سئو ( SEO ) یا همان بهینه سازی برای موتور های جستجو ، به معنی این است که وب سایتی را به نحوی بهینه سازی کنید که موتور های جستجو مانند گوگل Google ، هنگامی که فردی در مورد مطلب ، محصول یا سرویسی که آن سایت ارائه می دهد جستجویی انجام داد ، سایت مربوطه رتبه بالایی داشته باشد و به اصطلاح بیشتر دیده و خوانده شود.

اما صرف نظر از معنای لغوی، مفهوم سئو چیست؟ بالا آوردن سایت در موتور های جستجو؟ یا معنایی فراتر برای سئو وجود دارد؟ در ادامه این پست همراه سایت استوری باشید.

سئو ( بهینه سازی برای موتورهای جستجو –SEO) چیست ؟

سئو یا SEO، مخفف Search Engine Optimization می باشد و همانطور که میبینید ، تعریف آن هم تا حد زیادی بیانگر مفهوم اصلی می باشد.

در ادامه این بحث ، سعی داریم تا به تمامی سوالات کلی و اولیه شما درباره سئو پاسخ دهیم.

چرا سئو – SEO اهمیت دارد؟

بگذارید قبل از اینکه بدانیم سئو چیست، نگاهی به اهمیت آن بیندازیم. امروزه اکثر کمپانی ها ، شرکت ها ، فروشنده ها ، سرویس دهنده ها و به طور خلاصه ، فعالان در بخش های مختلف تولید و توزیع کالا یا ارائه خدمات مختلف ، با توجه به سرعت بالای استفاده از اینترنت و در دسترس بودن آن همیشه و همه جا با رشد گجت های متنوع از جمله گوشی های موبایل هوشمند ، ساعت ها و غیره، نیاز به داشتن یک وبسایت را احساس کرده اند. این نیاز در واقع در ابتدا برای معرفی مجموعه ، کالاها و خدماتی است که آن مجموعه ارائه می دهد. اما آیا داشتن یک وبسایت کافیست؟ آیا اصلا نیازی به سئو هست؟ اهمیت سئو در چیست؟

به همین نسبت هم جستجوی موارد مورد نیاز توسط مصرف کننده در اینترنت بسیار رایج بوده و در چند سال گذشته ، رشد چند صد درصدی داشته است. چرا که با جستجوی موارد نیاز خود در اینترنت ، از موارد زیر بهره مند خواهد شد:

  • داشتن قدرت انتخاب بالا
  • توانایی مقایسه سرویس ها و یا کالاهای مد نظرتان بدون اینکه نیاز باشد به چندین مغازه یا شرکت به صورت حضوری مراجعه کنید یا تلفن بزنید ( خیلی اوقات اوپراتور هایی که جهت پاسخ به سوالات مشتریان در نظر گرفته می شوند ، دارای دانش فنی کافی برای پاسخ دقیق به سوالات آن ها نیستند. )
  • صرفه جویی بسیار قابل توجه در زمان ، سوخت و هزینه های حمل و نقل

حال تصور کنید که در زمینه کاری شما ، صدها و یا حتی هزاران شرکت ارائه خدمت یا کالا نمایند. به طور مثال ، ما یک فروشنده تلفن های همراه را مورد بحث قرار می دهیم. اگر فردی در گوگل عبارت “خرید گوشی آیفون” را جستجو نماید با چه چیزی مواجه خواهد شد؟ اگر گوگل را مبنای جستجو قرار دهیم ، مصرف کننده یا همان کاربر ، با تعداد بسیار زیادی نتایج جسنجوی گوگل مواجه شده که در هر صفحه حدود ده سایت مختلف ، به ارائه این محصول ، نقد و بررسی آن یا به ارائه اخبار آن می پردازند.

در این مورد خاص ، به خاطر وجود کلمه “خرید” در جستجوی کاربر ، صفحات اول همگی به فروشندگان این گوشی تعلق دارند و شاید تا صفحات ۴ و ۵ ، خبری از تحلیل گران و مقالات و اخبار درباره این گوشی به چشم نخورد.

