سئو نوعی بازاریابی است که بدون هزینه بتوانیم در موتورهای جستجوگر بیشتر دیده شویم. سئو شامل دو عنصر است: تکنیک و خلاقیت ، که هر دو لازمه ی بهبود رتبه و ترافیک و افزایش آگاهی می باشند. سئو جنبه های زیادی دارد ، از لغات درون صفحه شما گرفته تا راهی که سایت های دیگر به سایت شما لینک شوند. بعضی مواقع سئو به راحتی بدین معناست که مطمئن شوید سایت شما طوری ساخته و سازماندهی شده که موتورهای جستجوگر آن را بفهمند.

سئو فقط این نیست که وب سایتی بسازیم که برای موتورهای جستجوگر دوستانه باشد. SEO یعنی سایت تان را برای مردم هم بهتر کنید. این دو همیشه دست بدست هم میدهند.

در این راهنما تمام جوانب سئو را توضیح خواهیم داد ، از پیدا کردن کلمات کلیدی (واژه ها و عبارات) که برای سایت شما ترافیک ایجاد میکنند گرفته تا اینکه چطور سایت تان را برای موتورهای جستجوگر دوستانه کنید ، یا حتی لینک بسازید و ارزش خاص سایت تان را به بازار معرفی کنید. اگر این موضوعات گیج کننده هستند نگران نباشید ما شما را تنها نمیگذاریم و برای کمک آمده ایم.

%d8%b3%d8%a6%d9%88

 چرا وب سایت من نیاز به سئو دارد؟

اکثر ترافیک اینترنت توسط موتورهای جستجوگر عمده و تجاری مانند google ، bing و Yahoo رانده می شود و هرچند رسانه های اجتماعی و دیگر انواع ترافیک ها قادرند بازدید به سایت شما را فراهم کنند ولی موتورهای جستجوگر اصلی ترین روش جهت دهی برای اکثر کاربران اینترنت می باشند.

این موضوع برای تمام موارد و سایت هایی که حاوی مطالب یا خدمات یا محصول و اطلاعات هستند صدق می کند. منحصر به فرد بودن موتورهای جستجوگر بدین خاطر است که ترافیک هدفمند فراهم می کنند (مردمی که دنبال شما و چیزی که شما ارائه می دهید می گردند). موتورهای جستجوگر جاده هایی هستند که این اتفاق در آنها رخ می دهند. اگر موتورهای جستجوگر سایت شما را پیدا نکنند یا نتوانند محتوای کاری شما را به پایگاه داده های خود اضافه کنند ، شما فرصت های باورنکردنی برای جهت دادن ترافیک به سایت تان را از دست داده اید.

پرسش جستجو – لغاتی که کاربر در پنجره ی جستجو تایپ میکند ارزش خارق العاده ای دارند. تجربه نشان داده ترافیک موتور جستجوگر میتواند موفقیت یا ورشکستگی سازمانی را در دست خود بگیرد. ترافیک هدفمندی که سایتی را پوشش میدهد میتواند طوری باعث تبلیغات و درآمد شود و در معرض دید قرار بدهد که شاید هیچ نوع کانال بازاریابی دیگری نتواند از پس آن برآید. سرمایه گذاری در سئو در مقایسه با انواع بازاریابی های دیگر میتواند بازده ای استثنایی در بر داشته باشد.

SEO یا بهینه سازی موتور جستجوگر چیست؟

 چرا موتورهای جستجوگر نمیتوانند بدون سئو متوجه سایت من شوند؟

موتورهای جستجوگر باهوشند ولی هنوز به کمک نیاز دارند. موتورها دائما در حال بهتر کردن تکنولوژی شان هستند تا شبکه را عمیق تر بگردند و نتیجه ی بهتری به کاربر بدهند ، ولی عملکرد آنها هنوز محدود است ، در حالیکه سئو سایت میتواند هزاران بازدید کننده به شما بفرستد و توجه به شما را افزایش دهد. یک حرکت اشتباه میتواند سایت شما را پنهان و نتیجه جستجو را کاملا به حداقل برساند.

سئو هم محتوا را برای موتورها موجود میکند و هم به کمک آن رتبه افزایش می یابد و در جایی قرار میگیرد تا جستجوگر راحت تر آن را میبیند و پیدا میکند. رقابت در اینترنت دائما رو به افزایش است و کمپانی هایی که سئو بکار میبرند در خصوص بازدید کننده و مشتری از دیگران سبقت میگیرند.

 آیا میتوانم سئو را برای خودم انجام دهم؟

دنیای سئو بسیار پیچیده است ولی اکثر مردم میتوانند براحتی اصول آن را درک کنند و حتی کمترین دانش فرق بزرگی ایجاد میکند. آموزش های رایگان سئو به طور گسترده روی اینترنت موجود هستند و شامل راهنماهایی از قبیل همین نوشته میباشند. این راهنمایی ها را با کمی تمرین تلفیق کنید تا در مسیر تبدیل شدن به یک حرفه ای قرار گیرید.

اگر نمیتوانید برای اینکار زمان بگذارید ، یا موارد را یاد بگیرید ، یا وب سایتتان پیچیده است شاید بهتر باشد کار را به کاردان بسپارید. شرکت هایی که در خصوص سئو کار میکنند متفاوتند، بعضی ها بسیار تخصصی اند و مابقی روش های کلی بکار میبرند. در هر حال بد نیست اصول کلی آن را بدانید.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

کلمه سئو (seo) مخفف Search Engine Optimization (بهینه سازی سایت برای موتورهای جست وجو) می باشد. سئو شامل تمامی اقداماتی است که باعث بهینه شدن وب سایت ها برای موتورهای جست وجوگر می شود.

