سئو سایت چیست,سئو, بهینه سازی وب سایت

سئو سایت چیست؟ سئو, بهینه سازی وب سایت

امروزه بسیاری از تجارت ها مبتنی بر تجارت الکترونیک هستند و داشتن رتبه مناسب در موتور های جستجو میتواند سهم مهمی از سود این شرکت ها داشته باشد. مطالعه ها نشان میدهد که جستجوکنندگان خیلی دوست دارند روی لینک های طبیعی نتایج جستجو کلیک کنند تا تبلیغات موتور های جستجو و این موضوع اهمیت بیش از پیش سئو سایت را نشان میدهد.
سئو  SEO که مخفف Search Engine Optimization میباشد به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو میباشد و مهمترین موتور جستجو گوگل نام دارد.
در واقع سئو مجموعه ای از متد ها و فرایندهایی است که برای تغییر استراتژیک وب سایت ها و به منظور منطبق کردن آن ها با الگوریم های موتورهای جستجو به کار برده میشود.
سئو فرایندی پیچیده ای است و اجرای صحیح آن به دانش, پیش زمینه و تجربه نیاز دارد. موتورهای جستجو مدام در حال تغییر الگوریتم های رتبه بندی خود هستند و از این رو مهندسین سئو با بروز نگه داشتن خود و هچنین تحلیل رفتاری چندین چند ساله موتور های جستجو میتوانند استراتژی خود برای وبسایت خاص با توجه به بازار رقابت و دیگر آنالیزها مشخص کنند.
سئو سایت یا بهینه سازی سایت فعالیتی است که توسط مهندس متخصص سئو انجام میشود.
الگوریم موتورهای جستجو متفاوت است به طور مثال گوگل دارای بیش از 250 معیار جهت رتبه بندی یک سایت است و مهندسین متخصص سئو میبایست مهمترین این معیار ها را باتوجه به بازار رقابت و تجزیه و تحلیل های صورت گرفته, پیاده سازی کنند.
در اوایل دهه نود میلادی موتورهای جستجو کار خود را آغاز کردند که میتوان به یاهو, آلتا ویستا و اینفوسیک اشاره کرد. در این زمان موتورهای جستجو در واقع دایرکتوری هایی بودند که وب سایت ها را براساس حروف الفبا تقسیم بندی میکردند و جستجو نیز بر اساس نام وب سایت ها انجام می شد.
اما با رشد وبسایت ها, صفحات وب و اینترنت, موتور های جستجو با الگوریم پیچیده تر پدیدار شدند, از جمله این الگوریتم ها معیار تعداد تکرار کلمات کلیدی در یک صفحه و برچسب هایی مثل Keywords برای فهم موتورهای جستجو از وب سایت ها بودند. به دنبال این تغییر تلاش برای بیش تر دیده شدن سایت ها تحت عنوان سئو SEO آغاز شد. با رشد رتبه بندی صفحات وبسایت ها, مهندسان متخصص سئو به دنبال راهکارهایی برای بهبود رتبه وبسایت ها روی آوردند که در آن زمان باتوجه به ابتدایی بودن الگوریم ها امکان رسیدن به رتبه های مناسب با روش های نا معمول سئو نیز وجود داشت, مثلا در مقاله ای توسعه دهندگان وبسایت ها در اواسط دهه نود گفته شد که به راحتی میتوان یک سایت را همراه با کلمات کلیدی ویژه که پشت گرافیک سایت پنهان شده است را بارگذاری کرد و با توجه به این که موتور های جستجو در آن زمان این کلمات کلیدی را شمارش میکردنند رتبه بندی وبسایتها افزایش میافت.
اما امروزه موتورهای جستجو از الگوریتم های بسیار پیچیده و هوش مصنوعی استفاده میکنند که موجب تخصصی تر شدن سئو سایت شده است.
هدف سئو چیست؟
هدف از بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو یا همان سئو سایت, افزایش رتبه صفحات وب سایت در موتور های جستجو و در نتیجه افزایش بازدید وب سایت از طریق موتور های جستجو و افزایش درآمد وب سایت می باشد.
بعد از آغاز فرایند سئو برای بهبود رتبه سایت, این فرایند نیازمند دانش, تجربه و زمان برای پیاده سازی متدهای خود است.
بسته به رقابت در کلمات کلیدی و ساختار وب سایت و بسیاری دیگر از عوامل, نتایج سئو ممکن است چند ماه طول بکشد تا به نتیجه برسد و باعث بهبود رتبه و افزایش بازدید وبسایت شود. این بهبود در رتبه ادامه پیدا میکند تا وب سایت ها به صفحات اول و رتبه اول برسد. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که فرایند سئو یک فرایند همیشگی بوده و باید به صورت مداوم انجام شود تا رتبه وبسایت بهبود یابد و رتبه بدست آمده حفظ شود.

