روش های مناسب که شما می توانید بک لینک را تجزیه و تحلیل کنید

پس از برخورد پنگوئن گوگل با تکنیک های سئو طراحان سایت ها باید برای تجزیه و تحلیل بک لینک سایت اهمیت فراوانی قائل شوند. در این نوشتار با ارائه مثال های کاربردی یک طرح لینک سازی موفق را تشریح کرده ایم.

امروزه مدیریت بک لینک ها (Backlink) اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

پس از ظهور پنگوئن گوگل و برخورد خاص این الگوریتم با تکنیک های مختلف سئو، وبمسترها باید برای بک لینک های سایت خود اهمیت فراوانی قائل شوند و از آن سو، تجزیه و تحلیل این عناصر را از دست ندهند.

در این نوشتار قصد دارم به این موضوع بپردازم و با ارائه مثال های کاربردی، نحوه عملکرد یک طرح لینک سازی (link building – لینک بیلدینگ) موفق را تشریح نمایم.

در هر طرح لینک سازی، می توان از «تجزیه و تحلیل بک لینک ها» به عنوان بخش بنیادین طرح نام برد.

علاوه بر این، وبمسترها و توسعه گران با استفاده از نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت قادرند اطلاعات ارزشمندی در خصوص کل عملکرد سایت، سیاست های کلی لینک بیلدینگ و کیفیت لینک ها (link quality) به دست آورند.

عناصر تجزیه و تحلیل بک لینک ها عبارتند از: www.ParsCms.com

  1. تعداد کل لینک ها (Total number of links)
  2. تعداد دامنه های یکتا (Number of unique domains)
  3. لینک های دامنه ای (Linking domains) در قیاس با کل لینک ها
  4. میزان و دفعات استفاده از متن پیوندی (Anchor text)
  5. لینک های تازه وارده
  6. عملکرد صفحه
  7. کیفیت لینک (Link quality)

اهمیت موضوع 

هنگامی که به تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت می پردازید (چه این سایت متعلق به خودتان باشد و چه م

فراموش نکنید که با استفاده از ترفندهایی همچون SiteWide لینک ها، دایرکتوری مقالات (Article Directories)، کامنت ها و غیره می توان به طور غیرطبیعی و اسپم وار تعداد لینک ها را افزایش داد.

تعلق به رقبای تان)، شما به وب سایت هایی که به آن سایت لینک داده اند نظر می اندازید.

ضمناً متوجه می شوید که آنها این کار را به چه شیوه ای انجام داده اند و به کدام صفحه لینک داده اند.

از آنجا که ما با الگوریتم گوگل در رتبه دهی به صفحات اینترنتی (PageRank) آشنایی داریم، می دانیم که رتبه یک سایت در گوگل تا حد زیادی به «وب سایت های لینک دهنده به آن» بستگی دارد (که این همان بک لینک است).

با این تفاصیل شما پیش از آن که بخواهید طرح لینک سازی (link building – لینک بیلدینگ) خود را پیاده نمایید، به درک وضعیت فعلی بک لینک سایت نیاز دارید.

برخی ابزارهای مطرح 

در این خصوص، ابزار متعددی در اینترنت وجود دارد که می تواند به یاری شما بیاید؛ از جمله:

ابزارهای فوق الذکر جملگی خوب و مناسب هستند.

من توصیه می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر، از دو یا چند ابزار با هم استفاده کنید.

من خودم از Open Site Explorer و MajesticSEO استفاده می کنم و در این نوشتار نیز مثال ها و اسکرین شات های زیادی از این دو برنامه آورده ام.

شروع به کار

برای شروع کافی است به سراغ هر یک از این ابزارها که آن را مناسب تر می دانید بروید و آدرس سایت مورد نظر را در کادر مربوطه تایپ کنید و کلید اینتر را بفشارید.

در ادامه، صفحه ای پیش روی شما ظاهر می شود که در آن، بک لینک های سایت مورد نظر به طور کامل ولی خلاصه وار ارائه گشته است.

اگر این نخستین بار است که از چنین ابزار و متدی استفاده می کنید، 30 دقیقه الی 1 ساعت اول را به کلیک کردن بر بخش های مختلف برنامه و آشنا شدن با زبانه ها (Tab)، نمودارها، فیلترها و دیگر اجزاء آن سپری کنید.

اصولاً صاحب نظران معتقدند برای درک اطلاعاتی که یک ابزار به شما ارائه می کند، راحت بودن با آن ابزار و یا لذت بخش بودن کار با آن فاکتور بسیار مهمی محسوب می شود.

در کار با این ابزار تحلیلگر، اولین چیزی که باید به سراغ آن بروید «تعداد کل لینک ها» است.

1. تعداد کل لینک ها

در Open Site Explorer:
پس از درج URL مورد نظرتان، صفحه ای که بخش بالایی آن مشابه تصویر فوق است، نمایش داده می شود.

کادر قرمز رنگ، کار من است.

در Majestic Site Explorer:

در اینجا نیز دور بخش مورد نظر، یک کادر قرمز رنگ کشیده ام.

تذکر: همانطور که در بالا مشاهده می کنید، بین تعداد لینک های ارائه شده از سوی Open Site Explorer و MajesticSEO اختلاف زیادی وجود دارد.

معمولاً MajesticSEO تعداد لینک ها را بیشتر از Open Site Explorer گزارش می کند اما ظاهراً در مورد این سایت به خصوص، به حساب آوردن برخی عناصر تبلیغاتی به عنوان لینک، رقم نهایی را بسیار بالا برده است.

دانستن تعداد کل لینک های یک سایت، روش ابتدایی خوبی برای درک میزان رقابتی بودن آن سایت محسوب می شود.

با این حال فراموش نکنید که با استفاده از ترفندهایی همچون SiteWide لینک ها، دایرکتوری مقالات (Article Directories)، کامنت ها و غیره می توان به طور غیرطبیعی و اسپم وار تعداد لینک ها را افزایش داد.

بنابراین Total Links را نباید الزاماً مترادف با موفق بودن لینک بیلدینگ سایت و یا رتبه بالای آن در فضای وب دانست.

متن کامل را از اینجا دانلود کنید

دسته بندی : سئو