seo

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنای بهینه سازی سایت برای سهولت بررسی موتورهای جستجو می باشد. امروزه، میلیون ها وب سایت در حال نمایش اطلاعات به میلیارد ها درخواست اینترنتی هستند، و در هر موضوع و کلمه کلیدی ( keyword )، که جستجوی خود را آغاز نمائید، هزاران گزینه و یک سوال بسیار ساده در مقابل موتور جستجو بوجود می آورد که کدام وب سایت و با کدام محتوا می تواند بهترین انتخاب باشد؟
بدون شک در دنیای در حال رقابت فناوری اطلاعات تنها موتور جستجویی که همواره بهترین پیشنهاد را به کاربر خود ارائه می کند می تواند به حیات ادامه دهد. بنابراین در میان انبوه اطلاعات و مطالب مرتبط با زمینه فعالیت شما که در اینترنت موجود است، رقابت در بهینه سازی محتویات و عملکرد یک وبسایت می تواند بسیار راه گشا باشد چرا که مطمئنا موتورهای جستجو مهمترین راه برای معرفی وب سایت شما به مخاطبین می باشد.

به واقع SEO مجموعه ای از عملیات ها و تکنیک هایی است که به منظور دریافت ترافیک بیشتر از سوی موتورهای جستجو مانند گوگل ، یاهو و بینگ انجام می گیرد که به دو دسته کلی قابل تقسیم می باشد:

off-page SEO : تغییراتی که جدا از وبسایت صورت می پذیرد.
on-page SEO : تغییراتی که بر روی وب سایت برای افزایش رنک آن انجام می گیرد.

قبل از شروع برای بهینه سازی وب سایت، اول باید بدانید که چه کلمات کلیدی هدف شما می باشد و 3 یا 4 مورد را برای افزایش رنک سایت خود در زمان جستجوی این کلمات انتخاب نمائید. کلمه کلیدی که انتخاب می کنید باید بسیار کوتاه بوده و از انتخاب کلمات بسیار عمومی حدالامکان پرهیز نمائید. یکی از رابج ترین اشتباهات در میان افرادی که اقدام به بهینه سازی سایت خود می کنند، بکار بردن تعداد بسیار زیاد کلمه کلیدی در هر صفحه می باشد، مثلا 500 کلمه مختلف که دارای میزان بالایی از جستجو هستند را در صفحه خود بکار می برند، در حالیکه گوگل و سایر موتور های جستجو برای دوری از اشتباه در طبقه بندی سایت ها بسادگی از کنار چنین مواردی می گذرند و به سایت های اینچنینی رنک بسیار پایینی را اختصاص می دهند. بنابراین تعداد کلمات کلیدی باید معقول و متناسب با محتوای صفحه وبسایت شما باشد.

پیج رنک ( Pagerank ) چیست؟
Page rank به معنای امتیاز صفحه شما می باشد که یکی از مهمترین خدماتی است که در زمینه بهینه سازی سایت توسط گوگل ارائه شد. شما بسادگی می توانید امتیاز وب سایت خود را از طریق لینک زیر مشاهده کنید:

http://www.prchecker.info/check_page_rank.php

در ابتدا pagerank تنها فاکتور بررسی و طبقه بندی سایت ها توسط گوگل بود، اما رفته رفته و با بالاتر رفتن کیفیت و تعداد سایت ها عوامل بسیار زیاد و پیچیده ای مانند عمر یک مطلب و یک سایت و بسیاری موارد دیگر، در تصمیم گیری های گوگل دخیل گردید. این فرمول ها جزء مهمترین رازهای گوگل محسوب می شوند که بصورت مداوم هزاران وبلاگ نویس در سراسر جهان در مورد آن تحلیل و بررسی می کنند.

رتبه بندی وب سایت ها:
الکسا ( Alexa ) که یکی دیگر از خدمات شرکت بزرگ آمازون می باشد، ترافیک کلی وبسایت ها را مانیتور می کند، و به واقع بزرگترین مرکز سنجش و مقایسه میزان بازدید و رتبه بندی سایت ها در کل جهان می باشد که امکانات بسیار جالبی را برای شما فراهم آورده است تا بتوانید رتبه سایت های مختلف را در میان کل سایت های جهانی مشاهده کنید، حتی این امکان را خواهید داشت که مثلا 100 سایت برتر ایران یا هر کشور دیگری را مشاهده نمایید و آمار بازدید آن را در ماههای گذشته بررسی نمائید، مثلا در بررسی سایت یک خبرگزاری، تغییرات میزان بازدید آن در روز هایی که اخبار بسیار داغی را منتشر می کند، کاملا متفاوت و قابل توجه می باشد.