به نظر شما کاربر بعد از مواجه شدن با نتایج جستجوی گوگل چه می کند ؟

احتمالا این پاسخ در ذهن شماست که از بالا به پایین ، شروع به باز کردن سایت ها و مطالعه و بررسی قیمت ها ، مدل ها و خدمات ارسال می نماید. صبر کنید ! چی ؟ از بالا به پایین ؟! بله درست است. طبیعت انسان ایجاب می کند که وقتی برتری خاصی بین نتایج دیده نشود ، بر اساس ترتیب از پیش تعیین شده به سراغ گزینه ها برود. و همچنین آزمایشات و مشاهدات نشان داده است که سهمی از کلیک ها که به اولین نتیجه گوگل در جستجو ها می رسد ، چندین برابر رتبه دوم است و شدت این موضوع به حدی است که صفحه دوم نتایج سرچ عملا سهم بسیار ناچیزی دریافت می کند.

گراف سهم هر یک از رتبه های جستجوی گوگل از کلیک کاربران. Source

به این ترتیب است که بهینه سازی یا همان سئو اهمیت پیدا می کند. چرا که هرچه بالاتر دیده شوید ، احتمال فروش بیشتری دارید.

به این ترتیب شد که سئو از حدود ده سال گذشته و با سرعت رشد وبسایت هایی که همگی یک کالا یا خدمت را ( که البته با تفاوت های کیفیت و قیمت و همچنین جزئیات همراه است ) ارائه می دهند ، این مورد که ” کدام یک بهتر است و شایسته است بالاتر از بقیه دیده شود” اهمیت پیدا کرد.

فرض کنید جستجوگر بتواند پاسخ سوال خود یا هر چیزی که دنبال آن می گردد را در همان اولین نتیجه بیابد. باید به سایتی که رتبه اول را در آن جستجو داشته تبریک گفت چرا که “آن مخاطب را جذب کرده است”.

سئو چگونه انجام می شود ؟ چه عوامل و فاکتور هایی در آن تاثیر گذار و مهم هستند ؟ آیا نیاز به ابزار خاصی است؟

در پاسخ به سوال دوم باید بگوییم خیر. البته ابزار کمکی بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد که در بررسی و آنالیز سایت با سرعت بالاتری به ما کمک می کنند. اما اگر کمی در کار بهینه سازی سایت حرفه ای شوید ، دیگر نیازی به استفاده از ابزار ها ندارید؛ هرچند که گاهی نمی توان بعضی کار ها را بدون استفاده از آن ها، در زمان کوتاهی انجام داد.

ذکر این نکته هم لازم است که بیشتر ابزار های آنالیز سئو ، رایگان بوده و در سایت های اینترنتی در دسترس می باشند.

برای انجام سئو یا به اصطلاح بهینه کردن وبسایت برای موتور های جستجوگر ، باید به مسائل بسیار زیاد و متنوعی توجه شود. از ظاهر و شکل و شمایل سایت گرفته تا رعایت استاندارد های ضروری و بعضا غیر ضروری که معمولا توسط طراحان سایت ، چندان مورد توجه نیست. تعداد فاکتور های تاثیر گذار و مهم در سئو ، بیش از ۲۰۰ مورد است که در این بلاک و پست های بعدی ، قصد داریم شما عزیزان را در حد توان خودمان در ارائه مطالب ، با آن ها آشنا کنیم.

تمامی مسائل ، اخبار ، آموزش ها و خلاصه هرچیزی که در این وبلاگ درباره سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو ، طراحی سایت و خلاصه هر چیزی می بینید ، کاملا رایگان است و شما نیازی به پرداخت وجه ، لایک کردن و هیچ عملی برای دسترسی به مطالبی که برایتان جمع آوری و نگارش می کنیم ، ندارید !

حال بیایید ببینیم برای سئو ، چه کار باید کرد. سعی میکنم به ساده ترین شکل نقشه راه کلی برای شروع و ادامه کار بهینه سازی سایت را برایتان تشریح کنم.

