یکی از عوامل در رتبه بندی صفحات مرتبط با یک موضوع توسط موتورهای جستجوگر آدرس اینترنتی ( URL ) صفحه های وب است که در صورتی که کاربران آن آدرس را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنند و یا از طریق صفحه ی دیگری که به آن به اصطلاح لینک داده باشد می توانند وارد آن صفحه شوند.

نکات مختلفی در این زمینه تا کنون از طریق خود توسعه دهندگان این موتورهای جستجوگر مانند گوگل ، یاهو و بینگ گفته شده است و بسیاری از نکات طبق آزمایشات و تجربه افرادی که در زمینه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر فعالیت می کنند بدست آمده است که در این آموزش سعی می کنیم تمام نکاتی که در بهینه سازی و سئو آدرس اینترنتی ( URL ) صفحات وب موثر است را با هم بررسی کنیم و نکاتی را که در نهایت باعث افزایش بازدید کنندگان سایت ما و صفحات آن در موتورهای جستجوگر می شود را که با این موضوع مرتبط است بیان کنیم.

توجه داشته باشید در آموزش بهینه سازی آدرس اینترنتی ( URL ) صفحه های وب برای موتورهای جستجوگر و افزایش رتبه صفحات خود برای نمایش آن صفحات در نتایج بالاتر در موتور جستجوگر از مثالی استفاده می کنیم تا بهتر با این کار آشنا شوید و بعد از خواندن این آموزش بتوانید به راحتی شروع به بهینه سازی آدرس های اینترنتی سایت یا وبلاگ خود بکنید. مثال استفاده شده در این آموزش یک صفحه سایت ماشین فروشی است که در آن قصد داریم به بازدید کنندگان سایت خود یک BMW 6 Series مثلاً ۶۳۰i معرفی کنیم و به آن ها اطلاع دهیم که می توانند برای خرید این ماشین در سراسر ایران از نمایشگاه ما نیز اقدام کنند.

بکارگیری از کلمات کلیدی مرتبط در نام صفحات و شاخه های موجود در URL

یکی دیگر از نکات و یا بهتر است بگوییم مهمترین نکته در بهینه سازی و سئو آدرس یک صفحه از سایت ما برای موتورهای جستجوگر استفاده از کلمات کلیدی به کار رفته و مرتبط در آن صفحه وب در آدرس آن صفحه وب است. برای اینکه بهتر یا این نکته آشنا شوید مثال زیر را بخوانید.

فرض می کنیم که می خواهیم همان آدرس صفحه ( URL ) معرفی ماشین BMW که البته مدل آن ۶۳۰i بود بهینه سازی کنید. با نگاهی به محتویات موجود در صفحات سایت خود متوجه کلمات کلیدی و یا همان کلماتی که دوست داریم کاربران بعد از جستجو در موتورهای جستجوگر با این صفحه از سایت ما روبرو شوند می شویم. برای مثال کلمات کلیدی این صفحه از سایت ما عبارتند از : ماشین ، فروش ، BMW ،۶۳۰i ، سرعت ، قدرت ، سری ۶ و … . پس باید آدرسی مانند آدرس های اینترنتی زیر را برای آن صفحه از سایت خود محیا کنیم تا آن صفحه بتواند از نظر موتورهای جستجوگر رتبه خوبی را دریافت کند.

1- http://www.ماشین.com/فروش/bmw/سری-۶/model-630i.html
2- http://www.ماشین-فروشی.com/bmw/630i/
3- http://www.نمایشگاه.com/ماشین/bmw-630i/
4- http://www.bmw-630i.com/مشخصات/
5- http://www.carmag.ir/معرفی/ماشین/bmw-630i.html

با خواندن آدرس های پیشنهاد شده بالا حتماً متوجه بعضی دیگر نکات در این زمینه شده اید که عبارتند از :

  1. دامنه هایی که نشان دهنده یک محدوده جغرافیایی هستند ( مثل ir ) می توانند در بهینه سازی سایت برای نسخه های محلی موتورهای جستجوگر مانند گوگل فارسی مفید باشند.
  2. باید در آدرس صفحات سایت خود از کلمات کلیدی به صورت کنترل شده استفاده کنیم و از تکرار بیش از حد آن ها جلوگیری کنیم چون ممکن است موتورهای جستجوگر سایت ما را به دلیل بیش از حد بزرگنمایی کردن چند کلمه کلیدی در خود جریمه کنند.
  3. حتماً لازم نیست از کل کلمات کلیدی مورد نظر خود در آدرس URL صفحات خود استفاده کنیم.
  4. شاخه هایی که صفحات ما در آن ها قرار می گیزند می توانند کمک موثری را به ما برای معرفی کلمات کلیدی مرتبط با صفحات سایت خود بکنند.

کوتاه بودن یو آر ال URL در سئو

URL یو آر ال صفحات خود را کوتاه انتخاب نمایید. این جمله یعنی اینکه هرچه صفحه ایجاد شده شما به روت اصلی نزدیک تر باشد یعنی اهمیت بیشتری دارد و به طبع آن رنکینگ بالاتری را در سئو سایت آن صفحه خواهید گرفت. برای مثال دو آدرس زیر را برای کلمه کلیدی سئو سایت در نظر بگیرید.

http://www.seo.com
http://www.example.com/article/seo.html

دو آدرس بالا یکی کلمه کلیدی سئو سایت را برای دامنه اصلی و روت اصلی سایت در نظر گرفته است و دیگری سئو را در صفحه داخلی و در بخش مقالات. این دو URL از رنکینگ یکسانی برخوردار نیستند زیرا که نشان می دهد ولی دامنه اصلی در خصوص سئو سایت باشد پس کل سایت در حول محور سئو سایت است اما وقتی مقاله ای را با عنوان سئو سایت می نویسید نشان می دهد که تمرکز سایت شما به موضوع سئو سایت نیست.