چند نکته مهم در بهینه سازی وب سایت:
– بسیار مهم است که در هر صفحه از عنوان مناسب و گویا استفاده نمائید.
– حجم سایت شما نباید میزانی باشد که کاربران در بازکردن صفحات با مشکل روبرو شوند.
– سرعت باز شدن وب سایت اهمیت زیادی خواهد داشت.
–  برای عکس های خود از توضیح ( description ) استفاده کنید.
– در هر صفحه از کلمات کلیدی جداگانه و مرتبط استفاده کنید.
– برای صفحه خود توضیح بنویسید.
– امکان به اشتراک گذاری مطلب را برای کاربران در انتهای مطلب اضافه نمائید.
– دقت کنید که RSS و یا امکان خوراک برای استفاده کاربران مهیا باشد.

بهینه‌سازی سایت می‌تواند به معانی مختلفی مورد نظر قرار بگیرد و همچنین می‌تواند شامل انواع بهینه‌سازی‌های ممکن باشد.

انواع بهینه‌سازی سایت

مهم‌ترین کاربرد عبارت «بهینه‌سازی سایت» مختصر شده‌ی «بهینه‌سازی موتور جستجو» یا «سئو» است که در اصطلاح به این صورت به کار برده می‌شود.

انواع بهینه‌سازی سایت

  1. بهینه‌سازی موتور جستجو
  2. بهینه‌سازی سرعت
  3. بهینه‌سازی حجم
  4. بهینه‌سازی پردازش‌های سرور
  5. بهینه‌سازی پایگاه داده
  6. بهینه‌سازی تعداد درخواست‌های وب
  7. بهینه‌سازی کدهای قالب
  8. بهینه‌سازی Cache

بهینه‌سازی موتور جستجو

همان گونه که گفته شد، سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو متداول‌ترین کاربرد این عبارت به شمار می‌رود.

سئو سایت( SEO )

سئو یا SEO کوتاه شده‌ی عبارت Search Engine Optimization است که در دنیای وب فارسی اغلب با عبارت «سئو سایت»، «بهینه سازی سایت» و «بهبود رتبه گوگل» شناخته می‌شود.

سئو چیست - مفهوم سئو

سئو چیست؟

سئو به فرآیندی گفته می‌شود که سبب بهبود جایگاه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌شود. به این معنی که چنانچه مخاطبان و مشتریان کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را در گوگل جستجو کنند، سایت شما در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرد. معمولا رقابت میان سایت‌های مختلف بر سر قرارگرفتن در صفحه‌ی اول و به طور تخصصی‌تر رقابت برای قرار گرفتن در میان رتبه‌های اول تا سوم گوگل و سایر موتورهای جستجو است. با توجه به ماشینی بودن بیشتر الگوریتم‌های رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل و سایر موتورهای جستجو، تکنیک‌های متعدد علمی و تجربی برای دستیابی به سئو وجود دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای جستجو ربات‌های نرم‌افزاری هوشمندی هستند که در فرآیندی بسیار پرحجم و پیچیده، تمامی سایت‌های موجود در اینترنت را پیمایش می‌کنند و محتوا و نوشته‌های موجود در این سایت‌ها را در پایگاه داده‌ی خود نگهداری می‌کنند. به عبارت دیگر موتورهای جستجو تقریبا یک کپی کامل از اینترنت را در در اختیار دارند.

