بهینه سازی وبسایت در موتور جستجو (SEO)

سئو به فرآیندی گفته می شود که هدف اصلی آن بهینه سازی وب سایت  به منظور پیدا کردن یک جایگاه مناسب در موتورهای جستجو است. امروزه سئو از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. نه تنها باعث افزایش بازدید وب سایت می گردد بلکه بر برند آگاهی شرکت نیز موثرست.

بهینه سازی سایت در بردارنده تکنیک هایی است که با استفاده از آنها می توان رتبه سایت مورد نظر را در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو بهبود داد.

بهینه سازی وب سایت در موتور جستجو یک فرایند نسبتا وقت گیر و یک علم گسترده می باشد که دائما جزئیات آن در حال تغییر است، سئو باعث می شود موتورهای جستجو سایت شما را در صفحات اول برای کاربران جستجوگر خود نمایش دهد که در نتیجه شما بازدیدهای کاملا رایگان، اصلی و طبیعی دریافت کنید.

سئو سایت چیست؟

سئو سایت به معنی انجام تمام فرآیندهایی است که باعث می شود سایت شما نتایج بهتری را در گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب کند. عواملی که در بهبود وضعیت سایت شما تاثیر می گذارند را به دو دسته می توان تقسیم کرد: عوامل داخلی و عوامل خارجی. سئو سایت بیشتر بر روی عوامل داخلی تکیه دارد و با بهبود ساختار وب سایت و همچنین قالب آن سعی میکند وضعیت سایت شما در گوگل را بهبود بخشد.

به این نکته توجه داشته باشید که عوامل مهم سئو داخلی عبارتند از: نحوه طراحی سایت (شامل کد نویسی، سرعت لود شدن، ساختار صفحات، نحوه طراحی قالب، نحوه قرار گرفتن محتوا در صفحه و…) و محتوای سایت. بنابراین هیچ متخصص سئوی سایتی نمی تواند به تنهایی باعث بهبود وضعیت سایت شما شود و شما علاوه بر اینکه باید یک سایت مناسب و بهینه سازی شده برای گوگل داشته باشید نیاز دارید که محتوای مناسب نیز در سایت خود تولید کنید (مطابق با استانداردهای گوگل).

به طور خلاصه سئو سایت یعنی از بین بردن مشکلات کدنویسی و قالب سایت شما و تعریف پارامترهای مناسب در آن برای بهبود وضعیت رتبه سایت شما در گوگل و بدست آوردن کلمات کلیدی مناسب در زمینه کاری شما (کلمات کلیدی که مخاطب شما آنها را جستجو می کند)، تولید محتوای مناسب و بهبود تجربه کاربری بر روی سایت شما که نهایتا منجر به امتیاز بیشتر صفحات سایت در گوگل می شود. بنابراین سئو سایت، فرآیندی است که به تمام اتفاقات روی سایت مرتبط است و باعث می شود سایت شما نتیجه بهتری در گوگل کسب کند، این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی افزایش بازدید و درآمد سایت شما خواهد داشت.

معنای لغوی SEO

سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization است به معنی بهینه سازی برای موتور جستجوگر می باشد.

زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید.

اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند.

به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، می بایست سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد.

امروزه سئو سایت  جزء یکی از مقرون به صرفه ترین روش های تبلیغاتی به شما می آید. در صورتی که تعرفه مربوط به سئو و بهینه سازی سایت را با سایر روش های تبلیغاتی مقایسه کنید خواهید دید که تبلیغات و بازاریابی از طریق سئو بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از سایر روش های تبلیغاتی می باشد.

سئو فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینه‌ای و صبر است. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.

الگوریتم رتبه‌بندی گوگل دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبه‌بندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو می‌بایست مهم‌ترین این معیار‌ها را جهت پیاده‌سازی موفق سئو بدانند.

 

هدف از بهینه سازی سایت چیست؟

هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو هم قابل اعتماد می‌شود.

 

سئو درون سایت (One-page)

بهینه سازی درون سایت به کارهایی اشاره دارد که باید در ظاهر و شمایل سایت انجام شود تا وبسایت را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نماید و مهم ترین پارامترهای آن عبارتند از:

  • تایتل ها و توضیحات بهینه
  • ساختار مناسب URL
  • شمایل کاربرپسند وبسایت
  • لینک­های داخلی بهینه
  • تصاویر بهینه از لحاظ اندازه­ی تصاویر، حجم تصاویر و استفاده از تگ ALT
  • صفحه­ ی مناسب و کاربرپسند برای خطای ۴۰۴
  • سرعت بالا آمدن صفحات سایت
  • مطالب به روز و با کیفیت که مهم ترین پارامتر سئو است
  • لینک های خارجی مناسب

 

سئو خارج از سایت (Of-page)

این شکل از بهینه سازی به مواردی در خارج از وبسایت اشاره دارد. مواردی از جمله:

  • لینک از سایت های دیگر به وبسایت شما
  • رسانه های اجتماعی
  • بوکمارک های جمعی

 

On-page SEO چیست؟

به تمامی عوامل موثر بر ساختار داخلی سایت مانند تولید و بازاریابی محتوا سئو داخلی گفته می شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت
  • بهینه سازی کدهای سایت
  • بهینه سازی محل میزبانی سایت
  • بهینه سازی لینک های داخلی
  • بهینه سازی عناوین
  • و …

Off-page SEO چیست؟

به تمامی عوامل موثر بر افزایش قدرت دامنه سئو خارجی گفته می شود. بخش عظیمی از فاکتور های تاثیر گذار بر رتبه در سئو خارجی را لینک بیلدینگ و دریافت سیگنال از دیگر سایت ها تشکیل می دهد. بک لینک ها موثر ترین عامل در افزایش رتبه یک سایت هستند.

هزینه و زمان بهینه سازی سایت

یکی از سوالات متداول مشتریان بهینه سازی هزینه و مدت زمان پروسه بهینه سازی است، SEO زمان و هزینه مشخصی ندارد و مشخص کننده آن ها میزان رقابت در حوزه فعالیت سایت می باشد. به طور مثال هزینه بهینه سازی یک سایت که در حوزه تور، هاستینگ و یا طراحی سایت فعالیت می کند بسیار بیشتر از وب سایتی است که در حوزه لوستر سازی فعالیت می کند.