تکنینک های سئو در موارد زیر کاربرد دارند:

  • طراحی و توسعه یک وبسایت به منظور افزایش رنک آن در نتایج موتورهای جست و جو گر
  • افزایش حجم و کیفیت ترافیک حاصل از موتورهای جست و جو
  • بازاریابی بوسیله شناخت چگونگی عملکرد الگوریتم های جست وجو و درک اینکه بازدیدکنندگان چه موضوعاتی را جست و جو می کنند.

سئو یک قسمت کلیدی از مبحث بازاریابی اینترنتی است. سئو به عنوان سئو کپی رایت (seo copyrighting) نیز معرفی می گردد زیرا اکثر تکنیک هایی که برای بهبود یک وبسایت در موتورهای جست و جو انجام می شود با متن ها و نوشته ها سر و کار دارد.

اگر تصمیم به انجام سئو برروی وبسایت خود دارید اولین و مهمترین قدم شناخت نحوه عملکرد موتورهای جست و جو است.

 

یک موتور جست و جو چگونه کار می کند؟

 

موتورهای جست و جو جهت نمایش نتایج، فعالیت های مختلفی را انجام می دهند.

  • پایش (Crawling): پایش، فرآیند جذب تمام صفحات لینک شده در یک وبسایت است. این کار توسط نرم افزاری به نام پایشگر (crawler) یا اسپایدر (spider) انجام می شود.(برای مثال googlebot پایشگر گوگل می باشد)
  • فهرست بندی (Indexing): این فرآیند شامل فهرست بندی تمام صفحات جذب شده در مرحله پایش و نگه داری آنها در یک دیتابیس بزرگ جهت بازبینی های بعدی است.

در واقع فرآیند فهرست بندی به معنای پیدا کردن کلمات و اصطلاحاتی است که به بهترین نحو میتوانند آن صفحه از وب را توضیح دهند و کلمات کلیدی آن را مشخص نمایند.

  • پردازش (Processing): هنگامی که یک درخواست جست و جو دریافت می شود، موتور جست و جو آن را پردازش می کند. به عنوان مثال، موتور جست و جو رشته جست و جو شده را با فهرست های موجود در دیتابیس خود مقایسه می کند.
  • محاسبه ارتباط (Calculating Relevancy): در هنگام پردازش، بیش از یک صفحه شامل رشته جست و جو شده وجود دارد. در این حالت موتور جست وجوگر شروع به محاسبه میزان ارتباط بین رشته جست و جو و صفحه فهرست بندی شده موجود در دیتابیس خود می کند.
  • بازبینی نتایج (Retrieving Results): قدم آخر در عملکرد موتورهای جست و جوگر بازبینی نتایج مرتبط است که در واقع این همان فرآیند نمایش نتایج در مرورگر است.

موتورهای جست و جو مثل گوگل و بینگ الگوریتم های ارتباطی (relevancy)خود را بارها در طول یک ماه به روز رسانی می کنند.

زمانی که شما در رنک سایت خود تغییراتی مشاهده می کنید، درواقع این تغییرات به علت عوض شدن الگوریتم های جست و جو و مسائلی خارج از کنترل شما اتفاق افتاده است.

اگرچه اساس عملکرد تمام موتورهای جست وجو یکسان است اما تفاوت های جزئی در الگوریتم های ارتباطی منجر به تفاوت های عظیم در نمایش نتایج مرتبط می شود.

 

On-page و  off-page در سئو به چه معناست؟

 

به طور کلی دو راه برای بهینه سازی وب سایت وجود دارد.

  • On-page SEO: که شامل فراهم کردن یک محتوای خوب، انتخاب کلمات کلیدی خوب و قراردادن آن در مکان مناسب ، انتخاب عنوان مناسب برای هر صفحه و … می شود
  • Off-page SEO: که شامل ساخت لینک، افزایش محبوبیت لینک با اضافه کردن آن به دایرکتوری ها و موتورهای جست و جوگر و تبادل لینک ها میشود.

 

 

Seo copywriting چیست؟

 

Seo copywriting تکنیکی است برای نوشتن مطالب در صفحات وب به طوری که آن مطالب هم برای بازدیدکننده به راحتی قابل درک باشد و هم کلمات کلیدی جست و جو را دربرگرفته باشد.

هدف از این تکنیک افزایش رنک وبسایت در کلمات جست و جوی کلیدی است.

علاوه بر خوب دیده شدن متن، سئو کپی رایتینگ سایر المان های on-page را نیز برای کلمات جست و جوی کلیدی بهینه میکند.این المان ها شامل عنوان، توضیحات برچسب کلمات کلیدی ، سرفصل ها و سایر قسمت های متن می شود.

ایده ای که در پس سئو کپی رایتینگ قرار دارد برگرفته از این اصل است که موتور جست و جوگر به دنبال برگه هایی با محتوای اصل می گردد نه برگه هایی با محتوای کاذب یا بعضا بدون محتوا که به دنبال افزایش رنک به هر قیمتی هستند.

 

رنک موتور جست وجوگر (search engine rank) چیست؟

 

زمانی که شما یک کلمه کلیدی را در موتور جست وجوگر جست و جو میکنید موتور جست و جو هزاران نتیجه پیدا شده از دیتابیس خود مطابق با جست و جوی شما را نمایش می دهد. میزان رنک یک صفحه به واسطه جایگاه آن در نتایج نمایش داده شده توسط موتور جست وجوگر تعیین می شود برای مثال اگر در نمایش نتایج ، موتور جست وجو ، سایت شما را در مکان اول قرار دهد به این معناست که رنک سایت شما شماره یک خواهد بود و بالاترین رنک به سایت شما تعلق گرفته است.