سئو گوگلهنگامی که کاربری کلمه‌ها یا عبارت‌هایی را در گوگل جستجو می‌کند. سیستم کلمه‌های مورد نظر را با پایگاه داده‌ی جمع‌آوری شده مقایسه می‌کند و سایت‌هایی که حاوی کلمه‌های مورد نظر باشند به کاربر نشان می‌دهد.
اینکه کدام یک از سایت‌ها ارتباط بیشتری با این کلمات دارند و اینکه کدام‌یک از آن‌ها کیفیت بهتری دارند و بیشتر می‌توانند نظر مخاطب را جلب کنند، عاملی است که باعث می‌شود نتایج به ترتیب از رتبه‌ی اول به بعد مرتب شود. سئو سایت در این نقطه به میدان می‌آید. یعنی در بخشی که نتایج می‌بایست مرتب‌سازی شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه‌ی عملکرد موتورهای جستجو اینجا کلیک کنید: گوگل چگونه کار می‌کند ؟

 

اهداف سئو چیست؟

اهداف سئو
هدف اصلی در سئو افزایش بازدید سایت است. هر چه رتبه گوگل سایت بالاتر باشد، علاوه بر افزایش بازدید، سبب می‌شود اعتبار دارنده‌ی سایت افزایش یابد، مشتریان بیشتری جذب کند، فروش بیشتری داشته باشد، برند بهتری بسازد و هزینه‌ی کمتری برای بازاریابی مصروف نماید.
قرار گرفتن در رتبه‌ی اول یا در صفحه‌ی اول گوگل باعث می‌شود که تعداد بازدیدهای سایت شما افزایش یابد. این کار به تنهایی کافی نیست. قدم بعدی در سئو نگهداری مشتریانی است که وارد سایت شده‌اند. این عامل در اصطلاح با عبارت Bounce Rate یا نرخ فرار شناخته می‌شود.

سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه

سئو سایت از گذشته به دو صورت به انجام می‌رسیده است. روش نخست روش اصولی یا «سئوی کلاه سفید» است. و روش دوم روش «همراه با تقلب» یا «سئوی کلاه سیاه» است.
هرچند موتورهای جستجو بسیار هوشمند هستند و تلاش بسیاری می‌کنند تا مانع تقلب شوند، با این حال هنوز برخی افراد با فریب موتورهای جستجو تلاش می‌کنند تا در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرند. ممکن است این کار در کوتاه‌مدت با موفقیت همراه باشد ولی با توجه به تغییرات مداوم سیستم‌های جستجوگر، در گذشت زمان بسیاری از این روش‌ها شناسایی و موجب جریمه شدن سایت خواهند شد.
هنگامی که یک سایت مورد جریمه قرار می‌گیرد، بازگشت آن به صفحه‌ی نخست یا رتبه‌های بالا بسیار دشوارتر از روز اول خواهد بود و گاهی لازم می‌شود تمام هزینه‌ها و تلاش‌های انجام شده نادیده گرفته شوند و کار از نو آغاز شود.

سئوی کلاه سیاه اغلب با خرید بک‌لینک از سایت‌های پربازدید به انجام می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ریسک‌های خرید بک‌لینک اینجا کلیک کنید.

اشکال دیگر در سئو کلاه سیاه نیاز به صرف هزینه به صورت مستمر است. هر زمان که بک‌لینک‌های خریداری شده حذف شوند، رتبه‌ی سایت سقوط خواهد کرد ولی در سئوی اصولی و کلی نگهداری جایگاه با صرف هزینه‌ای اندک به انجام می‌رسد.

نقش محتوا در سئو

با هوشمند شدن موتورهای جستجو، محتوای خوب و متنوع نقش بسیار مهمی در سئو پیدا کرده است. محتوای خوب از نظر گوگل دارای معیارهایی خاص است. از جمله، طول مناسب، عنوان مناسب، کلمات کلیدی، ساختار مناسب، ترکیب مناسب استفاده از رسانه‌های مختلف مانند صوت، تصویر، فیلم و لینک‌های داخلی و خارجی مناسب.

محتوا در سئو
تولید محتوا برای سایت و مقالات باکیفیت و منحصر به فرد کاری تخصصی است. تامین اطلاعات خام در نوشتن محتوای جدید گام نخست است. گام بعدی بهبود کیفیت محتوا برای دریافت رتبه‌ی بهتر در سئو است. این کار می‌بایست توسط متخصصین دارای تجربه و دارای مهارت فنی به انجام برسد تا نتیجه‌ی دلخواه در بهینه‌سازی و جلب مخاطبان عملی شود.

سئو و بهینه سازی CMSها( وردپرس، جوملا، دروپال، … )

CMSها ابزارهایی هستند که محتواها را از جمله اخبار، مقالات، تصاویر، فیلم‌، و صوت را مدیریت می‌کنند و به شکل‌های قابل استفاده برای کاربران به نمایش در می‌آورند.

