SEO چیست؟

SEO یا سئو به معنی بهینه سازی سایت در موتور های جستجو (Search Engine Optimization) و امروزه یکی از مراحل مهم و پر اهمیت در طراحی وب سایت می باشد ..

سئو سایت در معنای پیاده سازی الگوریتم ها و استانداردهای گوگل می باشد که در نتیجه عمل قرارگیری در صفحه اول گوگل به واسط کلمات کلیدی خاص و عبارت بهینه سازی وب سایت را حاصل می نماید.

Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور های جستجو ) عبارت است از مجموعه تکنیک ها و مهارت هایی که به یک سایت اجازه می دهد ترافیک و بازدید کننده های بیشتری از موتور های جستجو نظیر Google ، Yahoo و یا Microsoft داشته باشد ..

سئو را می توان به دو محدوده اصلی تقسیم نمود :

۱- off-page سئو: کارهایی که به طور مستقل از طراحی وب سایت شما انجام می گیرد ..

۲ – on-page سئو: کارهایی که طراحی سایت شما را تغییر می دهد تا رتبه بهتری را در موتور های جستجو بگیرید .

به یاد داشته باشید که یک طراحی سایت به طور کامل در موتور های جستجو بهینه سازی سایت انجام نمی شود مگر این که شما هر دو بخش off-page سئو و on-page سئو را به کار بگیرید

سئو قالب چیست؟

سئو قالب همان چیزی است که 90 در صد وب سایت های به اصطلاح متخصص بهینه سازی سایت برای شما به نام سئو انجام می دهند.سئو قالب ، یک اصطلاح بسیار رایج اما با کمترین مقدار درک مفهومی . حتما ( یا هم شاید ) شما در مورد سئو قالب بسیار بسیار شنیده اید و تنها توضیحی هم که در رابطه با آن مطالعه نمده اید valid code است .

d0d354668f69293e040aa69de3140c78 L

در ابتدای این مقاله  باید بگویم که این مبحث را شاید تا جایی تخصصی ( کدنویسی ) بیان کنم ، پس پیشنهاد میکنم حتما حوصله کد و اصطلاحات را داشته باشید .
سئو قالب فقط مربوط به کدنویسی نیست . یعنی معمولا 99 درصد سایت ها از لحاظ کدنویسی html قالب مشکل خاصی ندارند و بر همین مبنا سئو قالب می توان گفت اصلا کدنویسی صحیح نیست.

اما یک دلیل از تمام دلیل ها :

ببنید وقتی میگویم مبحث کد نویسی HTML ، در کد نویسی HTML اشتباه بزرگی نمی تواند رخ بدهد ، و همانند PHP نیست که مثلا خطای FATAL و غیره ای اجرا شود . بزگترین اشتباه در کدنویسی HTML می تواند نبود SPACE بین کد ها باشد :
مثلا

<DIVCLASS=”MHEYDARI”>SEO</DIV>

کد فوق می تواند یک اشتباه در HTML باشد که سایت W3C آن را به رنگ قرمز نشان دهد . ولی آیا شما گوگل را نمی شناسید ؟ گوگل با آن همه الگوریتم های موجود و روبوت های پیشرفته که ساختار وب سایت ها را چک می آیا نمی تواند تگ DIV و یک کلاس را تشخیص دهد حتی اگر فاصله ای بین آنها نباشد؟؟؟مطمئن باشید که گوگل دارای چنین قدرتی است که  این کد را پردازش کند . یک طراح سایت ممکن است در حین طراحی یک و یا دوبار و دیگر حداکثر سه بار این خطا را تکرار کند که اصلا هیچ گونه ایرادی ندارد و به سئو سایت شما آسیب نخواهد رساند  و نیز اگر که سئو به این چیز ها بود ، رتبه بندی 10 سایت با بهترین سایت های html چگونه رخ می داد؟