۱-شناخت سرویس ها ، مطالب و کالاهای ارائه شده در وبسایت هدف بهینه سازی

اولین مرحله در شروع کار سئو چیست؟ پاسخ کوتاه: آشنایی با سایت هدف سئو؛
در واقع شناخت سرویس ها ، خدمات ، کالاها و یا مطالبی است که وبسایت مورد نظر ارائه می دهد. اگر شما شناختی اولیه از محتوای وب سایت مورد نظر نداشته باشید ، هنوز می توانید آن را بهینه کنید. اما باید بدانید که ممکن است بهینه سازی شما منجر به افزایش مشتری و بازدید سایت فوق نشود. چرا که ممکن است از عبارات و کلماتی استفاده کنید که هرچند درست هستند ، اما مورد استفاده عامه نیستند و زیاد در گوگل جستجو نمی شوند.
بنابراین در سئو وبسایت ، اولین و مهمترین قدم شناخت محتوای ارائه شده در سایت مورد نظر است. البته انتظار نمی رود که بروید و مدرک دانشگاهی در زمینه محتوای سایتی که با آن کار می کنید کسب کنید! بلکه در حد اطلاعات اولیه و عمومی آن زمینه ، کاملا کافیست.

۲-شناخت و شناسایی رقبا و سایت های قوی و بهینه که زودتر از شما اقدام به سئو کرده اند.

بسیار خوب. حالا وبسایت هدف را به طور کامل شناسایی کردیم. گام بعدی در سئو سایت چیست؟
واضح است ! اینکه سایت های رقیب چگونه خود را در مواردی به رتبه بالا و خوبی از سرچ گوگل رسانده اند ، می تواند الگوی بسیار خوبی برای شروع کار باشد.
برای مثال ، اگر شما یک شرکت مسافرتی دارید که اقدام به فروش تور های خارجی و ویزا می کند ، باید بعد از کسب اطلاعات کلی درباره تور و ویزا ، بدانید که سایت های رقیبی که در رتبه بالای گوگل هستند ( که در این زمینه ، تعدادشان هم کم نیست ) چه مطالبی دارند ، ساختار سایتشان به چه صورتی است ، روی چه کلماتی تمرکز بیشتری دارند و بسیاری موارد دیگر. البته به هیچ عنوان ، کپی برداری و مخصوصا کپی کردن مطالب سایت های بالا را در وبسایت خود ، توصیه نمی کنیم و برعکس ، بسیار شما را از این کار بر حضر می داریم. دلیل این مساله را در پست های بعدی وبلاگ سایت استوری دنبال کنید.
نیم مرحله ای که اینجا وجود دارد هم درباره تحقیق درباره کلمات کلیدی هدف می باشد. اینکه سایت مورد نظر در سئو، برای چه کلماتی باید بهینه سازی شود. این گام را قبل از شروع بهینه سازی، فراموش نکنید !

۳- تنظیم استراتژی سئو

آری؛ همانند هر کمپین در زمینه دیجیتال مارکتینگ، برای یک کمپین موفق سئو هم نیازمند استراتژی هستیم. استراتژی سئو شامل یک هدف نهایی، مجموعه ای از اهداف و ابزار ها و روش های رسیدن به این اهداف و اندازه گیری میزان موفقیت در کسب اهداف تعیین شده می باشد. برای تنظیم یک استراتژی سئو، می توان از روش SWOT یا همان روش تعیین نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات استفاده کرد.

درباره روش آنالیز SWOT در ویکی پدیا بیشتر بخوانید.

بدین معنی که دقیقا راه و مسیری که باید پیموده شود تا وبسایت و در حالت کلی تر، کسب و کار مورد نظر در زمینه سئو موفق باشد چیست و چگونه می توان موفقیت را اندازه گرفت و این مسیر باید چگونه پیموده شود.

این بحث بسیار پیچیده و زمان بر است و از حوصله این مقاله خارج است.