سئوی وردپرس، سئوی جوملا، سئوی CMS
استفاده از CMSها در طراحی سایت بسیار متداول است. برای بهبود رتبه گوگل نیز ابزارهای متنوعی در CMSها وجود دارد که بخش زیادی از کار را به انجام می‌رسانند و تنها نکات تخصصی و اغلب مربوط به قالب سایت باقی می‌ماند که می‌بایست توسط کارشناس سئو به انجام برسند.
انجام تغییرات لازم بر روی CMSها و پردازش دسته‌ای محتوا به ویژه در سایت‌هایی که حجم زیادی از داده‌ها را در خود جای داده‌اند به تخصص‌های فنی موازی برای سئو و تخصص‌های فنی برای برنامه‌نویسی CMS و تخصص فنی برای مدیریت پایگاه داده نیازمند است. بنابراین داشتن تخصص‌های فوق به صورت موازی، سبب می‌شود بهترین نتایج ممکن در سئوی سیستم‌های مدیریت محتوا به دست آید.
سئو وردپرس، سئو جوملا و سئو دروپال از خدماتی است که روکاوب در زمینه‌ی بهینه‌سازی رتبه CMSها ارائه می‌شود.

سئو فروشگاه اینترنتی

تجارت به شکل سنتی رو به کاهش است. از طرف دیگر کسب و کارهای آنلاین و فروش اینترنتی در حال گسترش است. مزایای بسیاری که فروش اینترنتی برای ارائه کنندگان کالا و خدمات و از طرف دیگر مصرف کنندگان به دنبال دارد، سبب می‌شود روز به روز تعداد فروشگاه‌های اینترنتی افزوده شود.

پس از طراحی فروشگاه اینترنتی، بازاریابی و جذب مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جذب مشتریان راه‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از این روش‌ها، بهبود رتبه گوگل با استفاده از تخصص سئو است. هر چه رتبه سایت در گوگل بالاتر باشد، مشتریان بیشتری به سایت مراجعه خواهند کرد و در نتیجه حجم فروش افزایش خواهد یافت.

روکاوب در کنار شما خدمات تخصصی «بازاریابی اینترنتی» و «مشاوره سئو فروشگاه اینترنتی» را در اختیارتان خواهد گذاشت.

زمان مورد نیاز برای سئو سایت

همان گونه که در بخش قبلی گفته شد، تعیین زمان برای سئو به شرایط فعلی سایت وابستگی زیادی دارد. گاهی زمانی بسیار کوتاه و گاهی چند ماه زمان می‌بایست صرف شود تا دستیابی به هدف امکان‌پذیر باشد.

با توجه به اثرگذاری عوامل خارجی بسیاری از جمله عمر دامنه و بک‌لینک‌های طبیعی به سایت که مستلزم گذشت زمان هستند، در برخی شرایط سئو یا بهینه‌سازی سایت به زمانی بیشتر از حالت معمول نیازمند است.

قیمت و هزینه سئو سایت چه مقدار است ؟

با توجه به تنوع فعالیت‌های مورد نیاز در سئو سایت، و با توجه به حجم رقابت در صنایع مختلف، تعیین قیمت و هزینه کلی برای آن ناممکن است. گاهی ممکن است با تلاشی اندک، نتایج دست‌یافتنی باشند و گاهی ممکن است کوشش و زمان زیادی برای نیل به هدف مورد نیاز باشد. قیمت و هزینه سئو بر اساس زمان پیش‌بینی شده و حجم فعالیت‌های مورد نیاز ارزیابی و اعلام می‌گردد. هزینه نهایی به ازای هر یک از کلمات هدف و بر اساس تحلیل وضعیت موجود ارائه می‌گردد.

تعیین تعرفه و لیست قیمت سئو بدون بررسی وضعیت سایت و دشواری رقابت در کلمات کلیدی، نشان‌دهنده‌ی استفاده‌ی پیمانکاران از شیوه‌های همراه با تقلب و به طور عمده خرید بک‌لینک است.

سفارش سئو سایت

اگر وبسایتی ندارید یا سایت شما قدیمی است و می‌خواهید سایتی مطابق با اصول سئو داشته باشید، در خدمت شما هستیم.

