سئو (SEO) چیست؟

SEO در واقع برگرفته شده از حروف اول عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو میباشد. به زبان ساده تر، سئو نمودن یک وب سایت یعنی انجام اقداماتی در جهت قرار گرفتن وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو (و به طور ایده آل در صفحه اول). صفحه اول جایی است که نیاز دارید در آن باشید تا برایتان مفید باشد؛ پس قرار گرفتن در بالای صفحه دوم یا سوم را فراموش کنید!

بیایید ببینیم مردم چگونه و چه چیزی را جستجو می‌کنند؟

بیشرین نتایج جستجوی افراد در موتورهای جستجو نظیر گوگل، یاهو، بینگ نمایش داده می‌شوند. اجازه دهید یک مثال بگوییم : شما به دنبال یک لپ تاپ جهت خرید هستید و ممکن است این واژه‌ها را در نوار جستجو تایپ نمایید :  لپ تاپ ، لپ تاپ ارزان قیمت ، لپ تاپ سبک و با قدرت و بر روی اولین نتایجی که موتور جستجو معرفی می‌نماید، کلیک خواهید کرد. همچنین ممکن است شما به دنبال نرم افزار برای گوشی اندرویدی خود باشید که احتمالاً این واژه‌ها را جستجو خواهید نمود:  برنامه اندروید، دانلود اپلیکیشن اندروید، دانلود نرم افزار اندرویدی

این کلمات، عبارات کلیدی نامیده می‌شوند و نقش بسیار مهمی در سئو سایت ایفا می‌کنند که بزودی به بررسی  آنها خواهیم پرداخت. تجربه نشان داده است که اکثر افراد بر روی چند لینک صفحه اول نتایج جستجو کلیک نموده و به بقیه صفحات رجوع نمی‌کنند. به اینترتیب می‌بینید که قرارگرفتن در صفحه اول چقدر می‌تواند مهم و تأثیر گذار باشد. گاهی اوقات ممکن است تعدادی از نتایج را در سمت راست و یا بالای سایر نتایج جستجو ببینید که این‌ نتایجی در حقیقت با پرداخت هزینه در این مکان‌ها قرار گرفته‌اند که بیشتر از ۲ یا ۳ مورد نمی‌شوند.

قرار گرفتن در صفحه یا نتایج اول بر چه اساسی صورت می‌پذیرد؟

الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو یک الگوریتم کاملاً سری بوده و هیچ کس از آن اطلاع دقیقی ندارد. با این وجود، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان با کمک آن‌ها عبارات کلیدی وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه نموده تا وب سایت ما را در نتایج اولیه و یا صفحات اول نمایش دهد.

۲. چرا باید وب سایت خود را سئو نماییم؟

اشخاص و یا شرکت ها  برای توسعه کسب و کار خود و جذب مشتریان جدید وب سایت خود را بهینه می‌کنند. به همین سادگی!
امروزه شاهد آن هستیم که اکثر کسب و کارها، فضای آنلاین را به عنوان یکی از فضاهای تعامل با مشتریان انتخاب نموده‌اند. بسیاری نیز پا را فراتر از این گذاشته‌اند و فضای مجازی را تنها بستر کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند و با جدیت در آن مشغول به کار هستند. با بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو می‌توانید مطمئن باشید که افراد قادر خواهند بود شما را در فضای آنلاین پیدا کنند.

۳. انتخاب صحیح کلمات کلیدی

انتخاب کلمات کلیدی، به عنوان هدایت کننده افراد به وب سایت شما، اولین گام در بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است… همچنین مهم‌ترین و گاهی اوقات سخت‌ترین قسمت SEO است.
رقابت بسیار بزرگی بر سر کلمات کلیدی در اینترنت وجود دارد، ارتقا رتبه سایت در برخی از کلمات کلیدی گاهی غیرممکن است چرا که حجم گسترده ای از افراد آن کلمه را در اینترنت جستجو می‌کنند و همچنین برخی از وب سایت‌های بزرگ، سرمایه گذاری بزرگی بر روی سئو نمودن آن کلمات انجام داده‌اند. اما اگر رقبای زیادی در منطقه کسب و کار شما وجود دارد، قرار گرفتن در بین ۵۰ نتیجه اول، کاری دشوار است، اما شما میتوانید با انتخاب کلمات کلیدی کمی متفاوت و خاص تر (آنچه که ممکن است مردم کمتر جستجو کنند) شانس خود را در قرارگرفتن در صفحات اول افزیش دهید!