از اهداف سئو سایت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش بازدید از وب سایت
باعث برند سازی میشود
بهبود رتبه وب سایت در موتورهای جستجو
افزایش فروش محصولات و خدمات و در نتیجه افزایش سود تجارت
بهترین ابزار برای تبلیغات

سئو درون صفحه چیست؟ On Page SEO
سئو درون صفحه به کدها و محتویات وبسایت شما از جمله متن, تصویر, لینک و … مرتبط میشود. به طور کلی میتوان گفت هر آنچه که درون وب سایت قرار دارد مربوط به On Page SEO میباشد. این متد پایه تمام تلاش های سئو بشمار میرود و خیلی مهم است که “سئو درون صفحه” بدرستی پیاده سازی شده باشد تا دیگر فرایندهای سئو نیز اثر بخش شود.

سئو برون صفحه چیست؟ Off Page SEO
به تمام متدهایی که مستقل از وب سایت شما باید انجام شود تا رتبه وب سایت شما بهبود یابد گفته میشود و این شامل کلیه بک لینک, فعالیت در شبکه های اجتماعی و … میشود که میتواند روی رتبه وب سایت شما تاثیر گذار باشد.

آموزش سئو و بهینه سازی سایت

عملیات افزایش سئو SEO و بهینه سازی سایت ها را به صورت کلی می توان به دو دسته ی زیر تقسیم کرد:
1. بهینه سازی پارامترهای درون سایت (On-Page Factors): پارامترهای درون سایت نظیر نام دامنه، عنوان صفحات، متن صفحات، متاتگ ها، html تگ ها و کلیه موارد دیگر که درون خود سایت است.
2. بهینه سازی پارامترهای بیرون سایت (Off-Page Factores): نظیر بالابردن محبوبیت سایت، بهینه سازی متن لینک هایی که به سایت لینک می شود، فعالیت در شبکه های اجتماعی یا تبلیغ سایت در دیگر سایت های مرتبط می باشد.

فاکتورهای کلی سئو SEO و بهینه سازی سایت چیست؟ - آموزش سئو و بهینه سازی سایت

چرا رتبه وب سایت در موتور های جستجو مهم است؟

“۹۳% تعاملات در فضای مجازی با جستجو در موتور های جستجو آغاز میشود.”

این بدان معنی است که اولین روشی که کاربران برای رسیدن به وب سایت مورد نظر خود انتخاب میکنند، موتور های جستجو هستند.

همچنین موتورهای جستجو بیشترین سهم را در راهنمایی کاربران به وب سایت ها دارند و بیشترین ترافیک وب سایت ها از همین طریق تامیین میشود.

بیاید با هم نگاهی به روند جستجو در موتورهای جستجو بیاندازیم:

زمانی که کلمه ای را جستجو میکنیم، موتور های جستجو لیستی از وب سایت هایی که با کلمه مورد نظر مرتبط هستند را به ما نشان میدهد.