نکات مهم در نحوه بهینه سازی url سایت در سئو

ساده و ساختاری قابل خواندن داشته باشد

ساختار انتخاب واژه برای نام آدرس URL می بایست ساده، قابل خواندن و حتی الامکان تک سیلابی باشد.

مانند شکل درست: www.example.com/SEO-advice-for-beginners

شکل نادرست: www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=4j3898enno0223bns983201djis03

استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات در آدرس URL

گوگل پیشنهاد می کند به منظور جداسازی کلمات در آدرس URL خود از خط فاصله استفاده کنید.

به طور مثال :

(www.example.com/SEO-advice-for-beginners)

  • حروف آدرس URL حتما کوچک باشند

اآدرس های URL خود حروف بزرگ قرار ندهید بهتر است تمامی حروف کوچک تبدیل باشند.چون، گوگل به حروف بزرگ و کوچک حساس است و ممکن است سایت خود را بی دلیلی دچار چالش کنید.

 

  • لزومی ندارد تیتر عنوان سایت با نام URL سایت یکسان باشد

استفاده از این ایده که نام سایت باید در عنوان یا URL نیز دیده شود بسیار خوب است. ولی این به صورت اجبار و یا الزام نیست که حتما توسط مدیران سایت رعایت شود.

بلکه در جذب مخاطب و ذهنیت سازی در کاربران می تواند بسیار موثر باشد. اما فقط یک پیشنهاد است و نه یک الزام.

  • از کلمات کلیدی در ابتدای URL استفاده کنید

پیشنهاد گوگل قرار دادن کلمات کلیدی مهم و مرتبط در ابتدای URL تا جای ممکن است، زیرا این کار کمک به جذب ترافیک در سایت شما می نماید. این مورد از ابتدا بوده است و تا ابد هم ادامه خواهد داشت …

  • به کارگیری از دامین ها و زیر دامین های تک سیلابی

براساس گزارشی از سایت moz به منظور  افزایش رنکینگ، بهتر است از دامنه ها و زیر دامنه های تک سیلابی استفاده کنید.

همچنین شواهد نشان می دهد در انتقال محتوا از دامنه اصلی به زیر دامنه میزان ترافیک بیشتری جذب سایت شده است و در افزایش خوانایی از دیدگاه گوگل بسیار تاثیرگذار است. این بدان معناست که اگر شما در زیردامنه های سایت خود محتوای باکیفیت و ارزشمندی قراردهید که ارزش ساخت یک زیردامنه را داشته باشید در دید گوگل بسیار تاثیرگذار است.

  • استفاده کمتر از زیر پوشه و اسلش (/):

براساس گزارشی از سایت Moz  و مقالات معتبر بهتر است در آدرس URL از تعداد کمتری اسلش استفاده کنید، زیرا استفاده تعداد زیادی اسلش سبب درهم آشفتگی و ایجاد ابهام در ایندکس کردن صفحات توسط گوگل خواهد شد.

  • فعل استفاده شده در url باید ساده باشد

بهتر است در آدرس url ها از فعل استفاده کنید. به طور مثال از apply بجای applying  استفاده کنید.

  • عدم استفاده از  آدرس های URL با محتوای یکسان

ایجاد URL ها با محتوای یکسان باعث ایجاد مشکلاتی سخت برای گوگل خواهد شد.

به طور مثال گوگل نمی تواند در ایندکس کردن آدرس ها درست عمل کند. در نتیجه صفحه شما در نتایج جستجو ظاهر نخواهد شد.

لذا به منظور جلوگیری از این مشکل حتما بایداز url هایی با آدرس های متفاوت و محتوای متفاوت استفاده کنید.

گوگل لیستی از بروز مشکلات احتمالی منتشر کرده است که در ادامه با هم بررسی می کنیم.

  • مستندات سریالی پویا
  • پارامترهای مشکل دار در آدرس URL
  • پارامترهای مرتب سازی
  • پارامترهای غیر مرتبط

حالا یک URL باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

۱-ساده،راحت و قابل خواندن  مانند www.example.com/SEO-advice-for-beginners

۲-استفاده از خط فاصله به جهت جداسازی کلمات  مانندwww.example.com/SEO-advice-for-beginners

۳-کوچک بودن حروف به کار رفته در آدرس URL

گوگل به حروف کوچک و بزرگ حساس است و به همین دلیل باید این موضوع را رعایت کنید.

۴-استفاده از حروف اضافه در URL مانند an , a , the

این مورد چندان توصیه نمی شود و بهتر است انجام نشود.

۵-عدم لزوم هماهنگی عنوان سایت با URL

البته این مورد تاثیرش فقط در جذب کاربر است و مجبوری نیست.

۶-قراردادن کلمات کلیدی در URL

گوگل پیشنهاد می کند که کلمات کلیدی در URL سایت وجود داشته باشد زیرا باعث جذب ترافیک می شود.

۷-استفاده از زیردامنه های تک سیلابی

این مورد از دیدگاه گول بسیار اهمیت دارد و اگر زیردامنه های باکیفیت دارید پس قطعا مورد تائید گوگل هستید.

۸-استفاده حداقلی از اسلش /

این مورد نیز بهتر است کمتر دیده شود زیرا موجبات آشفتگی را در شاخص کردن صفحات از سوی گوگل فراهم می کند.

۹-استفاده از فعل ساده در URL

اگر می خواهید از افعال در URL استفاده کنید افعال را ساده بنویسید مانند read به جای reading

۱۰-جلوگیری از انتخاب URL با محتوای مشابه

اگر این مورد را رعایت نکنید گوگل نمی تواند صفحات را در موتورهای جست و جو گر ایندکس کند.