افراد چه چیزی را جستجو می کنند؟

اولین گام در انتخاب کلمات کلیدی این است که فکر کنید چگونه می‌خواهید کسب و کارتان جستجو شود؟ (به زبان ساده با جستجوی چه کلماتی به وب سایت شما برسند). پیش از انتخاب کلمات، کافیست آن‌ها را جستجو کنید تا وضعیت فعلی آن‌ها را در نتایج مشاهده نمایید. قابلیت پیشنهاد خودکار گوگل نیز ابزاری در دسترس برای فهمیدن و ایده گرفتن از عبارات مرتبط با آن کلماتی است که مردم تا به حال جستجو نموده اند.

از کلمات و عبارات خیلی عمومی استفاده نکنید

برای مثال شما می‌خواهید برای سایتی با موضوع اپلیکشن اندروید، کلمه “دانلود موبایل” را سئو نمایید . ممکن است فکر کنید واژه خوبی است. اما آیا فکر می‌کنید مردم این کلمه را جستجو می‌کنند؟ مسلماً نه! راز کار این است که بیشتر خاص باشد! پس به جای آن توصیه می‌شود از عبارات زیر استفاده شود:

دانلود بازی اندورید، دانلود نرم افزار اندروید، بازی اندروید، دانلود اپلیکیشن موبایل

جمع بندی و نکات کلیدی

  • از عبارات خیلی عمومی استفاده نکنید – سعی کنید تا حد امکان واژگان خاص تری انتخاب شود. برای مثال اگر سایت یک هتل را می‌خواهید سئو کنید، کلمه هتل انتخاب مناسبی نیست! اضافه کردن نام محل مثل هتل کیش، یا پسوندهای کاربردی مثل ارزان، رایگان می‌تواند انتخاب بهتری باشد.
  • روی عبارات دیگر نیز حساب باز کنید – به جای واژه هتل می‌توانید از کلمات جایگزین مثل اقامتگاه استفاده کنید
  • زیاده روی نکنید – استفاده از عبارات طولانی به عنوان کلمات کلیدی از تاثیرگذاری و قدرت آنها می کاهد. انتخاب خود را حداکثر در سه یا چهار واژه محدود نمایید.
  • از ارتباط کلمات کلیدی با کسب و کار خود مطمئن باشید – سعی نمایید کلماتی را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با وب سایت شما داشته باشند.
  • از کلمات مبالغه آمیز مانند فوق العاده، عالی و … در کلمات کلیدی استفاده نکنید.

اهمیت سئو در چیست؟

مهمترین ویژگی که سئو دارد، هدایت بازدید کننده هدفمند به سایت شما به صورت رایگان است. کمتر روش بازاریابی اینترنتی به صورت رایگان را پیدا خواهید کرد که افرادی را به سمت سایت شما هدایت کند که قصد خرید کالا و خدمات سایت شما را دارند. گوگل نه تنها چنین کاری انجام می دهد بلکه آنها را زمانی که به سایت شما هدایت می کند که در مرحله تصمیم گیری برای خرید هستند و بنابراین بازدهی سئو بیشتر از تمام روش های تبلیغاتی دیگر است.