ارائه‌ی راه حل‌های بهینه‌ی سئو سایت به عوامل گوناگونی وابسته است. حتی اگر سایت اینترنتی داشته باشید، پس از بررسی سئو سایت شما، ممکن است لازم شود تا سایت بهینه‌سازی یا بازسازی شود. همان طور که گفته شد موفقیت در سئو مستلزم انجام مراحل و عملیات گوناگونی است.
در راه حل پیشنهادی، گزارشی کامل از وضعیت فعلی، آنچه می‌توانیم برای بهبود به انجام برسانیم و آنچه شما می‌بایست انجام دهید تا به هدف دست پیدا کنید را به شما ارائه خواهیم نمود.

بهینه‌سازی سرعت

سرعت بارگزاری سایت در دو نوع قابل توجه است. نوع نخست سرعت انتقال تمامی اطلاعات لازم برای نمایش سایت به سیستم مشتری و نوع دوم، سرعت پردازش این اطلاعات و تبدیل کدهای برنامه‌نویسی به تصویر قابل استفاده توسط کاربر.

هر یک از این دو نوع سرعت نیازمند انجام فعالیت‌های گوناگون برای دستیابی به این هدف است. برای مثال در جهت کاهش زمان انتقال اطلاعات به سیستم مشتری، تکنیک‌هایی مانند فشرده‌سازی اطلاعات و تصاویر، بارگزاری دیرهنگام فایل‌های غیر اصلی، کاهش تعداد درخواست‌های فایل با یکی کردن فایل‌های هم‌نوع را می‌توان نام برد.

سرعت سایت یکی از عوامل مهم در موفقیت سایت‌های اینترنتی در جذب مخاطبان بیشتر و افزایش بازدید است. هر چه سرعت سایت بیشتر باشد و در زمان کمتری بارگزاری شود، موتورهای جستجو رتبه‌ی بهتری به سایت می‌دهند( سئوی بهتر ). از طرف دیگر کاربرانی که به سایت مراجعه می‌کنند هر چه با سایت سریع‌تر و چابک‌تری مواجه شوند، دید بهتری نسبت به آن پیدا می‌کنند.

سرعت سایت
افزایش سرعت سایت متاثر از عوامل بسیاری است.
عوامل موثر در سرعت سایت به دو گروه کلی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند.

عوامل سخت‌افزاری سرعت سایت

سخت‌افزار و شبکه اثر زیادی در سرعت اجرا و نمایش سایت دارند. هر چه قدرت سخت‌افزار میزبانی بیشتر باشد و مسیر ارتباطی پایدارتر و سریع‌تری میان مشتری و وب‌سایت برقرار باشد، سایت در زمان کمتری بارگزاری می‌شود و به نمایش در می‌آید.
نکته‌ی قابل توجه در این بخش، گران‌بودن سخت‌افزار است. به طور ویژه در سایت‌هایی با تعداد بازدید زیاد، قوی کردن سخت‌افزار به مقدار کافی ممکن است همیشه مقدور نباشد. به علاوه بخشی از سرعت که به حجم صفحات مربوط می‌شود با استفاده از سخت‌افزار قابل پوشش نیست. زیرا محدودیت‌های بسیاری نیز در سمت مشتری وجود دارد که خارج از حیطه‌ی اختیار است.

عوامل نرم‌افزاری سرعت سایت

بعد دیگر در سرعت یک سایت، چابک و سریع بودن نرم‌افزاری سایت است. چابکی نرم‌افزاری نیز به دو عامل حجم و سرعت پردازش وابسته است. برای کاهش حجم صفحات وبسایت، می‌توان تصاویر موجود را کاهش حجم داد، حجم صفحات را کم کرد، از فشرده‌سازی استفاده کرد و تکنیک‌های دیگری که می‌تواند زمان انتظار برای دریافت شدن محتوا را کاهش دهد، را به کار گرفت.
همچنین بخشی از زمان انتظار برای دریافت محتوای سایت به زمان پردازش اطلاعات وابسته است. استفاده‌ی غیر اصولی از سیستم‌های مدیریت محتوا( CMS ) می‌تواند یکی از عوامل مهم در کاهش سرعت نمایش یک وبسایت باشد. بهینه‌سازی اصولی سیستم‌های آماده و سیستم‌های سفارشی، به تلاش و تخصص زیادی نیازمند است. افزایش کارایی در بعد نرم‌افزاری ممکن است در ابتدا پر هزینه باشد، ولی در بلند مدت با کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری قطعا به سود دارندگان وب‌سایت خواهد بود.