۴- تولید محتوای مناسب = رمز موفقیت سئو

به جرات می توان گفت که تولید محتوا ، مهمترین اقدام در زمینه سئو و بهینه سازی سایت شما می باشد. همانطور که میبینید ، این مطلبی که در حال خواندن هستید ، محتوایی نسبتا طولانی با حدود ۲۰۰۰ کلمه است که موارد به نحوی مناسب در آن شرح داده شده اند.
فواید بسیاری از تولید محتوای مناسب ، با مطالب خواندنی و طولی در حد معقول ( نه صرفا زیاد ) نصیب وبسایت شما می شود. درباره تولید محتوا در سایت استوری ، داستان طویل و درازی را برایتان آماده نقل می کنیم. پست های بعدی را از دست ندهید.

۵- تولید لینک و آنالیز وب سایت های رقیب در زمینه لینک

گوگل بارها تاکید کرده که لینک ، مهمترین نقش را در سئو بازی می کند ( و بعد از آن ، خود محتوا است ). پس باید حواستان را به این مورد خیلی خوب جمع کنید.
صرفا اینکه شما در اینترنت برای سایت خود تولید لینک کنید ، نه تنها کافی نیست ، بلکه اگر لینک ها دارای کیفیت و شرایط لازم نباشند ، نتیجه عکس خواهید گرفت و وبسایت شما در جستجوی گوگل سقوط می کند و حتی ممکن است کاملا محو شود.
برای این منظور ، اگر حرفه ای نیستید توصیه می کنم با فردی متخصص صحبت کنید. نکات بسیار فراوانی در داشتن لینک وجود دارد که از جمله می توان به نکات بی شمار و فوق العاده مهم در تولید لینک ، خرید بک لینک و سایت هایی که از آن ها لینک دریافت می کنید اشاره کرد. لازم نیست جهت دریافت اطلاعات یا مشاوره برای دریافت اطلاعات ( که معمولا بزرگواران عزیز فعال در ایران ، چندان خود را در این زمینه به روز نمی کنند ) بپردازید. کافیست گهگاهی سری به وبلاگ سئو بزنید و مطالب را مطالعه نمایید.
هرچه از داشتن لینک برای سئو و اهمیت و فواید و ضرر هایی که می توانند داشته باشند بگوییم ، کم گفته ایم. به علاوه این مطلب فقط یک معرفی کلی بوده که قصد باز کردن و موشکافی همه چیز را در همین ابتدای کار نداریم اما به شما قول می دهیم که هرچه در این باره می دانیم ، با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. قول مردانه !

۶- بررسی نتایج و عملکرد اقدامات انجام شده در سئو و آنالیز دائمی رتبه وبسایت

بسیاری این بخش را فراموش می کنند. آخرین و مهمترین بخش سئو چیست؟
” سئو ، کاری مستمر و دائم است.” این جمله ای است که زیاد می شنوید. من هم کاملا با آن موافقم. ممکن است اقدامات بسیار مناسب و بی نقص شما منجر به این شود که سایتی که سئو کرده اید ، در برهه ای از زمان باعث شود که رتبه بسیار مطلوبی دست پیدا کنید. اما یادتان باشد که رقبا همواره در تلاش برای باز پس گرفتن رتبه خود از شما هستند و همچنین افرادی که در رتبه های پایین تر هم بوده اند ، در ارتقای سطح سئو و بهینه بودن سایت خود ، می کوشند. پس اگر دست از کار بکشید ، عقب می افتید !
ابزار متعددی وجود دارد که به شما کمک می کند برای کلمات کلیدی مختلف ، رتبه خود را در موتور های جستجو ببینید. با این وجود که تعداد زیادی از این ابزار رایگان هستند و به راحتی در دسترسند ، توصیه می کنیم تا خودتان به عنوان فرد متخصص ، چند روزی یک بار جستجوی کلمات کلیدی هدف سئوی خود را انجام دهید و رتبه خود را زیر نظر داشته باشید.
اگر دیدید که دارید پایین می روید ، هول نکنید ! ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و با خیالی راحت به بررسی موارد موجود و تاثیر گذار بپردازید. از اهمیت های بالا ( مانند لینک ها و محتوای سایت ) شروع کنید و همه چیز را بررسی کنید.