تحقیقات نشان میدهد که کاربران بیشتر به وب سایت هایی که در صفحه اول لیست موتور های جستجو موجودند مراجعه میکنند.

پس یکی از دلایل اهمیت رتبه بندی در موتور های جستجو را میتوان، رقابت در کسب مخاطب بیشتر دانست.

چگونه می توان در صفحه اول نتایج ظاهر شد؟

موتورهای جستجو برای ترتیب نشان دادن وب سایت ها معیار هایی دارند. هرچه وب سایت ها بیشتر معیار های موتور جستجو را رعایت کرده باشند، در رتبه بالاتری قرار میگیرند. موتور های جستجو در بیشتر این معیار ها با هم مشترک هستند، ولی در برخی موارد با هم تفاوت هایی دارند.
البته با توجه به محبوبیت Google بیشتر سایت ها سعی بر این دارند که سئو بهتری در این موتور جست جو داشته باشند.

روش های بهینه سازی وب سایت (سئو) را میتوان به دوسته تقسیم کرد:

سئو به روش کلاه سفید

این روش مورد تایید موتورهای جست و جو میباشد و نتایج حاصل از آن ارگانیک یا طبیعی است.

یعنی نویسندگان وب سایت ها بدون هیچ گونه روشی که قصد گول زدن موتورهای جست و جو را داشته باشند و فقط با رعایت اصولی مثل:

– گذاشتن مطلب مرتبط با عنوان

-استفاده درست از کد های برنامه نویسی طراحی وب سایت

-استفاده از کلمات کلیدی

– …

رتبه صفحات خود را بالا ببرند.

سئو به روش کلاه سیاه

در این روش برخلاف روش قبلی نویسندگان قصد گول زدن موتورهای جست و جو را دارند و اقداماتی از قبیل:

-گذاشتن مطلب پنهان

-استفاده بیش از حد کلمات کلیدی

-خرید بک لینک

-…

را انجام می دهند تا رتبه سایت را بالا بیاورند.

از آنجایی که الگوریتم های موتور های جستجو ، بخصوص گوگل بسیار پیشرفته اند، سایتی هایی که به این روش وارد لیست رتبه بندی شده اند، خیلی زود شناخته میشوند.

گوگل با این سایت ها در دو مرحله برخورد میکند:

۱- به آنها پنالتی (اخطار) میدهد.
۲- آنها را از لیست نتایج حذف میکند.

البته در موارد خاصی امکان دارد که بدون اینکه قصدی در مورد دور زدن موتورهای جستجو وجود داشته باشد، از روش کلاه سیاه شود.

برای مثال زمانی که برگزار کننده همایشی نیاز دارد، در مدت زمان کوتاهی اطلاع رسانی کند. در این موقعیت ممکن است بتواند با استفاده از روش های کلاه سیاه صفحه اطلاع رسانی را در لیست جستجو بالا بیاورد و به افراد بیشتری در مورد برگزاری همایش اطلاع دهد.

در این زمان از آنجایی که هدف این بوده است که برای مدت کوتاهی در صفحه اول لیست جستجو ظاهر شود و حذف توسط گوگل بعد از دست یابی به هدف خیلی هم مهم نیست.

همان طور که ذکر شد تنها در موارد خاص استفاده از روش های کلاه سیاه میتواند مفید باشد. بیشتر متخصصان حوزه بهینه سازی وب سایت (سئو) بر این باوردند که بالا بردن رتبه به صورت طبیعی، نتیجه بلند مدت تری خواهد داشت.
علت اصرار کارشناسان را میتوان این دانست که، الگوریتم های موتور های جستجو دائما در حال تغییر است بنابراین روش هایی که سعی بر گول زدن موتور های جستجو دارند بعد از مدتی بی فایده خواهند بود. اما افزایش رتبه سایت در لیست نتایج به صورت طبیعی ، وابسته به الگوریتم های گوگل نخواهد بود.