اگر می‌خواهید بدانید سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت چیست ؟! در واقع سئو برای موتورهای جستجو تمرینی برای بهینه سازی یا تحت تاثیر قرار دادن میزان دیده شدن یک وب سایت برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و رتبه های بالای موتورهای جستجو از طریق یک سری استراتژی‌ها, تکنیک‌ها و تاکتیک‌های سئو که به صورت طبیعی به نظر می رسد, می باشد.

سئو (Seo : Search Engine Optimization) یا بهینه سازی سایت جهت موتورهای جستجو، فرآیندی است که جدای از اهمیت آن در حضور مناسب در موتورهای جستجوی معتبر، می تواند بازدهی وب سایت را افزایش داده و موجب جذب مخاطبان بیشتری جهت بازدید از سایت شما شود.

به هدف افزایش میزان بازدید کاربران از وب سایت و یا مراجعه آنها با آن سایت, ترافیک یا ترافیک طبیعی می گویند.

در حال حاضر گوگل از بقیه موتورهای جستجو مانند یاهو و بینگ پیش گرفته است و بیشتر فرایند سئو سایت و استراتژی های مربوطه روی گوگل انجام می شود

سئو (SEO) روشی برای ارتقاء یک وب سایت به منظور افزایش تعداد بازدید کننده هایی است که از موتور های جستجو دریافت می کند.

سئو جنبه های متفاوتی دارد، از کلماتی که در وب سایت استفاده می کنید تا کیفیت لینک هایی که دیگر سایت ها به شما می دهند. به عبارت دیگر سئو: “اطمینان از این که ساختار وب سایت به سادگی و راحتی برای موتور جستجو قابل فهم است.

سئو تنها درباره ی ” موتور” ها نیست بلکه در طرف مقابل به معنای ساخت وب سایت به طوری است که برای کاربران خوشایند باشد.

هر عملی که در وب سایت شما انجام شود که باعث پیشرفت سایت شما در گوگل شود را بهینه سازی سایت گویند که شامل سئو وب سایت در کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود نیز می باشد.

با انجام بهینه سازی وب سایت شما می توانید سیل عظیمی از بازدیدکنندگان مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید و باعث می شود که مشتریان به راحتی شما را بیابند و از شما به عنوان یک برند معتبر یاد کنند

این روزهای برند های معتبر بجای صرف هزینه های میلیونی برای تبلیغات خود رو به بهینه سازی وب سایت خود آورده اند.

اغلب مردم با سرچ کلمه کلیدی خاصی وب سایت های صفحه اول گوگل را چک می کنند حال اگر شما کلمات کلیدی کسب و کار خود را شناسایی کرده اید با بهینه سازی سایت خود روی آن کلمه به صفحه یک گوگل رسیده اید می توانید به نسب به رقبای خود سهم بیشتری از بازار کار خود را بگیرید

بهینه سازی سایت به دو قسمت تقسیم شده است

  • سئو وب سایت درون صفحه
  • سئو وب سایت بیرون صفحه

البته بعضی از اساتید سئو پنالتی یا جریمه سئو را یک دسته جدا می دانند که البته قسمت جریمه گوگل بخشی در سئو درون صفحه و بخشی دیگر در سئو بیرون صفحه می باشد و چیزی خارج از قسمت ها وجود ندارد

چطور صفحات یک سایت در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرد؟

روشی که گوگل به صفحات رتبه می‌دهد بر مبنای موارد زیر است:

۱ . میزان ارتباط بین محتوای سایت  و کلمات کلیدی چقدر است

۲ . برمبنای اعتبار لینک ها, چه تعداد لینک با کیفیت از بقیه وب سایت ها به یک وبسایت خاص اشاره می کند

به عبارت ساده‌تر محتوا خوب است و محتوای عالی خیلی بهتر است.

هدف گوگل این هست که محتوای با کیفیت و با اعتبار بالا را در نتایج  جستجوی خود نشان دهد.

اقدامات لازم برای دست‌یابی به موفقیت و کسب رتبه در گوگل

۱ . کاربران یا مشتریان شما دنبال چه  محصول  یا سرویسی می گردند

۲ . برای عبارتی که با بیشترین حجم در حوزه کسب و کار شما جستجو  می گردند جستجو کنید

۳ . ببینید   رقبای شما برای آن کلمات یا عبارات کلیدی چه کسانی هستند

۴ . وب سایت خود را پیرامون این عبارات و کلمات کلیدی طراحی کنید

۵ . از این کلمات کلیدی داخلی محتوای خود استفاده کنید

۶ . دقت داشته باشید این درباره تعداد صفحات صدق نمی‌کند شما می توانید با استفاده از ساختار صحیح فقط با یک صفحه وب سایت رتبه کسب کنید

 

حالا که وبسایت خود را طراحی کردید نیاز دارید که به گوگل نشان دهید که سایت شما به اندازه کافی با اهمیت می باشد که در صفحه اول گوگل قرار بگیرد.