فرآیند کارهایی که باید در زمینه سئو انجام شود به چه صورت است؟

فرآیندهایی که باید در زمینه سئو انجام شود از زمانی طراحی گرافیک و چیدمان سایت شروع میشود، با نحوه کد نویسی و معماری سایت ادامه پیدا میکند و با تولید محتوای مفید و مناسب تکمیل می شود. قطعا تولید محتوای مناسب بخش مهمی از سئو است و پس از این مرحله فعالیت بر روی عوامل خارجی می تواند موفقیت یک سایت را تضمین کند، از جمله این عوامل می توان به افزایش سرعت لود شدن سایت، قدمت سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و… اشاره کرد. بنابراین سئو به همه جوانب سایت مربوط است.

چه کسانی باید سئو را یاد بگیرند؟

فرآیند کارهای سئو به این صورت است که تمام اجزا یک وب سایت باید با در نظر گرفتن اهمیتی که در زمینه سئو و تقابل با مخاطب سایت دارند برنامه ریزی و پیاده سازی شوند. بخش اعظمی از سئو به نوع طراحی سایت بر می گردد و بخش دیگر آن به نحوه تولید محتوا و عوامل خارجی. در واقع برای موفقیت یک سایت در سئو حتی گرافیست سایت بهتر است با اصول آن آشنایی لازم را داشته باشد، چه برسد به افرادی که میخواهند در سایت محتوا قرار دهند.

برخلاف تصور سئو علمی نیست که مختص به طراحان سایت و یا متخصصین سئو باشد و آشنایی در حد کم برای تمام افرادی که با یک وب سایت درگیر هستند لازم است.

تفاوت بین سئو ، بهینه سازی سایت و ارتقا سایت چیست؟

در زبان انگلیسی عباراتی وجود دارند که در زبان فارسی چند عبارت معادل دارند و با چند کلمه مختلف ترجمه شده اند. جالب اینجاست که پس از مدتی هر کدام از این عبارات ترجمه شده در فارسی معنای مختلفی به خود میگیرند! در واقع عبارات سئو ، بهینه سازی سایت و ارتقا سایت همگی معادل عبارت SEO به انگلیسی هستند که مخفف Search Engine Optimization است.

البته اگر شما با یک انگلیسی زبان حرف بزنید و SEO را سئو تلفظ کنید هرگز متوجه نخواهد شد که منظور شما چیست، زیرا در واقع تلفظ درست SEO عبارت اس ای او می باشد. بنابراین کلمه سئو در هیج جای دنیا به گوش فعالان و متخصصان این زمینه آشنا نیست!

آیا سئو سایت فعالیتی است که پس از مدتی خاتمه می یابد؟

خیر، سئو یک فعالیت دائمی و دراز مدت است. در طول زمان الگوریتم های گوگل تغییر می کند، وضعیت رقبای شما متفاوت می شود و نیازهای شما نیز تغییر می کند. بنابراین سئو یک بخش اساسی و دراز مدت در هر سایت اینترنتی است.

اولین قدم برای یادگیری سئو چیست؟

در اولین مرحله پیشنهاد میکنم مقالات مختلف موجود در اینترنت و کتابهایی که در این زمینه منتشر شده است را مطالعه کنید. همواره سعی کنید به صورت علمی به موضوع نگاه کنید و ساختار موتورهای جستجو و عواملی که در رتبه بندی دخیل هستند را به خوبی و با دید منطقی یاد بگیرید. پس از این مرحله با انجام آزمایشات علمی بر روی سایت های آزمایشی و همچنین راه اندازی سایت و بهبود وضعیت آن می توانید به صورت عملی با دنیای سئو درگیر شوید.

نتیجه گیری

برخلاف تصور بسیاری از افراد سئو نه آنقدر ساده است که هر شخصی به راحتی بتواند آن را یاد بگیرد و نه آنقدر سخت است که فقط یک برنامه نویس حرفه ای از پس آن بر بیاید. سئو شامل نکات بسیار ساده ای است که در عین سادگی بسیار پر اهمیت هستند، نکات ساده ای که دانستن آنها ارزش بسیار زیادی دارد.

برخلاف تصور افراد فعال در اینترنت سئو یک راز نیست با دانستن آن بتوانید همه کار بکنید، سئو علم شیرینی است که نکات نهفته بسیار زیادی در خود دارد