بهینه‌سازی حجم

کم بودن حجم سایت یکی از عوامل مهم در جذب مخاطبان و تشویق آنان به مراجعه‌ی مجدد به سایت است. کاهش حجم علاوه بر مزایای مستقیمی که بر رضایت مشتریان و موتورهای جستجو نشان می‌دهد، بر افزایش سرعت انتقال اطلاعات و سرعت نمایش سایت نیز اثر مثبت و قابل توجهی را بر جای می‌گذارد.

کاهش حجم سایت

کاهش حجم سایت یکی از نیازهای اساسی در جلب رضایت مشتریان و موتورهای جستجو برای سئو و بهینه‌سازی بهتر به شمار می‌رود. هر چه حجم سایت کمتر باشد، کاربران زمان کمتری را برای نمایش محتوای سایت منتظر می‌مانند و در نتیجه احتمال رضایتمندی آنان افزایش می‌یابد.

یکی از عامل‌های مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها در گوگل و تعیین رتبه‌ی سئو سایت، حجم کمتر سایت است. توجه به حجم سایت و سرعت بارگزاری آن به ویژه در هنگام جستجو از طریق موبایل اثر مهمی در افزایش رتبه سایت در گوگل ایفا می‌کند.

تلاش برای کاهش حجم سایت‌های اینترنتی با گسترش استفاده از موبایل‌ها، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به دلیل قیمت بیشتر اینترنت موبایل و کم بودن امکانات سخت‌افزاری این ابزارها، سایت‌هایی با حجم بالا، سبب افزایش نارضایتی بیش از پیش برای این گروه از استفاده کنندگان خواهند شد.

کاهش حجم سایت و محیط زیست

کاهش حجم سایت اثرات زیست محیطی بسیاری نیز به دنبال دارد. کاهش حجم سایت مساوی است با کاهش نیاز به فضای ذخیره‌سازی، کاهش پهنای باند مورد نیاز برای انتقال اطلاعات، کاهش فضای ذخیره‌سازی روی دستگاه گیرنده، کاهش زمان پردازش و در نهایت کاهش زمان صرف شده برای نمایش سایت.

طراحی سایت و محیط زیست

شاید به نظر برسد کاهش چند ده یا چند صد کیلوبایتی حجم سایت اثر ناچیزی خواهد داشت. ولی اگر این مقدار ناچیز را در تعداد استفاده کنندگان از سایت‌های اینترنتی ضرب کنیم، اعداد باورنکردنی به دست خواهد آمد.

با کاهش استفاده از منابع، برق کمتری مصرف می‌شود. امروزه اغلب برق تولیدی در روی کره‌ی زمین از منابع تجدید ناپذیر تهیه می‌شود. تولید و مصرف بیشتر انرژی سبب آلودگی هر چه بیشتر محیط زیست و آسیب به سلامت زندگی نسل‌های آینده خواهد شد.

.

بهینه‌سازی پردازش‌های سرور

اگرچه قدرت سخت‌افزارهای سرور در مقایسه با گذشته کاهش چشم‌گیری را تجربه کرده است. با این حال هنوز در پردازش‌های سنگین، نیاز به بهینه‌سازی استفاده از منابع سخت‌افزاری و به ویژه قدرت پردازنده حس می‌شود. سایت‌های بزرگی مانند گوگل و آمازون در ثانیه صدها هزار پردازش همزمان را انجام می‌دهند و بهینه‌سازی پردازش‌های انجام شده حتی به مقدار جزئی اثری قابل ملاحظه در کارایی کلی و کاهش هزینه‌های سرور و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیست با توجه به کاهش مصرف انرژی در پی دارد.

بهینه‌سازی پردازش‌ها با استفاده از روش‌های گوناگون و به ویژه با استفاده از بهینه‌سازی الگوریتم‌ها قابل انجام است. بسته به زبان برنامه‌نویسی به کاررفته در طراحی سایت، ابزارها و تکنیک‌های قابل اجرا متفاوت خواهند بود.