بهینه سازی یا سئو SEO سایت چیست؟


بهینه سازی یا سئو وب سایت یعنی مجموعه اقداماتی که باعث می شود وب سایت شما بهترین رتبه ممکن را در بین نتایج جستجو بدست آورد . مثلا فرض کنید شما صاحب یک شرکت “فروش و نصب آسانسور” هستید . مسلما مایل هستید کاربران با جستجوی عبارت “شرکت فروش آسانسور” , وب سایت شرکت شما را در صفحه اول گوگل ببینند .

برای این کار دو موضوع را باید مدنظر قرار داد :

  1. محتوای خوب  و ارزشمند وب سایت
  2. اقدامات مرتبط با برنامه نویسی وب سایت

مورد 1 وظیفه شماست ! باید سعی کنید مطالب غیرتکراری (کپی پیست نباشد) و خواندنی مرتبط با موضوع کاری خود را در سایت قرار دهید . شاید برایتان جالب باشد بدانید گوگل مدت زمانی را که  کاربران در وب سایت شما صرف می کنند را در نظر می گیرد . بنابراین هر چقدر که کاربران مدت زمان بیشتری را برای خواندن مطالب وب سایت شما صرف کنند به گوگل این پیام را می رسانند که این وب سایت حاوی مطالب ارزشمندی است .

مورد 2 وظیفه ماست! ازا نجایی که این مورد به مسائل برنامه نویسی ورود می کند , به یک مثال ساده و ملموس بسنده می کنیم . لطفا به آدرس های زیر توجه کنید:

www.example.com/posts/129

www.example.com/posts/elevator-cabin-price

هر دوی این لینک ها می تواند به یک صفحه اشاره کنند . اما برای لینک اول از یک شناسه (129) برای ادرس دهی استفاده شده و برای دومی از یک عبارت (elevator-cabin-price) استفاده شده است . اولی نه برای شما و نه برای موتورهای جستجو نظیر گوگل هیچ مفهومی ندارد . اما دومی چطور؟
بله , کاملا مشخص است که به مطلبی در مورد قیمت کابین آسانسور اشاره می کند  و این موضوع بسیار مهمی برای یک موتور جستجو است . بنابراین طراح سایت , لینک مطالب را به نحوی ساختاردهی می کند که در نهایت فرمی مشابه حالت 2 داشته باشد .

مثال بالا صرفا یک نمونه ساده از مجموعه اقدامات متعددی است که برای سئو کردن یا بهینه سازی یک وب سایت باید صورت پذیرد . موارد متعددی وجود دارند که برای کاربران قابل مشاهده نیست اما برای موتورهای جستجو بسیار مهم  و قابل بررسی هستند . کارشناسان ما از این موارد به خوبی آگاه اند و آنها را به دقت در طراحی وب سایت شما لحاظ خواهند کرد.

اگر صاحب وب لاگ و یا وب سایت هستید حتما عبارت SEO یا بهینه سازی موتور جستجو به گوشتان خورده است. SEO به مجموعه تغییرات جزئی در صفحات وب گفته می شود که باعث درک بهتر موتورهای جستجو از محتوای وب سایت ها و جمع آوری بهتر اطلاعات آنها می شود. در واقع SEO باعث گردآوری درست اطلاعات موجود در وب سایت و در نتیجه جذب بیشتر مخاطب از طریق موتورهای جستجو می شود. این روزها موسسه و شرکت های مختلفی بابت بهینه کردن وب سایت ها درآمدهای قابل توجهی بدست می آورند. در این مقاله که در بخش های مختلف منتشر خواهد شد روش های صحیح SEO را یاد خواهید گرفت.

اگرچه جمع آوری اطلاعات صفحات وب بصورت خودکار در موتورهای جستجو (گوگل، یاهو، بینگ و غیره) انجام می شود ولی در این مقاله به مباحثی خواهیم پرداخت که بکارگیری آنها باعث می شود موتورهای جستجو درک بهتری از صفحه های وب سایت شما داشته باشند و در نتیجه صفحه های وب سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو در رتبه بهتری قرار گیرند.

