صفحات سایت خود میتوانید به سود خود استفاده کنید . بهترین حالت دسترسی برای کاربران این است که با سه کلیک و یا نهایتا چهار کلیک بتوانند به همه اطلاعات سایت شما بصورت کامل دسترسی داشته باشند و قدرت صفحات سایت بصورت بهینه به یکدیگر قابل انتقال باشد . حتما این مورد را از طراح سایت درخواست کنید که کاربران باید به آسانی به همه موارد دسترسی داشته باشند .

قدم سوم  : تولید محتوا براساس جستجوی کاربران

در دنیای آنلاین هرچیزی که تولید می کنید باید برای آن درخواست وجود داشته باشد . به زبان ساده اگر مقالات و محتوا های شما در موتورهای جستجو گر مانند گوگل جستجو نشوند همه زحمات شما چه از نظر کمی و چه کیفی به هدر خواهد رفت .بنابراین ابتدا باید بدانید که درصنعت ، شغل و حرفه و یا تخصص شما مخاطبان شما چه اطلاعاتی را جستجو می کنند سپس همه محتواهای خود را براساس جستجوی کاربران تولید کنید

  • 1