 

با استفاده از لینک های  با کیفیتی که از سایت های مرتبط با  حوزه کسب و کاری خود دریافت می کنید میتوانید به گوگل بگویید که سایت شما دارای اهمیت می‌باشد.

 

به طور خلاصه:

  • از کلمات کلیدی مهم و عبارات جستجوی اصلی در وب سایت خود استفاده کنید
  • وب سایت خود را طوری طراحی کنید که این عبارات  کلیدی در محتوا به خوبی ساختاربندی شده باشد
  • از وب سایت های مهم بک لینک دریافت کنید

 

بنابراین شما برای بهینه سازی موتورهای جستجو  چیزی بیشتر از این نیاز ندارید

مهمترین قانون سئو
مهمترین قانون سئو  این است که  هر فرایند دستکاری یا تغییر دادن برای بهبود یک صفحه یا رتبه گرفتن سایت در نتایج موتورهای جستجو به صورت کاملا طبیعی به نظر برسد.

 

هرچقدر یک عبارت کلیدی رقابتی تر باشد نیاز به کار بیشتر برای کسب رتبه برای آن می باشد.

 

برای بهبود جایگاه سایت در گوگل و یا کسب رتبه باید یک برنامه سئو منظم و خوب داشته باشید.  اگر از روش های غیر اصولی برای بهینه سازی موتورهای جستجو  و دستکاری قوانین آنها استفاده کنید  ممکن است  توسط گوگل جریمه شوید.

 

 برای موفقیت در فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو شما نیاز به چند مهارت دارید:  تحلیل,  تحقیق ,  برنامه ریزی , تبلیغ نویسی و ارتباطات.  

یک پروژه بهینه سازی موتورهای جستجو از چهار مرحله تشکیل می شود:

سئو پیش از سایت , سئو داخل سایت , سئو خارج سایت , سئو پس از سایت

 

سئو پیش از سایت (Pre-site SEO) چیست؟

 

به فرآیند تحقیق و استراتژی برنامه ریزی کردن برای سایت قبل از اینکه به وجود بیاید یا یک صفحه جدید ایجاد شود, سئو پیش از سایت می‌گویند.

بنابراین شما نیاز به یک درک کامل از استراتژی کسب و کار آنلاین و میزان رقابت آن دارید.

 

شما نیاز دارید در مورد بازار هدف خود تحقیق کنید مشتریان بالقوه و رقبای خود را شناسایی کنید , تجزیه و تحلیل روی کلمات کلیدی خود انجام دهید و برای آن یک برنامه طراحی کنید.

سئو داخل سایت (On-site SEO) چیست؟

 

برمی گرد به تمام اقداماتی که شما برای صفحات سایت, عنوان ها , تگ ها , محتوا  و کل ساختار سایت خود برای بهینه سازی کلمات کلیدی مورد هدف خود انجام می دهید.

عنوان وب سایت – در این قسمت باید از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط خود استفاده کنید.

محتوای وب سایت – این قسمت از نظر سئو خیلی مهم است و شامل: محتوای بدنه,  عنوان صفحات,  تگ تصاویر ,لینک های خروجی با ساختار خوب و  انکور تکست ها که شامل کلمات کلیدی هستند می شود.

 

لینک های داخلی – استفاده  در قسمت  منوهای صفحات, قرار دادن یک نقشه سایت,  انکور تکست در فوتر سایت , یا قرار دادن  افزونه صفحات توصیه شده. اینها به موتورهای جستجو کمک می کند که در سایت شما راحت‌تر بخزند و لینک‌های داخلی را پیدا کنند.

 

طراحی و ساختار بندی سایت – شما باید مطمئن شوید که کد نویسی و طراحی سایت شما به صورت صحیح شکل گرفته آب موتورهای جستجو بتوانند راحت در آن بخزند و آنها را ایندکس کند.

 

سئو خارج از سایت (Off-page SEO) چیست؟

 

شامل فرایند گرفتن لینک از وب سایت های معتبر و با اعتبار بالا می شود

 

سئو پس از سایت (Post-site SEO) چیست؟

 

به فرایند  تحلیل و  گرفتن فیدبک از میزان ترافیک و رفتار کاربران بعد از اینکه سایت بهینه شد می گویند.

 سئوی موثر یک فرایند پیوسته و دائمی  است.