SEO یا Search Engine Optimization معمولا شامل تغییرات جزئی می شود ولی این تغییرات کوچک ممکن است تاثیر قابل توجهی در رتبه و ترافیک جاری شده از موتورهای جستجو گردد. در دنیای امروزی وب، SEO جزء موارد اجتناب ناپذیر در وب سایت هاست. پس اگر صاحب وب سایت ویا وبلاگ و یا صفجه ای در اینترنت هستید و قصد دارید بهتر دیده و خوانده شوید این مقاله را از دست ندهید.

امروزه اطلاعات نادرست که بعضا تاثیر منفی در رتبه وب سایت ها دارد به وفور یافت می شود اما محتوای این مقاله براساس اطلاعات منتشر شده توسط گوگل، یاهو و بینگ و برخی وب سایت های معتبر مرتبط با SEO تامین شده است. به این ترتیب با خواندن این مقاله درک درستی از روش های صحیح SEO بدست خواهید آورد.

وب سایت و یا وب لاگ شما ممکن است کوچکتر و یا بزرگتر از مثال های ما باشد اما روش های SEO براساس بزرگی وب سایت تفاوتی نمی کنند.

 

سئو منفی چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هدفی جز بهبود جایگاه شما در کلمات کلیدی مشخص و جذب بازدیدکننده از موتورهای جستجو ندارد، سئوی منفی فعالیت هایی عموما خارج از مجموعه شماست برای مقابله با موفقیت تان. بنابراین هر زمان شخصی تلاش کند که جایگاه شما را در نتایج جستجوی گوگل پایین بیاورد و از این طریق بازدید سایت شما را کاهش دهد در حال انجام سئوی منفی است.

تقریبا همه ما میدانیم که گوگل با استفاده از الگوریتم های فوق پیشرفته خود میتواند به بررسی تمام لینک های موجود در فضای اینترنتی بپردازد. در نتیجه اگر لینک هایی که برای سایت خود کسب میکنیم میتوانند مشکلاتی بهمراه داشته باشند پس لینک هایی که دیگران به سایت ما نیز میدهند از این قاعده مستثنی نیستند، اینجاست که سئوی منفی وارد میشود.

در سال ۲۰۰۷ مت کاتس در مصاحبه ای با مجله ی Forbes اعلام کرد که از بین بردن جایگاه یک رقیب در نتایج گوگل با استفاده از لینک های مخرب غیر ممکن نیست ولی بسیار مشکل است. ما همواره تکنیک های جدید را دنبال میکنیم و به سرعت پادزهرهایی برای هرکدام تهیه خواهیم کرد.

در اکتبر ۲۰۱۲ و با ارائه ی نسخه جدید پنگوئن، ابزار جدید در وبمستر گوگل با نام disavow tool معرفی شد. این ابزار به وبمستران اجازه میداد تا لینک هایی که از نظر خودشان برای سایت مناسب نیستند را به گوگل معرفی کنند تا در رتبه بندی نتایج آنها را در نظر نگیرد.

مت کاتس اعلام کرد که بیشتر سایت ها نیازی به استفاده از این ابزار نخواهند داشت ولی کسانی که وابستگی مالی زیادی به اینترنت و سایت خود دارند باید از هر روشی برای نگهداری آن استفاده کنند. در این زمان سئوی منفی کم کم به رسمیت شناخته شده بود و سایت های گوناگونی بدون آنکه دلیل شکست خود را بدانند با افت ناگهانی جایگاه در نتایج گوگل مواجه میشدند.

سئو و بهینه سازی منفی چیست؟

علائم سئو منفی چیست؟

نشانه هایی وجود دارد که یک وبمستر میتواند از طریق آنها رفتارهای مشکوک دیگران برای ایجاد سئوی منفی در سایت خود را شناسایی کند، برای اینکار شما باید ابزارهای مدیریتی مناسبی مانند وبمستر گوگل و یک آمارگیر دقیق و قدرتمند را در اختیار داشته باشید. نمونه هایی از این نشانه ها به شرح زیر است:

  1. دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها
  2. لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص
  3. تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیر مرتبط و گوناگون
  4. دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و غیره
  5. لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی

 

  • 1