و اما یک سئو کار که هزینه سئو قالب را دریافت می نمائید ، چه وظیفه ای دارد؟

یک سئو کار در ابتدا باید ، وسعت سایت ( تعداد مقالات ، تعداد منوها و…) را بداند و بر اساس آن یک وب سایت کاربرپسند با راهنمایی خود برای ادامه مسیر به کاربران ایجاد نماید . و باید راه حل هایی را برای مسائل زیر پیدا کند :
کاربر باید بتواند در هر صفحه ای به صفحات دیگر جهش کند

    از breadcrumbs در جای مناسب استفاده کند
از فایل robots.txt استفاده کند
sitewide لینک های درون فوتر سایت را خوب چیدمان کند
Navigation ها را به خوبی چیدمان کند
از منوهای کنار سایت به خوبی استفاده کند
نقشه سایت درون قالبی داشته باشد
بله این ها وظایف یک سئوکار قالب است .

و البته سئو کار باید به الگوریتم page layout گوگل نیز توجه لازم را داشته باشد . قبلا این الگوریتم را شرح داده بودم اما اگر به صورت مختصر بخواهم بگویم این است که اگر صفحه سایت را از بالاترین نقطه پیمایش کنیم ، هر چه سریعتر باید به اصل مطلب برسیم ( یعنی به محتوایی که کاربر به دنبال آن است ) نه همانند سایت های دانلود که 5 بلاک اول وسط سایت تبلیغات است .

و اما نکات بیشتر :

در آخرین مصاحبه هایی که مت کاتز و دیگر متخصصان گوگل مواردی را ارائه نموده اند ، بیان شده است که گوگل می تواند سایت های Responsive را تشخیص دهد و همچنین بیان شده است که گوگل به این سایت ها مذائقه نکرده و یک امتیازی برای آنها کنار می گذارد .  تمام سایت ها می توانند Responsive باشند چون پروسه سختی نیست ، اگر css یک قالب سه روز زمان ببرد ، responsive کردن آن تنها یک روز زمان خواهد برد . این گزینه برای سئو کاران اختیاری است ولی اگر با مدیر سایت هماهنگ کنند وقالب را Responsive نمایند می تواند بسیار مثمر ثمر باشد .
سعی شود حتی الامکان ، تصاویر که در css قالب با دستور background : url() داده می شود ، به صورت sprite باشد ، یعنی تمام آیکون ها و … در یک تصویر باشند و برای فراخوانی آنها Position آنها را تغییر داد.
در آخر هم می توانم بگویم که در کدهای css هم بهینه سازی وجود دارد . به عنوان مثال کدنویس می خواهد به چهارطرف یک div ، 4 سایز margin متفاوت بدهد ، برای این کار ممکن است کد زیر را وارد نمائید :

margin-left:4px
margin-right:5px
margin-top:6px
margin-bottom:7px

اما می تواند این کد ها را به طریقه بهینه تری وارد نمائید :

margin : 6px 5px 7px 4px

در ضمن سعی شود که صفحه اصلی سایت به صورت داینامیک باشد بدین معنا که اگر مقاله در سایت درج شد به عنوان آخرین مقالات در صفحه اصلی نمایش داده شود

و… خیلی کارهای دیگر که باید انجام شود . به عبارتی دیگر وجود چند خطا invalid در کدهای html سایت ، نه شما به رتبه اول می آیید و نه به رتبه اول گوگل می روید …

بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر نیازمند فعالیت زیاد ، رعایت قوانین و تکنیک های فراوانی است ، برخی از این قوانین و تکنینک ها را با هم مرور میکنیم :

  1. سرعت وب سایت شما باید مناسب باشد

  2. طراحی وب سایت شما باید کاربر پسند باشد

  3. وب سایت شما باید ریسپانسیو (انطباق پذیر) باشد

  4. تگ های به کار رفته در کد های وب سایت شما باید بهینه شده باشد

  5. مطالب وب سایت شما باید مرتبط با کلمه ی کلیدی انتخاب شده باشد

  6. تصاویر به کار رفته در وب سایت شما باید بهینه شده و از توضیحات مناسب برخوردار باشد