بهینه‌سازی پایگاه داده

پایگاه داده یکی از نقاط حساس در اغلب نرم‌افزارها به شمار می‌رود. داده‌ها در حجم‌های بزرگ را به آسانی داده‌های کم حجم نمی‌توان نگهداری و مدیریت نمود. جستجو در حجم زیاد داده‌ها کاری بسیار پر هزینه و بسیار دشوار است. به ویژه هنگامی که تعداد کاربران درخواست دهنده رو به فزونی بگذارد. در چنین شرایطی نیاز به بهینه‌سازی پایگاه داده و تغییر در شیوه‌های نگهداری و بازیابی و جستجوی اطلاعات تخصصی ارزشمند و گران‌قیمت به شمار می‌رود.

بهینه‌سازی تعداد درخواست‌های وب

هر صفحه‌ی وب شامل تعداد زیادی فایل است. هر چه تعداد این فایل‌ها کمتر باشد، تعداد درخواست‌هایی که مرورگر به سرور ارسال می‌کند تا تک تک این فایل‌ها را دریافت و پردازش کند نیز کمتر خواهد شد. تعداد زیاد فایل‌ها سبب مشکلات زیادی هم در سمت سرور و هم در شبکه‌ی انتقال و هم در هنگام پردازش محتویات سایت خواهد شد.

به همین دلیل یکی کردن فایل‌هایی با انواع داده‌ای مشابه در فایل‌های تکی، سبب رفع این مشکلات و دستیابی به مزایای زیادی می‌شود. بهینه‌سازی تعداد درخواست‌های وب نیازمند دانش برنامه‌نویسی و تخصص کافی در طراحی قالب و زیرساخت سایت است.

فایل‌های تصویر، فایل‌های اسکریپت و فایل‌های شیوه‌نامه سه گروه اصلی فایل‌هایی هستند که فایل‌های قرار گرفته در هر دسته به طور بالقوه می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و یکجا به سرور ارسال شوند.

بهینه‌سازی کدهای قالب

قالب سایت با استفاده از اسکریپت خاصی با نام HTML تولید می‌شوند. این کدها به مرورگر و موتور جستجو می‌گویند که سایت چه محتوا و چه ساختاری باید داشته باشد و نوع محتوای موجود در صفحه چیست. نمایش ظاهری یک سایت مشابه به تعداد نامحدودی حالت از اسکریپت‌های برنامه‌نویسی قابل متناظر شدن است. ولی تمامی این حالت‌ها حالت‌های بهینه و کارآمد هم از جهت حجم و هم از نظر معنی و مفهوم نخواهند بود.

حالت بهینه حالتی است که در کمتری کدهای ممکن، بیشترین محتوا و بیشترین مفهوم را هم برای مرورگر و هم برای موتورهای جستجو تعریف کند. از طرف دیگر استانداردهای بین‌المللی برای برنامه‌نویسی قالب سایت به زبان HTML تعریف شده‌اند که رعایت آن‌ها مزایای زیادی را در زمینه‌های مختلف برای سایت به دنبال دارد.

بهینه‌سازی کدهای قالب سایت یکی از انواع بهینه‌سازی است که در سایت بهینه‌سازی‌های سایت از جمله سئو و کاهش حجم و افزایش سرعت نقش مهمی ایفا می‌کند.

بهینه‌سازی Cache

کاربران پس از مراجعه‌ی نخست به سایت، در دفعات بعدی مراجعه به همین صفحه یا مشاهد‌ه‌ی صفحات دیگر سایت می‌توانند تنها فایل‌های تغییر یافته در میان بازدیدها را از سرور درخواست دهند و از دانلود مجدد ده‌ها فایل تکراری و مشابه در بازدیدهای پی در پی خودداری نمایند.

تعیین اینکه چه فایل‌هایی ممکن است میان بازدیدهای مکرر یک کاربر تغییر کنند و مرورگر وب می‌بایست آن‌ها را در فاصله‌های زمانی تعیین شده مجددا درخواست دهد، بر عهده‌ی زیرساخت سرور و زیرساخت برنامه‌نویسی سایت است.

به همین دلیل بهینه‌سازی سیستم Cache عامل بسیار مهمی در کاهش استفاده از منابع سرور و افزایش سرعت بارگزاری اطلاعات سایت برای کاربران تکراری سایت به شمار می‌رود.