  7. وب سایت شما باید به شبکه های اجتماعی متصل باشد

  8. محتوای وب سایت باید به صورت روزانه یا هفتگی در پریود زمانی های خاص به روز رسانی شود

  9. تیتر صفحات و زیر صفحات شما و همچنین آدرس ها باید بهینه شده باشد

  10. سرعت سرور شما و جای سرور شما بسیار مهم است

  11. قدمت دامنه و زمانی که وب سایت فعال است نیز نقش بسیار مهمی دارد

  12. کلمات کلیدی انتخاب شده باید مناسب وب سایت شما باشد

  13. و بسیاری موارد دیگر

 

گوگل کدام وب سایت ها را در نتایج اولیه خود نمایش میدهد ؟

پاسخ : طبق آخرین مقالات و اخبار منتشر شده از سمت گوگل وب سایتی که اطلاعات به روز تر ، سرعت بالاتر در نمایش اطلاعات ، تصاویر با کیفیت ، کپی نبودن محتوا و تصاویر ، استفاده از تکنیک های معتبر را ضمیمه کار خود کرده باشد در صفحه اول نمایش میدهد . گوگل میگوید وب سایتی در صفحه اول نمایش داده میشود که به سرعت و سهولت مخاطب من را به منظور جستجو شده اش برساند.

اگر همه ی وب سایت ها روی یک کلمه خاص بهینه سازی شده باشند چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

پاسخ : در این صورت فقط وب سایت هایی نمایش داده میشوند که اصول بیشتری را رعایت کرده و از آخرین قوانین گوگل پیروی کرده اند ، برای مثال ممکن است شما روی کلمه کلیدی هتل کار میکنید ، خوب این کلمه از ترافیک بسیار بالایی برخوردار است و وب سایت های زیادی روی این کلمه در حال بهینه سازی هستند ، وب سایتی برنده است که بیشترین قوانین را رعایت کرده باشد و تیم متخصص سئو روی وب سایت فعالیت کرده باشند.

بهترین راه برای شناخت یک تیم موفق در امر سئو چیست ؟

پاسخ : بهترین راه برای این کار مشاهده نمونه کارهای آن تیم است ، تیم بهینه سازی وب سایت باید نمونه کارهای مناسب و هم ردیف ترافیک کلمات کلیدی شما داشته باشد .

بهینه سازی داخلی (in site seo) و بهینه سازی خارجی (out site seo) چیست ؟

پاسخ : بهینه سازی داخلی وب سایت منظور همان بهینه سازی کد های وب سایت ، همچنین بهینه سازی محتوای وب سایت است ، سئو کد های وب سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا اگر درست انجام شود شما به طور خودکار از سمت گوگل وب سایت معتبر و مناسبی دارید و بدون صرف هزینه و زمان زیاد روی بسیاری از کلمات کلیدی انتخاب شده در نتایج بالای گوگل قرار خواهید گرفت.

بهینه سازی خارجی وب سایت در مورد شبکه های اجتماعی ، لینک های ورودی ، لینک های خروجی و بازدید از کلمات کلیدی بحث میکند و باید روی این موارد بهینه سازی صورت پذیرد.

جمع بندی کلی : برای داشتن وب سایت بهینه و نمایش داده شدن در نتایج اولیه گوگل وب سایت شما باید هر 2 روش بهینه سازی را تجربه کرده باشد و بهینه سازی شده باشد . بهینه سازی وب سایت به چند خصوصیت مهم بستگی دارد :

  1. صبر و حوصله ی زیاد

  2. استفاده از کد های بهینه

  3. استفاده از تکنیک های به روز

  4. استفاده از آخرین قوانین گوگل

  5. استفاده از تیم مناسب بهینه سازی وب سایت

  6. استفاده از بک لینک های قوی

  7. استفاده از محتوای مناسب